Met de zondagsopenstelling, het toestaan van horeca bij bepaalde winkels en een bidbook voor grote ketens stelt het gemeentebestuur het beleid al consequent bij, verwierp wethouder economische zaken Jan Hoskam de aantijging. "De ruimte om te sturen voor een gemeente is beperkt. Wij hebben geen winkels of panden in bezit."
Verrassen
Over de A-locaties (zoals Bijenkorf en V&D) hoeft Den Bosch zich weinig zorgen te maken. Van der Linden: "Er wordt ook in deze stad hard gewerkt om ketens te lokken. Maar juist die A-locaties komen wel vol. Daarmee maak je het verschil niet met andere steden. Je moet mensen verrassen. Juist andere gebieden, zoals hier bijvoorbeeld rondom het Museumkwartier, maken een stad uniek. Zo'n parel moet je vermarkten."
"Leegstand is niet gezellig", zei Jos van de Mortel, eigenaar van het V&D-pand. Toch maakt ook hij zich geen zorgen over het centrum. "Er hebben zich achttien serieuze en minder serieuze kandidaten gemeld." Als voorbeeld hoe het niet moet, sprak Van der Linden over de eventuele komst van Bauhaus. "Den Bosch heeft een goede winkelstructuur. Maar bij de komst van Bauhaus (40.000 m2) zet je die structuur op zijn kop. Dan ontstaat een waterbedeffect: je drukt bestaande winkels eruit. En voor die leegstand moet dan weer een plan klaarliggen."