Nieuws Actueel

Koffie-ondernemer Moyee Coffee bouwt miljoenenbedrijf met radicale missie

Ondernemer Guido van Staveren van Dijk stampte met Moyee Coffee binnen drie jaar een miljoenenbedrijf uit de grond. Hij kiest voor een radicaal andere benadering, met échte kansen voor koffieboeren in Ethiopië. “Wij verwerken met Moyee de bonen in het land waar ze vandaan komen. Dat geld moet hun economie in.”

Floris Visman 25 september 2017

Guido van Staveren van Dijk Moyee Coffee

Black Friday. ‘Terwijl de massa zich duwend en trekkend een pad baant door de (e) shopping malls op jacht naar koopjes verhoogt Moyee haar prijzen met 20%. Voor een dag, als statement tegen mindless consumeren.’ De boodschap van Moyee Coffee is luid en duidelijk. Dit statement om te consuminderen druist keihard in tegen de heersende gedachten van grote corporaties. De opbrengst van de extra 20 procent gaat naar het daklozencentrum in Amsterdam.

Fairchain

Je bent snel geneigd om te denken dat dit een slimme publiciteitsstunt is, maar zo zit de eerste ‘Fairchain Coffee Company’ ter wereld niet in elkaar. Moyee Coffee wil écht wat veranderen. Oprichter Guido van Staveren van Dijk weet dat hij aan een hels karwei is begonnen, maar ziet toekomst in fairchain. “We hebben die term zelf verzonnen, omdat fairtrade niet passend is. Lokale boeren zijn met fairtrade verzekerd van een minimumprijs voor het groeien en exporteren van koffiebonen naar het Westen. Die worden echter niet in het land zelf gebrand, maar dat gebeurt in het Westen. Er blijft dus minder geld achter voor de boeren.”

Boos op grote bedrijven

Het fairchain principe is volgens Van Staveren van Dijk helemaal niet zo fair en hij begon er steeds meer moeite mee te krijgen. “Alle winst houden de grote bedrijven voor zichzelf. Hoe meer ik hierover leerde, des te bozer ik werd. Daarom besloot ik er zelf wat aan te doen. Het belangrijkste? Wij verwerken met Moyee de bonen in het land waar ze vandaan komen. Dat geld moet hun economie in. Dat is eerlijk”, zegt de koffie-ondernemer. “Een bruine koffieboon is tot vijf keer meer waard dan een groene.”

Meer dan de marktprijs

“Wij willen met Moyee Coffee de balans weer terugbrengen in de keten. Daarom gaan we uit van een fiftyfifty-systeem. In dit model bezitten wij vijftig procent en de boeren ook. We betalen twintig procent meer dan de marktprijs. We noemen dat twintig procent fairchain premie. Met dit nieuwe systeem willen we de keten op z’n kop zetten”, zegt Van Staveren van Dijk enthousiast.

Kwaliteit wint altijd

Dat klinkt ambitieus en toegegeven, een tikkeltje onrealistisch. Maar Van Staveren van Dijk is resoluut is zijn streven. “Ik geloof heilig in deze concurrerende manier van werken. Ten eerste is het niet veel duurder. Sterker nog, het is op sommige vlakken zelfs voordeliger. Wij halen namelijk de middle man er tussenuit. Op deze manier kunnen we ook de hoogste kwaliteit garanderen en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Kwaliteit wint altijd”, legt hij uit.

Betrokkenheid

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen lijkt Van Staveren van Dijk op het lijf geschreven te zijn. Streven naar zoveel mogelijk winst is niet meer dan normaal in de wereld van Big Coffee, zoals hij de koffiemarkt dominerende bedrijven noemt. “Betrokkenheid is heel belangrijk voor ons. Wij willen de wereld verbeteren en dat doe je niet door zoveel mogelijk te profiteren van koffieboeren. De boeren zorgen voor het branden en wij verkopen de koffie. Zo krijgen de plek in de productieketen waar ze recht op hebben.”

Belangrijkste koffieland

Van Staveren van Dijk heeft bewust voor Ethiopië gekozen. Dat is namelijk een van de belangrijkste koffielanden ter wereld. “Ik ben er eigenlijk ingerold door een bevriende kunstenaar. Die deed een project in Afrika en vroeg mij te helpen. Zo ben ik bekend geraakt met het continent. Ik ben lokaal begonnen, bij de boeren. Hoe werken zij, hoe verbouwen ze een oogst? Op een gegeven moment had ik 25.000 kilo bonen en nog geen klant. Op die manier rolt de ondernemer het koffiewereldje in. “Ik had nu koffiebonen, maar niemand om ze af te nemen. Dus ik heb aangeklopt bij vrienden, investeerders en kleinere bedrijven. Uiteindelijk is het gelukt.”

Financieringsrondes

Verschillende financieringsrondes later staat er een echt bedrijf. “Onze omzet groeide de afgelopen jaar achtereenvolgens van 90.000 euro, naar 900.000 euro, naar 1,4 miljoen euro, tot 2,0 miljoen euro. We verwachten dit jaar echt winst te gaan maken. 2017 is een consolidatiejaar, we gaan investeren. Daarna verwacht ik een groeispurt. Het bedrijf rammelt op een goede manier: het is jong en nieuw en we gaan voor stabiliteit.”

Moyeesta's

Moyee Coffee bestaat nu uit twaalf man in Nederland en 48 in Ethiopië. We hebben een online team, doen business-to-business en we hebben een partnership met MAAS (marktleider in food & beverage vending machines). Ook de Moyeesta’s, zoals Van Staveren van Dijk ze gekscherend noemt, zijn een belangrijk deel van zijn missie. “Moyeesta’s zijn mensen die hun mening durven te uiten over misstanden in de wereld. En daar kunnen er niet genoeg van zijn: ‘every sip counts’!”

Crowdfunding

Onlangs wendde Moyee Coffee zich tot Crowdfunding. Op die manier wilde het bedrijf de koffieoogst financieren. Met het geld moet de oogst van dit seizoen gekocht worden. Die oogst bestaat uit ruim 25.000 kilo koffiebonen. Het target? 100.000 euro. Van Staveren van Dijk is daar ruimschoots in geslaagd. De eerste 48 leverde een opzienbarende 250.000 euro op. Het bedrijf gaat zelfs 40.000 kilo extra bonen binnenhalen. Dat betekent 5 miljoen euro extra kopjes koffie en dus de eerste bakjes fairchain-koffie.

Alle winst houden de grote bedrijven voor zichzelf. Hoe meer ik hierover leerde, des te bozer ik werd

Guido van Staveren van Dijk