Nieuws Actueel
Kleding per Kilo: Broek eerst op de weegschaal, dan naar de kassa
Kleding kopen is nog nooit zo leuk geweest. Kledingzaak 'Kleding per Kilo' aan de Wolfskuilseweg in Nijmegen heeft een opvallend concept: kledingstukken worden gewogen. De weegschaal bepaalt de prijs.

Hippe blousjes, skinny jeans en glittertruitjes hangen georganiseerd in het winkeltje van eigenares Marion Marneef (51), die voorheen werkzaam was in de personeelssector. De winkel biedt nieuwe kwaliteitskleding aan voor een bescheiden prijsje. De Nijmeegse wil met dit concept mensen met een kleine beurs helpen. "Zo kost een Hi-tec jas normaal ruim 60 euro, maar hier verkoop ik die voor ongeveer 8 euro."
Vero ModaDe kleding koopt ze in bij groothandels. Deze kopen kledingoverschotten van grote merken zoals Only, Hi-tec en Vero Moda in.
KlantenkringMarneef merkt dat haar klantenkring steeds groter wordt. "Toen ik net opende, moest ik het doen met maximaal 3 klanten per dag, nu zijn dat er er ruim 25."
Weegschaal-conceptHet 'weegschaal-concept' maakt dat Hanny Willems (67) wekelijks de winkel bezoekt: "Deze winkel verkoopt gewoon erg leuke kleding. Niet alleen voor mij hoor, ook voor mijn dochter.''
12 euroMet vijf kledingstukken loopt ze naar de kassa waar alles op de weegschaal gaat. "Dat is dan 12 euro,'' zegt Marneef. "Kijk, dit is nog eens leuk winkelen,'' zegt Willems met een lach.
KwaliteitskledingAfgelopen jaar hoorde Marneef over het 'weegschaal-idee' van een vriendin die naar Frankrijk was geweest. Echter verkocht de winkel daar tweedehands kleding. "Ik wilde dit concept overnemen, maar dan met nieuwe kwaliteitskleding.''
CarrièreswitchMet gemiddeld 2 euro opbrengst per kledingstuk lukt het de winkeleigenares nog niet om winst te maken. Volgens Marneef heeft dit niks te maken met gebrek aan kennis. "Ik heb me goed voorbereid nadat ik een carrièreswitch maakte, dus daar ligt het zeker niet aan.''
WinterkledingToch verwacht ze de komende tijd winst te gaan maken. "Winterkleding is immers zwaarder dan zomerkleding."
Gerelateerde artikelen:
Hoedenmaakster uit Kamperland start shop-in-shopDuurzaam babymerk voor mini's en moedersWinkelketen Coef legt de lat hoog: 'Retail is een vak'