Nieuws Actueel
Maatschappijen hebben vertrouwen in Schiphol ondanks fors verlies
De in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen zijn niet geschrokken van het miljoenenverlies dat Schiphol afgelopen jaar leed. Belangenvereniging BARIN noemt het een "logisch verlies" en zegt dat dit "geen enkele invloed" heeft op de prestaties van de luchthaven de komende tijd. BARIN-voorzitter Marnix Fruitema kijkt dan ook vol vertrouwen naar de rest van dit jaar, waarin kwaliteit boven kwantiteit moet gaan.

De overkoepelende Schiphol Group leed afgelopen jaar een verlies van 77 miljoen euro vanwege reizigersbeperkingen door een tekort aan personeel. Schiphol sprak van 2022 als "een slecht hoofdstuk". "Het was niet alleen financieel slecht, maar ook op het gebied van het imago van Schiphol", aldus Fruitema. "Ik ga ervan uit dat we dat hoofdstuk hebben afgesloten en positief vooruit kunnen kijken."
De voorzitter van BARIN rekent op een veel beter 2023, ondanks dat Schiphol de komende maanden op drukke dagen weer een reizigersplafond wil instellen om te grote drukte te voorkomen. Volgens Fruitema valt de impact daarvan mee. "Ik vind het verstandig dat er voorzichtig wordt opgeschaald. De doelstelling is om reizigers zo goed mogelijk te faciliteren, niet om zoveel mogelijk reizigers te hebben. We hebben vertrouwen in de kwaliteit, maar hopen wel dat Schiphol komende zomer zonder enige beperking kan opereren."