Nieuws Logistiek en transport
Zo willen Wuunder en Paazl Europa veroveren als de duurzaamste logistieke dienstverlener
Zo duurzaam mogelijk en met zo weinig mogelijk transportbewegingen pakketten bezorgen. Voor die ambitie is de juiste software noodzakelijk. En slimme samenwerkingen. Daar weet Jeroen Gehlen van Wuunder alles van af. Met hem spreekt De Ondernemer over groene logistiek anno 2023 en wat de verdere plannen zijn.

Beeld: Shutterstock
Transportmanagementservice Wuunder heeft een belangrijke missie: ervoor zorgen dat de klanten kunnen profiteren van de meest persoonlijke, milieuvriendelijke en kostenefficiënte manier voor het verzenden en ontvangen van producten. In juni dit jaar heeft Wuunder een belangrijke stap gezet door de overname van verzendsoftwarebedrijf Paazl. De twee Software as a Service-spelers behalen daarmee de leidende positie in de logistieke markt in Nederland. Daarnaast is het een belangrijke stap in het waarmaken van hun gezamenlijke visie: Europa’s groenste logistieke dienstverlener worden.
Lees ook: TransHeroes: 'Het geheim achter ons succes in internationaal transport'
Een echt logistiek hart en veel kennis
De Ondernemer spreekt Jeroen Gehlen, mede-oprichter van Wuunder, over de overname en de verdere ambitie van de twee bedrijven. Het aftasten tussen Paazl en Wuunder duurde ongeveer hun half jaar, vertelt Gehlen. ,,Na die periode weet je een beetje of je elkaar leuk vindt. Wanneer je verliefd bent, moeten er nog heel wat praktische zaken bij de notaris geregeld worden. Plus: je moet geld ophalen, dat is in deze tijd ook niet super eenvoudig’’, aldus Gehlen. ,,We waren al een tijd op zoek naar partijen die we konden overnemen. In binnen- en buitenland. Voor mij is de match met het andere bedrijf en de mensen erachter altijd zeer belangrijk. Je vult elkaar aan. En als je ook nog eens zeker weet dat de IT van beide partijen tot een relatief gemakkelijke synergie kan leiden, dan word je helemaal enthousiast.’’
,,Wij van Wuunder zijn mensen met een echt logistiek hart en veel kennis dankzij de vele jaren aan ervaring. Zo heb ikzelf twintig jaar bij PostNL en TNT gewerkt. De mensen van Paazl zijn mensen die alles van e-commerce weten. Zij helpen bedrijven in de check-out, de e-commercemanagers adviseren bij de conversieverhoging door middel van een optimale klantbeleving: van ophalen tot aflevering. Die combinatie is heel leuk. Aan de ene kant laat je bij het koopmoment zien welke oplossingen er mogelijk zijn en ons systeem houdt bij of de bestelling is opgehaald en of er vertraging is die wij moeten communiceren met de ontvanger, Duurt de vertraging te lang, dan gaan wij met de vervoerder werken aan de oplossing. Op die manier zorgen we ervoor dat de klant zo frictieloos mogelijk kan verzenden.’’
''Wij willen de last mile, de grootste kostenpost en het meest ingewikkelde deel voor een transportbedrijf, effectiever maken''
De last mile effectiever maken
Samen helpen de bedrijven de klant aan een op maat gemaakte oplossing die in ieder geval weer anders kan zijn, afhankelijk van bijvoorbeeld gewicht, volume of ontvanger. ,,Wij kunnen aan een klant vertellen dat we hebben gezien dat ze in Oostenrijk een probleem hebben met hun zendingen. Dus daar moet men actie ondernemen en iets gaan doen met de vervoerder. In sommige gevallen regelen we alles van A tot Z, dan laat de klant het helemaal aan ons en coördineert Wuunder het gehele logistieke proces’’, aldus Gehlen.
