Nieuws Actueel
Marco Aarnink: 'benader klantrelatie als liefdesrelatie'
'Een klantrelatie, een liefdesrelatie, we zijn allemaal mensen. Een relatie is niets anders dan communicatie. Alles wat je aandacht geeft groeit. Blijven praten, blijven delen, blijven aankijken, blijven bewegen'. Het zijn adviezen van topondernemer Marco Aarnink over de opbouw van én het behoud van een goede klantrelatie, in zijn nieuwste blog.

Een stralende zon, een heerlijk briesje. Het is lente. Door de zon komen we vaker buiten en bewegen we meer. We maken endorfine aan, een stofje dat het gevoel van geluk stimuleert.
De zon blijft schijnen. Het gevoel van geluk slaat door, er hangt liefde in de lucht.We voelen ons goed, laten ons zien, vallen op en flirten er op los. De flirt wordt een date en langzaam bloeit er iets moois op; een liefdesrelatie. Een liefdesrelatie kent fases, deze herkennen we allemaal maar evengoed. Maar herken jij deze fases ook in je klantrelatie?
Waar begint de 'flirt' met jouw klant? De plaats is allesbepalend. Beweeg je om die plaats te ontdekken! Ga naar een beurs, zoek oogcontact en stap erop af. Of zorg online voor de meest opvallende berichten op ieders timeline, die aantrekkelijke foto’s waar iedereen spontaan verliefd op wordt. Ga naar buiten, wees aantrekkelijk.
Lees ook: Marco Aarnink (Print.com) in Werkverkeer: 'Businessmodel samen met 100 klanten gemaakt'
Uiteindelijk heb je beet, een reactie terug en het gesprek begint. Over koetjes, kalfjes, hobby’s en gezamenlijke kennissen. Luister vooral en stel vragen. Zorg voor een persoonlijke klik. Pas je bij elkaar? Je wisselt nummers uit en neemt verwachtingsvol afscheid. Vervolgens wordt er gebeld, ge-appt en komt de grote vraag; ga je mee op 'date'?
Zenuwslopend. Wat trek je aan? Waar spreek je af? Ken de klant, dus pas je aan.
Deze eerste afspraak is alles bepalend. Heb je het voorbereid? Klopt het programma? Is er gereserveerd? Het gaat nu om de 'zakelijke' klik. Voor je het weet eindigt 'de eerste date' en komt dat ene moment; is er genoeg vertrouwen? Ga je het doen? De eerste zoen…
Yes, match. De klant geeft aan verder te willen en plaatst een proeforder; 'de eerste zoen' is gegeven. Neem daarna direct contact op. Was de het goed genoeg, voldeed het aan de verwachtingen? Niets is beter om het maar gewoon te vragen; hoe was de eerste aanraking?
Lees ook: Column Marco Aarnink: Soms moet je je bedrijf verkopen om te groeien
Jouw interesse wordt op prijs gesteld. De ene na de andere order volgt. Jij en de klant passen bij elkaar, vlinders in de buik en verliefdheid tot over de oren. De verliefdheid wordt naarmate de tijd verstrekt een echte relatie. Interesses worden wat minder en langzaam raakt de sleur er in. De klant bestelt toch wel, waarom zou je je best blijven doen?
Daar gaat het mis. Minder aandacht voor elkaar en er is wel een ander die jouw klant wel de juiste hoeveelheid aandacht geeft. Voor je het weet is er een ander in het spel. Je bent elkaar kwijt. Een klantrelatie, een liefdesrelatie, we zijn allemaal mensen.
Een relatie is niets anders dan communicatie. Alles wat je aandacht geeft groeit. Blijven praten, blijven delen, blijven aankijken, blijven bewegen…
Het is lente, tijd om de bloemetjes buiten te zetten. Maar: vergeet ze geen water te geven!
Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs Dorreboom, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website. Meer over de nieuwe serie vind je hier.
Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award.
Een liefdesrelatie kent fases, deze herkennen we allemaal maar evengoed. Maar herken jij deze fases ook in je klantrelatie?