Nieuws Maakindustrie

Dit familiebedrijf staat aan de top dankzij innovatieve keukenwerkbladen

Dekker in Zevenhuizen is gespecialiseerd in het produceren van alle soorten keukenwerkbladen. Het familiebedrijf is innovatief en trendsettend door zelf nieuwe materialen en toepassingen te ontwikkelen.

Bert van den Hoogen (AD) 17 maart 2020

Familiebedrijf keukenbladen innovatie

Operationeel directeur Ed Roos (l) en ceo Leo van der Velde van keukenwerkbladenspecialist Dekker. Foto: Pim Mul

Of vijftien verschillende materialen voor keukenwerkbladen nog niet genoeg is, legt algemeen directeur Leo van der Velde voor het AD een plaat sustonable op tafel. ,,Dit is het nieuwste composiet, door ons samen met een startup ontwikkeld. Een composiet heeft een bindmiddel nodig. Hier is dat van gerecycled pet (polyethyleentereftalaat, red.), bekend van de pet-flessen. Het mooie van dit composiet is dat je het onbeperkt kunt hergebruiken. Als je het verpulvert, heb je weer de basisgrondstof.''

Lichter en herbruikbaar

Sustonable heeft verder alle eigenschappen voor een hoogwaardige afwerking van keukenwerkbladen. Het zal niet lang meer duren of er worden werkbladen van gemaakt in de productiehal in Alphen, waar de stenen werkbladen worden geproduceerd. In Zevenhuizen, waar wekelijks 3,000 tot 4,000 kunststof keukenwerkbladen worden gemaakt, laat operationeel directeur Ed Roos een ander materiaal zien, dat in de helft van de kunststof werkbladen wordt verwerkt. ,,Het is ons eigen ontwikkelde Greengridz. Dit binnenwerk van de bladen is gemaakt van het watervaste hfd (high density fibreboard, red.) en heeft een honingraatstructuur. Het scheelt zestig procent in materiaal, is veel lichter en het is herbruikbaar.''

''Wij kunnen alle materialen leveren in alle denkbare kleuren en uitstralingen. Daardoor kunnen we voorop lopen in de trends''

Leo van der Velde, ceo Dekker

Juist deze twee materialen geven aan hoe belangrijk duurzaamheid voor het bedrijf is. Dat komt voort uit de primaire doelstelling die door Arie Dekker in het familiestatuut is opgesteld. ,,Die doelstelling is continuïteit. Arie Dekker zei altijd dat je moet investeren voor de toekomst. Dat geldt voor je producten, je klanten, medewerkers en leveranciers. Daarom zijn we altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen en willen we voorop lopen in de branche.''

Erbi en Topline overgenomen

Arie Dekker is de zoon van Gijsbert Dekker, die het bedrijf begon met de productie van nachtkastjes. Roos: ,,Van nachtkastjes ging het naar commodes en keukenbuffetten. Toen in de jaren 70 de luxe keukens en de pakketmeubelen voor keukens in opkomst kwamen, is het bedrijf zich steeds meer gaan toeleggen op keukens en dan voornamelijk de keukenwerkbladen.'' Het bedrijf groeide door in de loop der jaren andere bedrijven over te nemen. In 1990 werd voor keukenaccessoires het eigen merk Lanesto opgezet. In 2000 kwam de markt in stenen werkbladen op. Na samenwerking met enkele bedrijven werd in 2015 het bedrijf Erbi in Alphen overgenomen en in 2020 is Topline overgenomen.

Moderne keukens

Dekker heeft inmiddels zo'n breed assortiment dat de kans groot is dat in iedere moderne keuken een product van Dekker aanwezig is. Maar het produceren van keukenwerkbladen blijft het belangrijkste en daar is het bedrijf het meest compleet in. Naast laminaat worden werkbladen gemaakt van onder andere quartz composiet, natuursteen, keramiek en enkele minder bekende materialen als Fenix NTM, corian en lapitec. Van der Velde: ,,Wij kunnen alle materialen leveren in alle denkbare kleuren en uitstralingen. Daardoor kunnen we voorop lopen in de trends. Dit jaar is het eternal rocks. En terrazzo komt weer helemaal terug.''

Lees ook: AGU: van hecht familiebedrijf tot internationaal vernieuwer

Keuzestress op de loer

In de duimdikke catalogus staan zoveel mogelijkheden van materiaal en uitstraling, dat keuzestress op de loer ligt, maar Van der Velde stelt gerust. ,,Bij het uitkiezen van een werkblad vinden consumenten het eerst belangrijk dat het mooi is, daarna kijken ze naar de functionaliteit. Doordat wij alle uitstralingen in vrijwel ieder materiaal kunnen leveren, kunnen we iemand makkelijk door de keuzes heen leiden. In een matrix hebben we alle kenmerken van alle materialen gezet. Als je hebt bepaald wat je mooi vindt, kom je via de matrix uit bij het materiaal dat bij je wensen en budget past''

Dekker blijft zich verder ontwikkelen, waarbij ook een bedrijf buiten Nederland is overgenomen. Van der Velde: ,,Dat is een bedrijf in Zweden waar we weer nieuwe mogelijkheden zien om duurzame producten te leveren. Die internationale groei moet ook bijdragen aan de continuïteit.''

Lees ook: Al 20 jaar succesvol: de successen van familiebedrijf The Art of Living

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.