Actueel

LinkedIn kiest Lightyear als 'meest veelbelovende start-up'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

LinkedIn stelt jaarlijks een lijst op met de internationaal meest veelbelovende beginnende bedrijven. Dit jaar is er voor het eerst een lijst specifiek voor Nederlandse start-ups samengesteld. Bedrijven die niet ouder zijn dan 7 jaar komen in aanmerking voor een plekje op de lijst en worden beoordeeld aan de hand van de interacties van LinkedIn-gebruikers.

Welke start-ups het meest veelbelovend zijn wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder personeelsgroei en mogelijkheden voor talent om door te groeien.

TU Eindhoven

Winnaar van de eerste Nederlandse editie is Lightyear, de Helmondse start-up die werkt aan een betaalbare auto op zonne-energie. Daarvoor maken ze gebruik van kennis en kunde van de TU Eindhoven, die met hun zonneauto's steevast hoge ogen gooien op races voor dit type auto’s.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: De eerste auto op zonne-energie: zo ziet de Lightyear eruit

Lightyear is blij met de eerste plek, vertellen ze aan onze collega's van het AD. ,,Er was bij ons wel bekend dat we op de lijst zouden voorkomen, maar dat we eerste zijn is wel een verrassing’’, zegt Maijke Recerveur, chief organisation officer bij de start-up. ,,LinkedIn is voor ons een belangrijk hulpmiddel voor marketing en recruitment. Over de hele wereld bereik en we halen er potentiële kandidaten mee binnen.’’

Lightyear One

Het bedrijf lanceerde dit jaar hun eerste model zonneauto, de Lightyear One. ,,Drie jaar geleden van start gegaan en nu is daar het eerste, wat exclusievere model. Met de opbrengsten daarvan hopen we verdere uitbreiding te financieren. Ons uiteindelijke doel is een duurzame auto te maken voor iedereen. Een elektrische auto is voor veel mensen niet te betalen of is - in heel afgelegen gebieden zonder elektrische voorzieningen - niet praktisch. Maar de zon schijnt overal.’’

Het bedrijf hoopt aan de eerste plek op de lijst meer bekendheid over te houden. ,,Het is een mooie erkenning van wat wij als jong bedrijf proberen te bereiken. We doen dit niet om er rijk van te worden, maar om onze missie waar te maken: schone mobiliteit voor iedereen."

Lees verder onder de advertentie

Eerder dit jaar stapte Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, bij ons voor de videoserie Werkverkeer. Het werd met presentator Roland Tameling een autorit vol ambitie in inspiratie: