Nieuws Logistiek en transport

Dit is de reden waarom China zo'n grote rol speelt in onze bedrijfsvoering

Na het lostrekken van containerschip Ever Given in het Suezkanaal wacht de Rotterdamse haven komende weken een file aan te verwerken containers. Maar wat zit er allemaal in die containers, welke bedrijven ondervinden last van de vertraging en waarom halen we al die producten eigenlijk uit China en andere landen uit het Verre Oosten?

Folkert van der Krol (AD) 12 april 2021

Containerschepen china suezkanaal rotterdam

De MSC Rifaya was het eerste schip dat uit de file in het Suezkanaal in Rotterdam aankwam. Door de vertraging van de schepen is in meerdere bedrijfstakken al schaarste ontstaan. Foto: ANP

Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in de containers die met megaschepen een maand onderweg zijn naar Rotterdam: sportmaterialen, meubelen, auto-onderdelen, barbecues, tuinsets en elektronica bijvoorbeeld. Alles wordt ingekocht in China, vertelt Joop Mijland van BCTN, dat zeecontainers vanuit de haven binnen enkele dagen vervoert naar distributiecentra. Zelfs bederfelijke producten komen in geconditioneerde, gekoelde containers - reefers - deze kant op.

Bedrijven in zonnepanelen en seksshop als EasyToys ondervindt problemen

,,In de containers zit een mix van de wereldeconomie’’, zegt ook haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam in gesprek met AD. ,,Het zijn allemaal bewerkte producten, maar ook bijvoorbeeld wijn uit Australië. Je hoort nu ook meteen wie hinder ondervinden van de opstopping in het Suezkanaal. Zoals bedrijven die handelen in zonnepanelen, binnenvaartschepen die batterijen nodig hebben en seksshop EasyToys.’’

"Uiteindelijk is de Rotterdamse haven van groot belang voor heel de bv Nederland. Vanuit de haven vertrekken de containers naar alle logistieke hotspots in Nederland"

Bart Kuipers, haveneconoom van de Erasmus Universiteit Rotterdam

Lees ook: Fietsenmaker in problemen, lockdown verspert levering reserveonderdelen

Waarom bedrijven in eerste instantie kozen voor China

De massaproductie in China voor onder meer Europa kwam in de jaren ‘90 op gang, na de privatisering van staatsbedrijven. Bedrijven in Europa konden daar goedkoop inkopen of de productie uit kostenoogpunt die kant op verplaatsen, maar die beweegredenen zijn inmiddels deels achterhaald. ,,De transportkosten zijn ook hoog, maar China heeft nu heel gespecialiseerde fabrieken. Denk bijvoorbeeld aan de productie van iPhones’’, legt Kuipers uit.

Wat Europa uit het Verre Oosten haalt, is simpelweg gebaseerd op de vraag, zegt Mijland. ,,Als een land meer inwoners telt, neemt de vraag - en dus ook het aantal containers dat ernaartoe moet - toe.’’

Havenbedrijf Rotterdam als doorgeefluik naar de rest van Europa

Rotterdam verdient duizelingwekkende bedragen aan al die containers die de haven inkomen. Jaarlijks komen met zeeschepen ongeveer 4,5 miljoen containers de haven van Rotterdam binnen, die via binnenvaartschepen, vrachtwagens en treinen verder worden vervoerd. Een iets kleiner aantal containers vertrekt via dezelfde haven. De overslagvolumes van containers bedroegen in de tweede helft van vorig jaar 76,4 miljoen ton. Er wordt verdiend aan onder meer de huur van containerterminals, havengelden, dienstverlening en brandstof.

Het Havenbedrijf Rotterdam boekt miljoenenwinsten en gebruikt dat geld deels om investeringen te doen die de infrastructuur in en rond de haven verder moeten verbeteren. ,,Uiteindelijk’’, zegt Kuipers, ,,is de Rotterdamse haven van groot belang voor heel de bv Nederland. Vanuit de haven vertrekken de containers naar alle logistieke hotspots in Nederland. Zo zijn we een doorgeefluik naar de rest van Europa.’’

De tekst gaat onder de foto van Bart Kuipers verder. Foto: AD

Lees ook: Topvrouw kleding- en schoenenconcern Bristol: ‘We zijn te afhankelijk van China'

Dit zijn de alternatieven voor het vervoer van containers via megaschepen

Het vervoer van producten uit China en andere landen in het Verre Oosten gebeurt niet alleen over water. ,,Vliegtuigen vervoeren vaak hoogwaardige goederen, zoals elektronica’’, zegt Mijland. ,,Dat kost natuurlijk veel meer. Een groot containerschip kan in één keer meer dan tienduizend flinke containers vervoeren. Een ander alternatief is de treinverbinding met China (de Nieuwe Zijderoute, red.). Die reis is met vijftien dagen veel sneller dan per schip, maar ook tamelijk kostbaar.’’

Grotere voorraden moeten bedrijven minder afhankelijk maken

Kuipers ziet nog andere alternatieven. De grote Spaanse modeketen Zara maakt een aanzienlijk deel van de kleding gewoon in Europa. Hij wijst verder op Philips, dat de productie van scheerapparaten tien jaar geleden uit China terughaalde naar Drachten omdat deze inmiddels verregaand geautomatiseerd was. Als laatste mogelijkheid noemt hij het aanhouden van grotere voorraden, waardoor bedrijven minder afhankelijk worden van haperingen in de aanvoer, zoals een gestremd Suezkanaal.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws