Nieuws Actueel

Deze lessen kun je leren van Facebookoprichter Mark Zuckerberg

Hij richtte Facebook op en werd daar schathemeltjerijk mee. Noem eens iemand die niet in het bezit is van een account. Of beter gezegd: in het bezit was, want niet alles rondom Mark Zuckerberg is rozengeur en maneschijn. In 2018 had hij het moeilijk door een schandaal met Cambridge Analytica. Desalniettemin kunnen we veel leren van de ondernemersgeest van de 34-jarige Amerikaan, schrijft Jan Bletz in zijn boek ‘Denken als Mark Zuckerberg’.

Anna Neeltje de Boer | Foto: ANP 5 november 2018

ANP mark zuckerberg ondernemer ondernemerslessen lessen adviezen ondernemersgeest jan bletz denken als cambridge analytica

Start geen bedrijf, streef een sociale missie na

Net als andere ‘groten’ had hij een ideaal. Zuckerberg wilde de wereld opener en verbonden maken (‘Bringing the world closer together’) met zijn website, die in het begin nog The Facebook heette. De missie werd in 2017 aangescherpt: het bedrijf wil mensen dichter bij elkaar brengen. Een wereld waarin we verbonden met elkaar zijn, waarin we gemakkelijk kunnen communiceren zou namelijk leefbaarder zijn. Daarin zouden we welvaart en vrijheid verspreiden, vrede en begrip bevorderen en armoede uitbannen.

Of dat daadwerkelijk ook zo is? Daar verschillen de meningen over. Hij heeft minstens altijd geclaimd een sociale missie te hebben. Het lijkt een gouden greep: niet gaan voor het geld of de faam, maar een hoger doel dienen. Wees niet bang: het is niet gek als je dat doel niet meteen helder voor ogen hebt, maar houdt niet star vast aan de formule die je in eerste instantie voor je bedrijf geformuleerd hebt. Pas de missie geleidelijk aan, net zoals Zuckerberg deed.

Als je niets breekt, beweeg je niet snel genoeg

Het is een hackersstrijdkreet – Zuckerberg werkte nogal eens met hackers - waar wij ook ons voordeel mee kunnen doen: ‘Beweeg snel en breek dingen.’ Introduceer producten of diensten die nog niet helemaal af zijn. Stop met het eindeloos wikken en wegen over voor- en nadelen, neem risico’s. Het is een van de manieren om de concurrent een stap voor te zijn en te blijven. Te lang op een idee broeden, kan ervoor zorgen dat een ander jouw idee eerder dan jij ten uitvoer brengt. Zonde.

En soms moet je doorzetten, ondanks negatieve reacties. Zo introduceerde Facebook in 2006 de ‘news feed’ en veranderde de website ineens van smoelenboek naar een nieuwsoverzicht waar je precies kon zien wat je vrienden uitspookten. Nu denk jij: ‘Niks, geks toch?’ Precies zoals wij het vandaag de dag kennen, maar de update werd het niet bepaald enthousiast ontvangen. Gebruikers voelden zich bedrogen. Slechts één op de honderd berichten die binnenkwam over het nieuwsoverzicht was enthousiast, weet oud-medewerkster Katherine Losse. Maar, wees eigenwijs. Het motto van het sociale medium? Ga desnoods tegen de wensen van je klant in. Soms weet je beter wat zij willen dan zijzelf. Op lange termijn zal het de relatie ten goede komen.

Leve de concurrentie

Heb je geen concurrenten, dan is dat een luxe positie. Heb je die wel, dan is dat niet per definitie een beperking. Zuckerberg was namelijk van mening dat als je meer concurrentie hebt, je automatisch harder werkt. In noodtoestand moest het bedrijf zich volledig wijden aan zijn missie. Vond hij zijn medewerkers niet gestrest genoeg? Dan kondigde hij de noodtoestand aan en verplichtte hij zijn mensen om tot ’s avonds laat, met een beetje pech tot in het weekend te laten werken. Dat gebeurde onder andere tijdens zijn strijd tegen Google Plus. Een loopgravenoorlog, die hij overigens met vlag en wimpel won.