Nieuws Actueel
Maarssense winkelstraat weer autovrij
Vier maanden was de Kaatsbaan in Maarssen bij wijze van proef open voor auto's. Vrijdag gaat de winkelstraat weer dicht voor gemotoriseerd verkeer, meldt het AD. Gelukkig, verzuchten veel winkeliers en klanten, al denkt niet iedereen er zo over.

Twee dames staan druk te praten bij hun fiets. Ja, ze willen het gesprek wel even onderbreken voor een mening over de Kaatsbaan. "Meteen dichtgooien voor auto's", is hun ongezouten mening. "Het is hartstikke gevaarlijk nu."
Auto's in de smalle straat drukken fietsers de stoep op en daar lopen mensen of staan uitstallingen. "Je kunt niet normaal fietsen of lopen."
EvaluatieZe zijn niet de enigen die er zo over denken. Onderneemster Rijnie Nijhoff van interieurwinkel Interhoff zegt dat de proef 'slecht bevallen is'. "Iedereen is bezig met 'beleving' bij het winkelen. Dan jaag je toch geen verkeer door de straat? Dat is gevaarlijk, zeker voor ouders met kinderen."
Ze hoort dat ook van klanten, die ze vraagt een evaluatieformulier van de gemeente in te vullen. Want dat is wat er de komende tijd gebeurt: iedereen kan tot 1 maart een mening geven over de proef. Die wordt gebruikt bij een definitief besluit over auto's op de Kaatsbaan. Wethouder Pieter de Groene neemt nog geen standpunt in. "Op de openstelling heb ik wisselende reacties gehoord, zowel positief als negatief. Daarom is het belangrijk dat we gaan evalueren en opnieuw met belanghebbenden rond de tafel gaan."
Te kortEcht laaiend enthousiast over de proef zijn veel Kaatsbaanwinkeliers niet. Vier maanden is te kort, zegt Ronald Hol van kledingzaak Big Bisou. "Ik zou er zeker een halfjaar aan vastplakken. Dan pak je het voorjaar en de zomer ook mee."
Dat vindt ook Theo Berk van de gelijknamige juwelier. En Berk zou, net als Hol, ook wel voelen voor afsluiting op zaterdag en na 18.00 uur. "En dan doordeweeks wél open. Maarssen is geen plek waar mensen echt winkelen, het is een boodschappendorp. Mensen willen snel een paar winkels in en dan is bereikbaarheid belangrijk."
GevoeligAfsluiten van de Kaatsbaan betekent een toegang minder tot het winkelgebied. "En dat is een groot nadeel, zeker met de ingewikkelde verkeerssituatie bij de Termeerbrug", zegt Hol. Voor Barry van Well van Wellsport is het duidelijk: hou de Kaatsbaan maar dicht ('klanten klagen'), het echte probleem zit in het te geringe aantal parkeerplekken. Winfried Ros van Zuivelhandel Ros ziet het wéér anders: laat maar komen die auto's, vindt hij. "Het is doordeweeks te stil en te doods op de Kaatsbaan."
De discussie ligt gevoelig. De pratende dames willen niet met hun naam in de krant en dat geldt ook voor een winkelier die stelt dat de openstelling voor auto's 'levensgevaarlijk' is. "En ook voor de omzet haalt het niets uit. Maar niet mijn naam erbij zetten hoor, dan wordt het oorlog."