Even een stap terug naar de eerder genoemde gezamenlijke plannen van Paazl en Wuunder: Europa’s groenste logistieke dienstverlener worden. Dat mag je best ambitieus noemen. Hoe gaat het de bedrijven daadwerkelijk lukken? ,,Als je het persbericht van zeven jaar geleden, toen Wuunder begon, nog eens bekijkt, lees je dat we diezelfde ambitie toen ook uitspraken. Wij willen de last mile, de grootste kostenpost en het meest ingewikkelde deel voor een transportbedrijf, effectiever maken. Lukt dat, dan haal je echt een enorm groot deel van de transportbewegingen omlaag. Letterlijk uit de stad’’, legt Gehlen uit.
Gehlen: ,,Daar heb je volume voor nodig. In een busje zitten 200 pakjes. Voordat je een busje uit de straat krijgt moet je al die 200 pakjes via jouw methode afleveren. Daarom hebben we Paazl gekocht en zijn we momenteel op zoek naar andere partijen. Hoe groter de regiefunctie en het volume dat je kan managen zijn, des te eenvoudiger is het om er je synergie uit te halen en de consolidatie toe te passen.’’
Jeroen Gehlen is mede-oprichter van Wuunder. Foto: Wuunder
Het bezorgen van de toekomst
,,Soms word je door andere partijen ingehaald, zoals door Coolblue bijvoorbeeld'', gaat Gehlen verder. ,,We willen zo’n 15 locaties in het centrum van de grote steden hebben. In die locaties, de hub, vind je een als het ware traditionele postbus waar de vrachtwagen de pakketjes aflevert. Die pakketjes worden vanuit de locaties van partners met behulp van een cargobike bezorgd door de stad. Dat is het bezorgen van de toekomst. Een vorm van bezorging die we ook aan mensen die geen klant van Coolblue zijn willen aanbieden.’’
Met de klanten van Paazl bekijkt Wuunder het komende jaar wat de slimste plekken zijn voor de pakketlocaties. Logischerwijs zal het vooral gaan om steden en regio’s waar de meeste pakketjes door consumenten worden besteld. Elke ‘hub’ zal op die manier zo effectief mogelijk gebruikt gaan worden. Duurzaam, groen en met zo weinig mogelijk vervuilende transportbewegingen.
''Het gaat er soms veel minder om hoe zwaar een pakket weegt. Pas je verpakking op die liters aan''
Overschot aan voorraad
Over duurzaamheid gesproken: een veel voorkomend probleem binnen de groot- en detailhandel is dat tijdens de coronapandemie te veel ingekocht is. Nu de vraag daalt, blijven retailers zitten met een niet verkochte voorraad. Dit is een zogenaamd bullwhip-effect dat vaak optreedt tijdens slechtere economische omstandigheden. Op dit moment blijkt maar liefst een kwart van de bedrijven een overschot aan voorraad te hebben.
Gehlen: ,,Dat zo’n enorm groot percentage bedrijven met een overschot aan voorraad zit, iets wat wij vorig jaar al voorspelden, is waarschijnlijk de voornaamste reden dat organisaties in een financieel uitdagende positie verkeren. Het hebben van een overschot aan voorraad vraagt namelijk ontzettend veel van de cashflow van bedrijven. Logisch dus dat gekeken wordt naar waar er bespaard kan worden.’’
Vervoer draait tegenwoordig om volumes
Een oplossing om de transportkosten te verlagen is het juist inzetten van de software zoals Paazl en Wuunder die bieden. Dat gaat eenvoudig middels een applicatie die de volumes van de verpakking van die voorraad kan bepalen, zodat direct duidelijk is wat de beste logistieke oplossing is om de voorraad vooral weer uit de distributiecentra en pakhuizen te krijgen en bij de (potentiële) klant.
Gehlen besluit: ,,Vervoer draait tegenwoordig om volumes. Hoeveel liter past er in een verpakking? Het gaat er soms veel minder om hoe zwaar een pakket weegt. Pas je verpakking op die liters aan. Die kennis in de vorm van software bieden wij de klanten, waardoor transportkosten worden verlaagd , de kans op overschotten kleiner wordt en de vervoerder meer pakjes in zijn auto kan meenemen. Ook dat is duurzaamheid.’’
Lees ook: DOCKR en Bikeshift gaan samen elektrische bedrijfsbakfietsen en fietskoeriers aanbieden