Nieuws Actueel
Klokjes voor de well-to-do
De crème de la crème van de horlogemakers presenteert de nieuwe modellen in Amsterdam, schrijft het Parool. Het is niet heel chic om over de prijs te beginnen, maar goedkoop zijn ze niet.

Het gaat lang niet voor iedereen op, maar er is een slag mannen dat smelt voor horloges. David Bijlsma (43), telg binnen het familiebedrijf Gassan Diamonds, hoef je dat gevoel niet uit te leggen. Als tienjarig jongetje was hij zo gegrepen door het Casiohorloge mét rekenmachine, dat hij het geld ervoor zelf bij elkaar spaarde.
Een man met een dergelijke voorliefde hoef je op een horlogebeurs niet naar zijn gemoedstoestand te vragen. Dat zit wel snor.
Gisteravond was de aftrap van de Salon d'Amsterdam de la Haute Horlogerie 2016 bij Gassan Diamonds in de Nieuwe Uilenburgerstraat. Vandaag is er nog een dag voor genodigden en morgen is de beurs voor iedereen toegankelijk.
Dat hier geen horloges worden verkocht in de prijscategorie Casio met rekenmachine, wordt op de parkeerplaats van Gassan Diamonds al duidelijk. Zijn het niet de vehikels (BMW, Mercedes, Audi) - waar de genodigden - (diplomaten, voetballers, ondernemers) mee gekomen zijn, dan verraadt de tentoongestelde Maserati Quattroporte het wel. Prijskaartje achter de voorruit: 113.709 euro. Maar het is niet heel chic, en bovendien nogal Hollands, om het over prijzen te hebben, dus als antwoord op de vraag wat nou het duurste uurwerk is dat vanavond wordt gepresenteerd, zegt Bijlsma: "Laten we het erop houden dat hier het hoge segment te koop is. Vanaf duizend euro."
Net als in GenèveTien horlogemerken presenteren hun nieuwste modellen. Dat deden ze in januari voor het eerst op de Salon International de la Haute Horlogerie 2016 in Genève, en nu hier bij Gassan. De ceo van Gassan Diamonds, Benno Leeser, is wel veertig keer op de beurs in Genève geweest en heeft acht jaar geleden besloten: dat moeten we ook in Amsterdam doen. Niet voor de inkopers, maar gewoon voor de klanten, zodat ze alvast de nieuwe modellen kunnen 'voorproeven'. Leeser is nu in het Verre Oosten, maar zijn stiefzoon Bijlsma en dochter Debora nemen de honneurs waar.
Pompend hartEen greep uit het aanbod: Audemars Piguet, Baume & Mercier, IWC en Jaeger-Le Coultre, het klassieke horlogemerk dat aan het ontwerpen is geslagen met de schoenenontwerper Christian Louboutin. Debutant op de beurs in Amsterdam is H. Moser & Cie. Een sympathieke Zwitser in fraai pak legt uit dat sommige horloges van het familiebedrijf wel uit 350 onderdelen bestaan, die allemaal worden gemaakt door de vijftig medewerkers. "Dat maakt dat deze horloges zeldzaam zijn. Kijk, daarom adverteren we ook met 'very rare'. We maken er slechts duizend per jaar."
Hij toont, met handschoenen aan, een exemplaar aan de achterkant, waar het complexe mechaniek door de transparante kast kan worden bestudeerd. Het klokje komt tot leven, alsof we recht op een pompend hart kijken. Daar, in die herhalende beweging en al die bewegende radertjes moet de magie liggen.