Nieuws Actueel
Klanten blijven weg door opgebroken Hoofdstraat
Steeds meer Driebergse ondernemers kunnen door de opgebroken Hoofdstraat amper het hoofd boven water houden. Klanten blijven weg nu de winkels slecht bereikaar zijn, schrijft het AD.

Bijna vijf maanden is de 'slagader' van Driebergen dicht. De Hoofdstraat wordt gerenoveerd en veel winkels zijn moeilijk te bereiken. Sommige ondernemers vragen zich af of ze de zomer wel overleven.
De omzet is drastisch teruggelopen. Bij sommige bedrijven zelfs met een kwart, stelt de ondernemersvereniging BIZ3B. (Bedrijveninvesteringszone 3Bergen). Vorige week luidden zij op een vergadering van ondernemers de noodklok.
1 juli
De gemeente Utrechtse Heuvelrug hoopt dat de aannemer op 1 juli het werk af heeft. Evert de Boer, raadslid voor de VVD, denkt dat het sneller kan. ,,De verbreding van de A12 bij Driebergen werd in vijf maanden gerealiseerd. In Driebergen heeft de aannemer voor een stukje van 1,5 kilometer ook vijf maanden nodig. Nu stoppen de mensen met werken om vier uur. Maar werk tot in de avond door, dan is het werk ook eerder klaar. Daar zijn we met z'n allen bij gebaat. Ik vraag me af of 1 juli wel haalbaar is. Het zal eerder 1 augustus worden, is mijn verwachting.''
Ondernemers klaagden op hun vergadering ook over de slechte communicatie van de gemeente. Die heeft beterschap beloofd. Zo moeten de borden 'Mijd Driebergen' worden vervangen door 'Winkeliers Driebergen bereikbaar'.
Verkeerde kant
,,Het is zoeken,'' weet Ina Smit van de ondernemersvereniging BIZ3B. ,,Zeker als je niet bekend bent in Driebergen. Zelfs voor ons als omwonenden is het soms lastig. Iemand vroeg mij de weg naar een restaurant, maar later zag ik dat ik hem de verkeerde kant op had gestuurd. Vervelend.''
Veranderd koopgedrag
Smit denkt dat haar collega's een kwart aan omzet zullen mislopen. ,,Het verkeer dat door de Hoofdstraat reed, 15.000 auto's per dag, missen we nu. Wij hebben het als ondernemers natuurlijk al moeilijk genoeg. Door veranderd koopgedrag, door internet. Ik heb een schoonheidssalon, dus voor mij valt dat mee, maar een kledingwinkel heeft het zwaar.''
Smit vindt het positief dat de gemeente na klachten de communicatie heeft verbeterd. ,,Dan begrijpen we bijvoorbeeld ook beter wanneer er ergens even niet wordt gewerkt. De gemeente heeft dat goed opgepikt.''
Winkeliers proberen met acties klanten te trekken. ,,Laten we het positief benaderen,'' zegt Smit. ,,We moeten mensen proberen te trekken. En daarin speelt ook de gemeente een rol.''