Nieuws Actueel

Kringloop steeds meer big business

Vroeger wilde je er liever niet gezien worden, maar tegenwoordig is shoppen in kringloop- en tweedehandswinkeltjes helemaal hip. Retro en vintage scoren. De klandizie neemt toe, de omzetten stijgen. Dat schrijft BN De Stem.

Peter Ullenbroeck | Foto: Jan Stads 26 oktober 2016

'De Vince', staat er sinds kort op het bordje boven de kringloopwinkel van de Vincentiusvereniging in Breda. "Klinkt wel hip, toch?", lacht voorzitter Guus van Dijk van de 160 jaar oude charitasinstelling die met haar winkel geld inzamelt voor de minder bedeelden in de samenleving. Zo'n 25 jaar geleden was de vereniging één van de eersten die een kringloopwinkel in Breda opende. "Misschien waren we wel de allereerste", klinkt het trots. "We liepen in ieder geval ver vooruit op de mode. Tegenwoordig lijkt het alsof iedereen een tweedehandswinkel begint."

Gelikte presentatie

Dat laatste is niks teveel gezegd. Kringloopwinkels en tweedehandszaken schieten als paddestoelen uit de grond. Waren het vroeger een stoffige winkeltjes, volgepropt met ongewasssen spulletjes voor mensen met een kleine beurs, tegenwoordig zijn het veelal trendy zaken met een gelikte presentatie. De kringloop- en tweedehandssector is big business. En dat blijkt ook uit de omzetten. Cijfers van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) tonen aan dat de tweedehandswinkels vorig jaar goed waren voor een omzet van naar schatting 80 miljoen euro.

Particulieren

Telde Nederland in 2010 nog 150 kringloopwinkels, tegenwoordig zijn er al 200 bij de branchevereniging aangesloten vestigingen. Daarnaast worden er nog eens 700 winkels gerund door particulieren. Vooral die laatste categorie groeit hard.

Hip

Het verbaast John Semerel van kringloopwinkel Goedkoop en Zo aan de Oranjeboomstraat in Breda niets. "Vroeger wilden de mensen niet in een winkel als de onze gezien worden, maar tegenwoordig is tweedehands onder alle lagen van de bevolking hip."

Omzetstijging

"Klopt", zegt BKN-directeur Leonie Reinders. "Ook mensen met een flinke portemonnee stappen steeds vaker onze winkels binnen. In totaal hadden we vorig jaar tien miljoen klanten en boekten we een omzetstijging van 7 procent. In welke winkelbranche, de internetshops uitgezonderd, zie je dat nog?"

Populariteit

De populariteit heeft ertoe geleid dat er de afgelopen jaren veel winkeltjes bij zijn bijgekomen. Buurgemeente Tilburg, waar Semerel ook een vestiging van Goedkoop en Zo runt, telt inmiddels al een kleine dertig tweedehandswinkels. Breda heeft er 'maar' acht, Oosterhout zes.

Keurmerk

"De verzadiging begint op sommige plaatsen inderdaad een beetje toe te slaan. Het houdt natuurlijk wel een keer op", aldus Reinders die overweegt de kringloopwinkels die zijn aangesloten bij de BKN van een keurmerk te voorzien. De BKN-directeur: "We denken erover na om bij iedere winkel die bij ons is aangesloten een bordje te plaatsen met daarop de tekst 'de erkende kringloopwinkel.' Vergelijk het maar met de bekende Bovag-garantie."

Onderscheiden

De poging zich te onderscheiden van al die nieuwkomers op de tweedehandsmarkt komt niet uit de lucht vallen. Veel kringloopwinkels werden ooit opgericht met als doel het milieu een zetje in de goede richting te geven en kansarmen op de arbeidsmarkt aan een (onbetaalde) baan te helpen.

Commercialisering

Door de toenemende commercialisering dreigen die uitgangspunten op de achtergrond te raken. Reinders: "Wat je ziet is dat veel tweedehandszaken die niet bij ons zijn aangesloten zich bij het publiek voordoen als non-profitorganisatie, maar puur commercieel werken."

Omzet

Dat laatste geldt zeker niet voor kringloopwinkel De Vince, besluit Guus van Dijk van de Vincentiusvereniging. "Vorig jaar hebben we met de winkel een omzet gedraaid van 70.000 euro. Ik kan iedereen verzekeren: dat gaat echt allemaal naar goede doelen."

Gerelateerde artikelen

Taco uit Middelburg leeft tussen kringloop en antiek

Alice uit Enschede verkoopt alleen spullen die hebben geleefd

Kringloop winkels ondergaan een metamorfose