Nieuws Actueel
Marco Aarnink (Print.com): 'Door interne sabbatical focus ik weer op het team, op het merk'
Wat begon als modewoord, lijkt een blijvertje te worden: de sabbatical. Tijdelijk je werkzaamheden onderbreken om tot nieuwe inzichten te komen en uit te zoeken waar je nou écht energie van krijgt. In deze column legt Marco Aarnink, lid van onze Raad van Advies, uit hoe hij met drukte omgaat.

De sabbatical is een tegenbeweging van het continu 'aan' staan. Want wat krijgen we een hoeveelheid prikkels voor onze kiezen. Vanuit televisie, social media en e-mail, het houdt niet op. Er is altijd wel iets dat je aandacht vraagt en 'the fear of missing out' regeert. Als ik naar mezelf kijk, ben ik op dit moment zo gelukkig als een kind in een snoepwinkel. Het gaat goed met Print.com en ik ben lekker druk. Inspirerende gesprekken voeren, co-creëren, nieuwe projecten opstarten... Ik ren, spring en vlieg in de rondte - heerlijk!
Toch groeit het besef dat je soms van minder juist méér kunt genieten. Als je als kind één snoepje kreeg, genoot je daar extra van. Terwijl een continue stroom aan lekkers op een gegeven moment op de automatische piloot naar binnen gaat. Hetzelfde geldt voor werk: multitasken gaat op een gegeven moment ten koste van focus. Dan wordt het tijd meer bewuste keuzes te maken: wat komt wél op mijn bordje en wat laat ik even staan.
Lees ook: Brechtje de Leij: Bevrijd jezelf van het juk van bereik
Samen bouwen
Na een kritisch potje zelfreflectie kwam ik tot de conclusie dat ik te vaak weg ben van kantoor. De afgelopen jaren heb ik periodes van non-stop afspraken gehad. Een kopje koffie hier, een lunchafspraak daar: het ging maar door. Begrijp me goed: al die aandacht zie ik als een groot compliment en bevestiging dat het goed gaat. Maar hier mijn spreekwoordelijke bord mee volscheppen, betekent automatisch minder ruimte voor wat ik zo leuk vind en waar het allemaal om is begonnen: het samen bouwen van Print.com. Samen met de collega's die zich elke dag inzetten voor dit bedrijf - en dus ook voor mij.
Lees ook: Column Martin Hersman: Je wordt zo goed als je hebt getraind
Aan die groep mensen en dus aan Print.com wil ik mijn onvoorwaardelijke aandacht geven. Samen de tijd nemen om te kijken waar we ook alweer naartoe gaan en wat we nog moeten doen om daar te komen. Wat gaat goed en wat kan nog beter of anders? Belangrijke vragen waar je alleen antwoord op krijgt als je er de tijd voor neemt.
Interne sabbatical
In plaats van al het andere te laten vallen, heb ik een tussenvorm bedacht: de interne sabbatical. Even puur focussen op binnen, het team, het merk. Op alles dat met Print.com te maken heeft en even totaal geen afleiding. Het laatste duwtje in de rug was het blije nieuws dat mijn agendabewaakster en 'Upper Nerd Assist' (zoals we haar gekscherend noemen) in verwachting is. Een mooie aanleiding om negen maanden lang de rem te zetten op afspraken. Hoe dit gaat bevallen? Ik vertel jullie er over een aantal maanden meer over.
Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award. Hij is een van schrijvende leden van de Raad van Advies van De Ondernemer.