Nieuws Actueel
Koffie: al sinds 1897 de trots van de familie
De Jong DUKE maakt en verkoopt koffiemachines op praktisch alle continenten. ,,Alleen niet in Zuid-Amerika. In het werelddeel dat de meeste koffie produceert zijn, gek genoeg, niet zoveel koffiedrinkers'', zegt Maurits de Jong, directeur van het Sliedrechtse familiebedrijf.

De koffiemachines van de Jong DUKE staan in bedrijven, fabrieken en kantoren. Ze zorgen ervoor dat werknemers verzekerd zijn van hun bakkie troost. De basis voor het bedrijf werd in 1897 gelegd toen de overgrootvader van Maurits in Alblasserdam een smederij begon. In handen van de volgende generaties werd de smederij een machinefabriek en vervolgens een producent van koffiemachines. ,,Mijn overgrootvader zei altijd: 'Alleen als je bereid bent een dienst te verlenen, verdien je boter op je brood.' Daarmee bedoelde hij dat je een stap verder moet gaan voor je klant om het zelf ook goed te hebben. Boter was destijds een luxe; dat aten de mensen niet elke dag.''
ExcellentNog steeds probeert de Jong DUKE zich te onderscheiden door te investeren in de relatie met de klant, excellente service en innovatie. ,,Wij zijn niet de grootste of goedkoopste, maar wel de leukste. Wij geven twee keer zoveel geld uit aan ontwikkeling dan gemiddeld. Bij onze ontwikkelingsafdeling werken twintig mensen op een totaal van ruim honderd medewerkers.''
Die ontwikkelingsdrift heeft de Jong DUKE een paar mooie primeurs in de branche opgeleverd. In 1971 introduceerde het bedrijf als eerste een koffiemachine die verse filterkoffie leverde. Jaren later, in 2009, kwam de eerste machine met een 10 inch- touchscreen voor de bediening.
,,Veel mensen vonden dat toen heel overdreven, maar inmiddels weten we niet beter,'' zegt Maurits trots. ,,Natuurlijk zetten onze machines koffie van bonen en zijn ze voorzien van een melksysteem voor verse cappuccino en café latte. We zijn met elkaar steeds betere koffie gaan drinken en stellen daarom hogere eisen. Ook op het werk willen we een goede bak koffie.''
GroeimarktenIn 2009 opende het bedrijf een vestiging in Amerika, in de staat Michigan. ,,Onder invloed van koffieketens als Starbucks en Peet's groeide de markt en gingen de Amerikanen betere koffie verlangen,'' verklaart Maurits deze stap, die het bedrijf geen windeieren heeft gelegd. De totale omzet groeide met ruim 35 procent en een verhuizing naar een groter bedrijfspand is onvermijdelijk geworden. Om de ontwikkelkracht te kunnen blijven financieren zet het bedrijf in op het vergroten van het afzetgebied. ,,We kijken nadrukkelijk naar Japan en Oost-Europa; dat zijn de groeimarken.''