Aangeboden door American Express

Podcast

Slaapverwekkende filmpjes en 120 dagen op proef: zo verkoop je een matras

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. Voor matrassenfabrikant Matt Sleeps uit Amsterdam was de zomer van 2020 ongekend. In de podcast hieronder vertelt oprichter Joep Verbunt over het succes van de volledige online aanpak én de creatieve PR-acties van zijn bedrijf.

Thomas Hendriks 9 november 2020

Hij had het zelf ervaren: zijn eerste salaris was een mooie aanleiding om zijn studentenmatrasje in te ruilen voor een echt matras. Maar wat kies je en vooral: hoe test je wat bij jou past? Tien minuten in een winkel op een bed liggen was voor Verbunt niet voldoende. Hij bedacht een alternatief: een matras ontwikkeld op basis van wetenschappelijke kennis van de TU Delft.

Bijzonder: je kunt het zelf thuis aanpassen door lagen te draaien. In totaal zijn er zes hardheden. In een tweepersoonsbed kun je het matras zelfs per kant aanpassen, zónder dat je last hebt van die vervelende spleet. Plus: geen beddenzaak waar je tien minuten gaat liggen, maar online bestellen en 120 dagen proefslapen. En als de matras toch niet bevalt, dan wordt hij opgehaald en krijg je je geld terug. Het gebruikte matras wordt dan gedoneerd aan een goed doel. Matt Sleeps was geboren en voormalig marketeer Verbunt ging los.

Slaapverwekkende YouTube-filmpjes

,,We bedachten verschillende acties om Matt Sleeps onder de aandacht te brengen,” vertelt Verbunt in de podcast. ,,Een tijdelijke hangover-bar in het centrum van Amsterdam waar mensen op matrassen konden bijkomen van een nacht stappen. Een eigen slaapzender - geen Netflix, maar Mattflix - met de meest slaapverwekkende YouTube-filmpjes van het internet. En een speeddate in een restaurant waar je liggend kunt eten. Wij leverden de matrassen en bij onze speeddate begon je in bed en eindigde je aan de bar. Zo hebben we allerlei ludieke acties ontwikkeld waarmee we via social media heel veel aandacht kregen voor een van oorsprong wat suffig product als een matras.”

Joep Verbunt matt sleeps Charlotte Odijk

Ondernemer Joep Verbunt financierde Matt Sleeps uit eigen middelen. Foto: Charlotte Odijk.

Omzetstijging van 250 procent

Inmiddels is Matt Sleeps enkele jaren verder en wordt succes op succes gestapeld, juist ook in 2020. Terwijl veel bedrijven tijdens de eerste lockdown in het voorjaar enorm aan omzet verloren, noteerde Matt Sleeps een stijging van 250 procent. ,,Normaal gesproken is een matras een winterproduct, maar toen iedereen zoveel mogelijk binnen moest blijven, ontstond er veel meer aandacht voor het interieur en dus ook voor het bed.” Het feit dat Matt Sleeps aankoop en levering online organiseert kwam hierbij ook erg goed van pas.

'Omdat we in het voorjaar binnen moesten blijven, was er veel meer aandacht voor het interieur en dus ook voor de matras'

Zelf financieren biedt vrijheid en flexibiliteit

Het komende jaar betekent voor Verbunt vooral een uitbreiding van het assortiment in de vorm van producten rond het bed, zoals nachtkastjes waarop je een telefoon kunt opladen. Stap voor stap laat hij zijn bedrijf groeien. ,,Ik heb ervoor gekozen om alles zelf te financieren en soms ook even niet te hard te groeien. Dat zorgt voor een gezonde cashflow en geeft je vrijheid. Ik ben er blij mee dat ik niet aan iemand hoef te rapporteren en snel rigoureuze beslissingen kan nemen als dat nodig is.” Verbunt wijst op de flexibiliteit die daardoor ontstaan en adviseert ook om niet meteen te veel personeel aan te nemen, maar te werken met een schil van freelancers die worden ingezet wanneer ze nodig zijn.

Matt sleeps reclame beeld

Punten sparen en elk jaar naar Bali

Een groot deel van die freelancers is de afgelopen jaren met het team van Matt Sleeps mee geweest naar Bali. Kostbaar? Niet voor Verbunt: ,,Ik betaal al mijn online marketing bij Facebook, Instagram en Google maandelijks via American Express. Met iedere euro die je spendeert spaar je dan punten. En die zetten we ieder jaar in januari of februari in om met het hele team naar Bali te vertrekken en daar tien dagen te werken. We gaan met een man of vijftien en dan hou ik nog steeds punten over voor andere reisjes.”

Heeft Verbunt een idee voor Helloprint?

Verbunt is de tweede ondernemer in deze korte serie podcasts. Hans Scheffer van HelloPrint stelde in de eerste podcast een vraag aan Verbunt: ‘Je bedenkt campagnes die viral gaan. Wat zou je met een printproduct doen?’ Verbunt bedacht on the spot een campagne-idee waarbij HelloPrint door middel van drukwerk kan inspelen op de actualiteit en het bereik van social media. Het complete idee, én de vraag van Joep Verbunt aan de ondernemer in de laatste uitzending kun je beluisteren in de podcast.

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de tweede van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf. De eerste podcast, met Hans Scheffer van Helloprint, beluister je hier.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details