Nieuws Actueel
Krimpvoorspelling tweewielerwinkels komt (weer) niet uit
Het enorme online aanbod aan 'fietsenwinkels' gaat niet ten koste van het aantal 'stenen winkels', zo blijkt uit recent onderzoek van Locatus. Met 3.144 in 2018 en 3.089 een jaar eerder is dat aantal stabiel, waar voorspellingen hierover van onder meer banken juist een heel andere richting aangeven.

'Het aantal winkels in het algemeen daalt licht, al jaren, maar het metrage winkelruimte is met 2,3 miljoen vierkante meter toegenomen sinds de crisis. En dit metrage daalt sindsdien niet', aldus Strabo-directeur Hans van Tellingen, ook auteur van de veelbesproken boeken Waarom Stenen Winkels Winnen en #WatNouEindeVanWinkels. 'De fietsenbranche doet het daarbij bovengemiddeld goed. De fysieke fietsenbranche welteverstaan. Internetspelers als Fietsenwinkel.nl hebben een slecht verdienmodel. Dat zij nu massaal fysiek gaan is een bewijs voor deze stelling'.
Maarten de Vos, algemeen directeur van Dynamo Retail Group (DRG) geeft bij Tweewieler.nl zijn verklaring voor het gelijkblijvende aantal tweewielerwinkels. 'Dat komt vooral doordat fietsen servicegevoelige producten zijn. Volgens het Roland Berger-onderzoek hebben consumenten service het liefst dichtbij, binnen een straal van vijf kilometer. Ook de groei van de markt voor elektrische fietsen draagt positief bij aan het aantal winkels.'
Lees ook: E-bike populairder dan ooit: een fortuin aan fietsen verkocht
Tweewielerwinkels groeien in omvang
De Vos stelt verder op Tweewieler.nl dat tweewielerwinkels in de afgelopen drie jaar groter zijn geworden. 'Het totaal aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak (WVO) is gestegen van 596.927 vierkante meter in 2016 naar 694.252 vierkante meter in 2019. Dit is een groei van 16,3 procent, waarvan zo’n 10 procent wordt veroorzaakt door de komst van fysieke Stella-winkels.' De Vos ziet dat ook kleinere winkels groter kunnen worden als ze aanhaken bij de groeimarkt. 'En dan vooral die van de elektrische fietsen.'
(Het onderzoek is te lezen op Tweewieler.nl)