Aangeboden door American Express

Podcast

Slaapverwekkende filmpjes en 120 dagen op proef: zo verkoop je een matras

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. Voor matrassenfabrikant Matt Sleeps uit Amsterdam was de zomer van 2020 ongekend. In de podcast hieronder vertelt oprichter Joep Verbunt over het succes van de volledige online aanpak én de creatieve PR-acties van zijn bedrijf.

Thomas Hendriks 9 november 2020

Hij had het zelf ervaren: zijn eerste salaris was een mooie aanleiding om zijn studentenmatrasje in te ruilen voor een echt matras. Maar wat kies je en vooral: hoe test je wat bij jou past? Tien minuten in een winkel op een bed liggen was voor Verbunt niet voldoende. Hij bedacht een alternatief: een matras ontwikkeld op basis van wetenschappelijke kennis van de TU Delft.

Bijzonder: je kunt het zelf thuis aanpassen door lagen te draaien. In totaal zijn er zes hardheden. In een tweepersoonsbed kun je het matras zelfs per kant aanpassen, zónder dat je last hebt van die vervelende spleet. Plus: geen beddenzaak waar je tien minuten gaat liggen, maar online bestellen en 120 dagen proefslapen. En als de matras toch niet bevalt, dan wordt hij opgehaald en krijg je je geld terug. Het gebruikte matras wordt dan gedoneerd aan een goed doel. Matt Sleeps was geboren en voormalig marketeer Verbunt ging los.

Slaapverwekkende YouTube-filmpjes

,,We bedachten verschillende acties om Matt Sleeps onder de aandacht te brengen,” vertelt Verbunt in de podcast. ,,Een tijdelijke hangover-bar in het centrum van Amsterdam waar mensen op matrassen konden bijkomen van een nacht stappen. Een eigen slaapzender - geen Netflix, maar Mattflix - met de meest slaapverwekkende YouTube-filmpjes van het internet. En een speeddate in een restaurant waar je liggend kunt eten. Wij leverden de matrassen en bij onze speeddate begon je in bed en eindigde je aan de bar. Zo hebben we allerlei ludieke acties ontwikkeld waarmee we via social media heel veel aandacht kregen voor een van oorsprong wat suffig product als een matras.”

Ondernemer Joep Verbunt financierde Matt Sleeps uit eigen middelen. Foto: Charlotte Odijk.

Omzetstijging van 250 procent

Inmiddels is Matt Sleeps enkele jaren verder en wordt succes op succes gestapeld, juist ook in 2020. Terwijl veel bedrijven tijdens de eerste lockdown in het voorjaar enorm aan omzet verloren, noteerde Matt Sleeps een stijging van 250 procent. ,,Normaal gesproken is een matras een winterproduct, maar toen iedereen zoveel mogelijk binnen moest blijven, ontstond er veel meer aandacht voor het interieur en dus ook voor het bed.” Het feit dat Matt Sleeps aankoop en levering online organiseert kwam hierbij ook erg goed van pas.

'Omdat we in het voorjaar binnen moesten blijven, was er veel meer aandacht voor het interieur en dus ook voor de matras'

Zelf financieren biedt vrijheid en flexibiliteit

Het komende jaar betekent voor Verbunt vooral een uitbreiding van het assortiment in de vorm van producten rond het bed, zoals nachtkastjes waarop je een telefoon kunt opladen. Stap voor stap laat hij zijn bedrijf groeien. ,,Ik heb ervoor gekozen om alles zelf te financieren en soms ook even niet te hard te groeien. Dat zorgt voor een gezonde cashflow en geeft je vrijheid. Ik ben er blij mee dat ik niet aan iemand hoef te rapporteren en snel rigoureuze beslissingen kan nemen als dat nodig is.” Verbunt wijst op de flexibiliteit die daardoor ontstaan en adviseert ook om niet meteen te veel personeel aan te nemen, maar te werken met een schil van freelancers die worden ingezet wanneer ze nodig zijn.

Punten sparen en elk jaar naar Bali

Een groot deel van die freelancers is de afgelopen jaren met het team van Matt Sleeps mee geweest naar Bali. Kostbaar? Niet voor Verbunt: ,,Ik betaal al mijn online marketing bij Facebook, Instagram en Google maandelijks via American Express. Met iedere euro die je spendeert spaar je dan punten. En die zetten we ieder jaar in januari of februari in om met het hele team naar Bali te vertrekken en daar tien dagen te werken. We gaan met een man of vijftien en dan hou ik nog steeds punten over voor andere reisjes.”

Heeft Verbunt een idee voor Helloprint?

Verbunt is de tweede ondernemer in deze korte serie podcasts. Hans Scheffer van HelloPrint stelde in de eerste podcast een vraag aan Verbunt: ‘Je bedenkt campagnes die viral gaan. Wat zou je met een printproduct doen?’ Verbunt bedacht on the spot een campagne-idee waarbij HelloPrint door middel van drukwerk kan inspelen op de actualiteit en het bereik van social media. Het complete idee, én de vraag van Joep Verbunt aan de ondernemer in de laatste uitzending kun je beluisteren in de podcast.

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de tweede van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf. De eerste podcast, met Hans Scheffer van Helloprint, beluister je hier.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details