Nieuws Actueel

'Lil' Kleine draagt mijn ontwerp'

Boskoper Larsse Verbeek (20) begon een jaar geleden met een eigen kledinglijn, maar de laatste maanden is zijn Rivero pas echt een succes. Niet in de laatste plaats omdat zijn shirts door BN'ers Ronnie Flex en Lil'Kleine werden gedragen. Het AD sprak met de jonge ondernemer.

Terence Garnier | Foto: Martin Sharrott 4 januari 2017

Boskoop L Verbeek gx803106 M Sharrott

De zoektocht naar een bijbaan voor naast zijn studie Small Business en Retail Management gaat niet van een leien dakje voor Larsse Verbeek. Want ondanks dat de Boskoper zich een slag in de rondte solliciteert, komt hij maar niet aan de bak.

Kledingbedrukker

,,Totdat ik via via met een kledingbedrukker uit Rotterdam in contact kwam", zegt hij vanuit zijn ouderlijk huis aan de Sperwerhorst. Daar kan hij met korting blanco shirtjes kopen en zo is zijn plan voor een eigen kledinglijn langzaamaan ontstaan. Het plan voor een bijbaantje laat hij varen en hij stort zich op een avontuur als kledingbedrukker. In eerste instantie bedrukt Verbeek shirts, voornamelijk zwart, voor mensen die een eigen tekst op hun shirt willen. ,,Dat ging als een tierelier, maar ik wilde zelf designs ontwerpen", legt hij uit.

Knipoog

Dus professionaliseert Verbeek verder. Hij gaat de inkoop van de shirts zelf doen en een vriend komt met een naam voor zijn lijn op de proppen: Rivero. ,,Hij bedenkt vaker namen voor merken en ik vond het leuk klinken." De kleding laat hij komen uit verschillende fabrieken in Italië en India. De shirts draagt hij twee trappen op naar een zolderkamer. Daar bedrukt hij ze met allerlei printjes. ,,Het grote voordeel van zelf drukken, is dat ik hele actuele dingen kan maken. Bij wijze van spreken kan ik morgen een shirt hebben over iets dat vandaag gebeurt." Verbeek gebruikt dan ook vaak actualiteiten wanneer hij achter de designtafel kruipt. ,,Ik probeer vaak teksten met actuele dingen uit en kijk naar trends waar ik dan een eigen draai aan geef. Of ik verzin shirts met een knipoog naar de grote merken. Dan bied ik mensen wat leuks dat ook betaalbaar is, want dat zijn de grote merken voor velen vaak niet."

Kanye West

Een goed voorbeeld van zo'n kledingstuk met een actueel haakje was zijn shirt met de opdruk 'Kayne for president' naar aanleiding van het feit dat de Amerikaanse rapper Kanye West bekendmaakte dat hij wil deelnemen aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Met die shirts verwerft Verbeek bekendheid. Dat gebeurt als een vriend van hem, die dj is, het shirt bij een optreden aantrekt. ,,Hij moest ergens draaien waar ook Lil' Kleine en Ronnie Flex (bekend van nummer éénhit Drank & Drugs, red.). Zij vonden zijn shirt zo gaaf dat ze het ook wilden hebben. Hij gaf mijn nummer en ik heb ze twee shirts opgestuurd." De twee artiesten, die vooral bij het jongere publiek mateloos populair zijn, maken een foto met het shirt aan en verspreiden dat op sociale media. Een gelukje, beseft Verbeek. ,,Andere artiesten zien dat natuurlijk ook en fans kijken naar wat zij dragen." De Kanye-shirts vliegen over de toonbank en de Rivero-fanschare begint steeds groter te worden. ,,Ik heb die shirts ook aan kledingwinkels verkocht. Verder heb ik contracten in discotheken waar ik af en toe feesten sponsor." De Boskoper (20) merkt dat het in de kledingwereld om connecties draait:

Instagram

,,Je kan wel hele leuke ontwerpen hebben, maar je moet het ook aan de man kunnen brengen. Anders heb je er nog niets aan." Hij probeert nu nog meer bekende Nederlanders zover te krijgen om zijn merk te dragen. Dat lukt, met name dankzij internetplatform Instagram, alleraardigst. Voetballers Ruben Schaken en Adam Maher schaften al Rivero-materiaal aan en ook YouTubers Snapking en Youstoub - met respectievelijk 350.000 en 200.000 abonnees - hesen zich in de outfits van Verbeek.

Kantoortje

Nu wil de student van Hogeschool Rotterdam, die zijn kleding via een website en een app verkoopt, doorpakken. ,,Ik ben aan het kijken wat er nog meer mogelijk is. Ik wil ook internationaal doorbreken, maar eerst het aantal winkels waar mijn kleding te koop is uitbreiden." Ook hoopt hij meer aan promotie en reclame te doen en hij denkt na over een kantoortje. ,,Ik wil een eigen werkplek waar ik makkelijker mensen kan ontvangen en de kleding kan opbergen. Want als het zo doorgaat ligt heel mijn slaapkamer vol met bestellingen."

Ondernemen

Hoewel het runnen van de kledinglijn steeds moeilijker te combineren valt met zijn studie, kan Verbeek er nog niet van leven. ,,Ik verdien een heel leuk zakcentje, maar het huis uit? Nee, dat lukt nog niet." Zijn studie, een ondernemersopleiding waarvan hij nu in het derde jaar zit, sluit wel aan bij zijn ambities. ,,Mijn opleiding is deels wel de reden dat ik hiermee begonnen ben. Maar ik was al langer bezig met ondernemen. Vroeger kocht ik al dingen uit China om door te verkopen."

Waar zijn kledingpassie vandaan komt, durft Verbeek niet te zeggen. ,,Ik hou van de kledingbranche omdat die nooit hetzelfde is en continu blijft veranderen. Ik kan er veel creativiteit in kwijt omdat ik zelf de ontwerpen maak en zelf druk."

Gevoel

Zijn designs zijn dan niet louter op actualiteiten gebaseerd. ,,Ik maak ook wat ik zie of wat ik mooi vind. Ik doe het een beetje op gevoel." Vervolgens tekent hij de designs op papier en scant ze in. Met een computerprogramma bewerkt hij zijn tekening en snijdt die vervolgens in een folie, waarna het drukproces kan beginnen.

Het zijn niet alleen shirts die onder de drukmachine liggen. ,,Ik druk ook truien, hoodies en jassen. Vooral voor mannen van 16 tot 25 jaar, maar ook vrouwen dragen het veel. Nu gebruik ik vooral winterkleuren, zoals zwart, grijs, wit, kaki of beige. Maar straks in het voorjaar ga ik ook iets met fellere kleurtjes doen."

Syrië

Toch is Verbeek met meer in de weer dan alleen met kleding drukken. Zo steunt hij een goed doel met zijn kledinglijn. ,,Ik werk ook samen met Project Generations. Dat is een goed doel dat kinderen in Irak en Syrië helpt om ze een onbezorgde jeugd te geven en om zich ondanks de oorlog weer écht kind te laten voelen. Het aandeel van Rivero hierin is dat de kleding die op de website van Project Generations wordt aangeboden, door mij is gemaakt en gedoneerd. Dat zijn shirts met het logo van Project Generations erop. De opbrengst van de verkochte shirts gaat naar hen toe en zo draag ik ook mijn steentje bij."

Gerelateerde artikelenJonge ondernemers willen multiculturele kledinglijn opzetten Hoge ambities met t-shirts al business Voetbaltrio scoort met kledingbedrijf