Nieuws Actueel
Mediaplatform Storeplay leerde waardevolle lessen over het ophalen van groei-investeringen
Geert de Graef (36) runde een computerspeciaalzaak toen hij in 2012 op het idee kwam van beeldschermreclame. In zijn winkel hing hij een tv-scherm op waarop hij klanten informeerde over acties. Al snel vroegen lokale ondernemers of ze ook op dit medium konden adverteren.

Zo werd het concept achter Storeplay geboren. Er hangen nu 500 beeldschermen van het Helmondse bedrijf bij winkels en horecagelegenheden in Brabant en Limburg. Zo'n 900 adverteerders tonen hierop hun reclamespots.
Groei-investering
Het mediaplatform groeide van twee naar vijftien medewerkers binnen een jaar, maar toen volgde tegenslag. "Het ging goed, we hadden de ambitie om ons systeem landelijk uit te rollen. Daarvoor hadden we een externe investeerder nodig. Die dachten we gevonden te hebben. Hij zou in het eerste kwartaal van 2016 de groei-investering in ons bedrijf mogelijk maken, maar hij kwam niet over de brug. Een halfjaar hebben we gewacht en gehoopt dat het geld alsnog zou komen. Toen dat niet het geval was, zijn we in de tweede helft van 2016 op zoek gegaan naar nieuwe investeerders."
Bestaande klanten
De Graef en zijn compagnon hadden een jaar verspeeld. "Te lang zijn we blijven focussen op het binnenhalen van investeerders. Hierdoor hebben we onvoldoende aandacht gegeven aan nieuwe en bestaande klanten. De kosten waren hoog opgelopen en daarom moesten we ingrijpende keuzes maken, zoals het ontslaan van goed personeel. We gingen terug naar vijf medewerkers. Achteraf gezien heb ik te lang oogkleppen opgehad en waren we te gretig om door te groeien. Dat zou ik nu anders doen."
Scherpte
Mkb'ers die op zoek zijn naar investeerders, wil hij graag een boodschap meegeven: "Neem niet te snel de stap naar een groei-investering. Zorg dat je eerst vet op de botten hebt. Blijf daarnaast dicht bij wat je zelf écht wilt. Uiteindelijk heb ik te lang een ambitie nagejaagd die achteraf gezien niet helemaal paste. Het succes zorgde ervoor dat ik scherpte verloor. Mijn compagnon had een andere ambitie. Dat verschil heeft ertoe geleid dat wij uit elkaar zijn gegaan en ik alleen verder ga."
Lees ook: Alternatieve financiering: de opties voor MKB en startups
Eigen netwerk
In 2014 begonnen de twee met een beperkt kapitaal. Met hulp van private investeerders is dat kapitaal aangevuld, waardoor Storeplay het aantal locaties kon uitbreiden. Daarin schuilt nog een tip van de ondernemer. "Begin met mensen in je omgeving te laten weten wat je doet. Bijna iedereen heeft wel iemand in zijn netwerk met kapitaal."
Businessclub
Lid worden van een businessclub, zoals BNI, kan daarbij helpen volgens De Graef. Wat hij ook wil noemen: "Maak een profiel van je ideale investeerder. Een verkeerde keuze kan je blijven achtervolgen." Daar weet de eigenaar van Storeplay alles van. "Ik heb in de afgelopen drie jaar meer geleerd dan ooit."
Te lang focusten we op het binnenhalen van investeerders. Hierdoor hadden we onvoldoende aandacht voor de klant