Nieuws Actueel

McDonald's profiteert van burgerbartrend

In Nederland presteert McDonald's beter dan in de rest van de wereld. Zowel het aantal bezoekers als de bestedingen per klant zijn het afgelopen jaar gestegen, meldt het AD.

Annemieke van Dongen 30 maart 2016

Mcdonaldshamburgerburgerbar

De omzet van de 245 Nederlandse filialen steeg in 2015 met 3,4 procent tot 673,8 miljoen euro. Internationaal kwam de groei uit op 3 procent. Winstcijfers maakt de hamburgerketen niet bekend. Vooral het vierde kwartaal was voor de hamburgerketen goed, zegt Manu Steijaert, directeur van McDonald's Nederland. "In dat kwartaal kregen wij gemiddeld 50.000 gasten per week meer over de vloer dan het jaar ervoor; een stijging van 7,6 procent.''

Eén van de oorzaken is volgens hem dat McDonald's profiteert van de hamburgerbartrend. Zaken als Burgermeester en BurgerBar hebben de hamburger, in een wat luxere variant, weer hip gemaakt. "De standaard voor hamburgers is veranderd. Met de Maestro Burger hebben wij ons assortiment daar op aangepast,'' zegt Steijaert. De hamburger van Angus rundvlees, geserveerd met 'boerenfriet', is volgens hem dan ook 'absoluut een blijver' op het menu van de keten. "De nieuwe productmix verhoogt de bestedingen. De Big Mac-klant bestelt vaker een Maestro, de Euroknallerklant vaker een Big Mac.''

OntbijtDaarbij groeit het aantal klanten dat McDonald's 's ochtends weet te vinden, zegt hij. "Ontbijt vormt nu 3 procent van onze omzet. Tenslotte hebben we in december een succesvolle actie gehad met de Cadeau Kalender, een actie waarbij klanten elke dag een aanbieding kregen of een prijs konden winnen, zoals een spelcomputer of auto. Een miljoen mensen deden daaraan mee."

In 2015 investeerde McDonald's Nederland samen met zijn franchisenemers 28 miljoen euro in de modernisering van zijn restaurants. Er werden vier nieuwe vestigingen geopend.

Bijna de helft van de restaurants heeft inmiddels een nieuwe keukenopstelling, waar producten ná de bestelling worden bereid. Eind dit jaar moet het in 150 vestigingen mogelijk zijn om het broodje naar eigen smaak samen te stellen. Behalve dat 'Pimp je Burger'-concept gaat de keten ook de bediening aan tafel verder uitbreiden. De Saladebar, waar de Amerikaanse fastfoodketen in Hoorn mee experimenteert, smaakt volgens Steijaert eveneens naar meer. ,,Sinds we klanten de mogelijkheid bieden hun salade zelf samen te stellen, is de verkoop met 50 procent gestegen. Klanten zijn ook erg enthousiast over bediening aan tafel.'' Eind dit jaar moet die service in zestig vestigingen beschikbaar zijn.

Nederland is voor McDonald's van oudsher een stabiele, winstgevende markt. Het was het eerste Europese land waar de Amerikaanse fastfoodketen in 1971 een vestiging opende. Die positie maakt het mogelijk om, vergeleken met buurlanden, veel te investeren, verklaart Steijaert. ,,We hebben daarbij de steun van onze franchisenemers. Want innovaties op het gebied van service en kwaliteit dragen zichtbaar bij aan onze groei.''