Aangeboden door DACHSER
Branded Content Logistiek en transport
Corona stelt logistieke flexibiliteit op de proef
De gevolgen van corona zijn vrijwel overal merkbaar. Veel zaken zijn niet meer vanzelfsprekend en krijgen een andere vorm. Zo wordt er minder geld uitgegeven aan bijvoorbeeld horeca en vakanties, geld dat nu veelal aan andere zaken wordt besteed. Dat betekent meer producten importeren, opslaan en verdelen. Dat merkt ook logistiek dienstverlener DACHSER. 'Flexibiliteit wordt op de proef gesteld'.

Aat van der Meer (l) en René van Zandbergen bij de nieuwe loods van DACHSER in Waddinxveen. Goed voor de opslag van dertigduizend pallets.
DACHSER is een wereldwijd opererend logistiek dienstverlener met meerdere vestigingen in Nederland, België en Luxemburg. Zoals in Waddinxveen, waar net de sleutels binnen zijn van een volledig nieuw warehouse. Goed voor het opslaan van nog eens dertigduizend pallets. ,,Meer dan een verdubbeling van onze warehousecapaciteit en dat toevallig ook nog eens op het juiste moment. De plannen voor de nieuwbouw waren er al voor corona, maar in de sectoren waarin wij actief zijn, met name doe-het-zelf, tuinieren, sport, cosmetica en elektronica is het op het moment erg druk. Een deel van de nieuwe vloer is daarom alweer flink gevuld", zegt Aat van der Meer, Managing Director DACHSER Benelux.
De logistieke reus werkt volgens een bijzonder concept. ,,Wij hebben klanten die tussen de duizend en drieduizend pallets bij ons opslaan. Via ons groupage netwerk werken wij voornamelijk met klanten die tot vijf pallets bij ons aanbieden. Het gaat dus niet alleen om de hele grote bedrijven, ook de lokale ondernemer is welkom bij ons. Ons doel is om alle logistiek uit handen te nemen, zodat de ondernemer zich bezig kan houden met zijn corebusiness", verheldert René van Zandbergen, Contract Logistics Manager DACHSER Benelux.
Wil je meer weten over hoe DACHSER jou verder kan helpen met je logistiek? Hier vind je er alles over én kun je gelijk contact opnemen.
Altijd verbonden
Dat uit handen nemen gaat ver. Van het aansturen van de orderpicking tot transport, opslag en de verdeling binnen Europa, het is allemaal gesneden koek voor het bedrijf. ,,Alles is te monitoren voor onze klanten. Worden de producten al verzameld? Waar is de boot, vliegtuig of vrachtwagen? Wat ligt er nog op voorraad? We hebben hiervoor eigen, unieke systemen die real time inzicht geven. Van de 31 duizend medewerkers wereldwijd zijn er daarom zo'n zevenhonderd met IT bezig", aldus Van der Meer.
Nu, in covid-tijd, is het op logistiek terrein alleen maar drukker geworden. ,,Mensen geven veel meer geld uit, vooral in die sectoren die wij als klant hebben. De extra opslagcapaciteit was daarom nog harder nodig dan we dachten bij het maken van de bouwplannen. Aan het begin van de coronaperiode droogde de aanvoer uit China namelijk op. Dat was een grote uitdaging omdat de supply chains tot stilstand kwamen. Op een gegeven moment zagen onze mensen ter plekke dat de fabrieken weer begonnen te draaien. Maar nu zaten we hier in lockdown. We hebben toen alle zeilen moeten bijzetten om de aanvoer te verwerken, bijvoorbeeld door het bijhuren van opslagloodsen. Je wilt de containers immers niet in de haven laten liggen, dat kost enorm veel geld. De afvoer vanuit onze opslag was die eerste weken echter laag omdat er weinig werd verkocht. Dat is ondertussen wel anders. Maar het stelt flexibiliteit van bedrijven op de proef. Als je zegt flexibel te zijn, dan heb je nu een flinke test gekregen", zegt Van Zandbergen.
Brexit
DACHSER zelf heeft de test tot nu toe doorstaan. ,,Na de versoepeling van de lockdown kwam er een tsunami aan goederenstroom op gang. Dan heb je je mensen hard nodig. DACHSER is een familiebedrijf en daarom sturen wij niemand naar huis als het even minder gaat. Ook al omdat we de expertise graag behouden. Maar het is nog steeds druk en we nemen zelfs extra mensen aan: de feestdagen komen er aan en vergeet ook Brexit niet. Veel goederen worden niet langer in Groot-Brittannië opgeslagen, maar op het vaste land om tijd en geld te besparen. Waarvoor Rotterdam natuurlijk een geweldige aanvoerhaven is en onze opslagcapaciteit goed van pas komt", zegt Van Zandbergen.
"We zien trouwens dat steeds meer productie vanuit het oosten wordt teruggehaald naar Europa, zoals textiel en schoenen. Daarnaast is logistiek ondertussen een zeer volwassen bedrijfstak en doe je het als ondernemer er niet zomaar zelf bij. Zoals vroeger met een kleine loods en een eigen vrachtwagen. Een pakketje versturen zonder track & trace is bijna ondenkbaar en dat is voor een kleine ondernemer lastig. Dat gaat efficiënter via ons en haalt meteen een hoop werk bij de ondernemer weg", weet Van der Meer ondertussen uit ervaring.
Partners
Voor DACHSER is het vanzelfsprekend belangrijk om op de hoogte te blijven van de plannen van een klant. ,,We zien onze klanten daarom als partner. Wij overleggen continu wat er met de voorraad moet gebeuren zodat wij dit volledig naar wens kunnen plannen. Dat bijvoorbeeld de doe-het-zelf-zaak zijn voorraad op tijd krijgt aangevuld en zij hun klanten weer blij kunnen maken met snelle levertijden. Daar zijn wij sterk in", verheldert Van der Meer tot slot.
Wil je meer weten over hoe DACHSER jou verder kan helpen met je logistiek? Hier vind je er alles over én kun je gelijk contact opnemen.