Nieuws Actueel

Kremlin draait duimschroeven aan bij media-ondernemer Sauer

'Complete lariekoek’, zo luidt de eerste reactie van de Nederlandse media-ondernemer Derk Sauer op het bericht dat hij in Rusland wordt verdacht van betrokkenheid bij bedrijfsfraude.

Joost Bosman en Maarten van Ast 12 mei 2016

Derksauer2

Lees ook:'Media-ondernemer Derk Sauer verdacht van fraude'Derk Sauer, media-ondernemer in Rusland, wordt in Rusland vervolgd voor oplichting. Dat meldde de Russische nieuwssite Rambler News Service (RNS) gisteren. De site zegt stukken van het ministerie van Binnenlandse Zaken in handen te hebben, die aangeven dat op 29 april een strafzaak is geopend tegen de top van Sauers mediabedrijf RBK. Van fraude is absoluut geen sprake, aldus Sauer in het AD. "Dat wordt door het Kremlin als een soort containerbegrip gebruikt om het mensen zo lastig mogelijk te maken."Geen aanklachtWaarvan de media-ondernemer precies wordt beschuldigd, is onduidelijk. "Ik heb geen aanklacht, brief of wat dan ook ontvangen", zegt hij. Offshore Volgens RNS zou RBK, waarvan Sauer eerder directeur was, geknoeid hebben met de liquidatie van offshore dochterbedrijfjes. Derk Sauer zou van een van die ondernemingen, Karuta Investments, de directeur zijn geweest, meldde Aleksandr Panov gisteren. Panov was de enige aandeelhouder van een dochterbedrijf van RBK en werd een paar jaar geleden van zijn aandelen in het bedrijf ontdaan door de leiding van het mediabedrijf. Sauer zelf zinspeelde gisteren op een wraakactie van Panov, die mogelijk zou vinden dat hij te weinig geld ter compensatie heeft gekregen. KritischDe stap om RBK en Sauer op de korrel te nemen, komt niet als een verrassing. Het bedrijf van de oligarch Michail Prochorov beheert een paar van de weinige Russische nieuwsmedia (een krant, website en een televisiestation) die objectief en kritisch verslag doen van de (economische) ontwikkelingen in Rusland. Zo berichtte het over de handel en wandel van de dochter van president Vladimir Poetin. Ook besteedde RBK aandacht aan de Panama Papers, waarin informatie werd gelekt over de verrijking van de vrienden van Poetin. Vorige maand werden er invallen gedaan bij moederbedrijf Onexim Groep, waar Sauer nu werkzaam is als vicepresident. "Deze aanklacht past prima in het rijtje. Noem het een nieuw hoogte- of dieptepunt." Het mogelijke doel van al die druk: Prochorov dwingen RBK te verkopen en zo in handen van het Kremlin te brengen. "Dat is een van de scenario’s", zegt Sauer. "Of om hem te dwingen alle journalisten te ontslaan, zoals bij Gazeta.ru." Demonstraties Afgelopen zomer doken demonstraties op voor het RBK-hoofdkantoor in Moskou. Die betogingen waren grotendeels gericht tegen Sauer. Russische nationalisten eisten daarbij het aftreden en het uitzetten uit Rusland van de mediamagnaat die al sinds eind jaren ’80 in Rusland woont. Om het bedrijf te ontlasten, trad Sauer begin augustus 2015 terug als voorzitter van de raad van bestuur van RBK. Dat de druk desondanks verdertoenam, werd al duidelijk door de invallen bij Onexim.