Nieuws Actueel

'Mensen snoepen toch'

Van multinationals tot creatieve broeinesten, van eenmanszaakjes tot marktleiders, deze regio telt talloze bijzondere bedrijven. Wat doen ze, waar zijn ze goed in, wie zit er aan de knoppen, hoe is het ooit begonnen? Vandaag in Op de Zaak: Pervasco.

Eric Oosterom | Foto: Frank de Roo 23 februari 2016

Snoepfabriek 1065

Snoep is een blijver, zo ook de Rotterdamse snoepfabrikant Pervasco. Toch is doorkabbelen er niet bij: de consument wil wel eens wat anders dan dat eeuwige zuurtje, zo schrijft het AD.

Het kantoor nabij Rotterdam Airport oogt strak. Niets verraadt dat het hier dag in dag uit over lolly's, zuurtjes en chocoladerepen gaat. Wat de kamers onderscheidt van doorsnee kantoorruimtes: de snoeppotten die in ieder hoek - goedgevuld - aanwezig zijn. Moet ook wel, vindt directeur Carel Beke (55). ,,Snoep is fun.'' Dat wil je zien en snel kunnen uitdelen.

NapoleonPervasco is één van de grootste snoepmakers binnen de Benelux. Paradepaardjes zijn de Napoleon- en Anta Flu-snoepjes. Honderden miljoenen komen er jaarlijks uit de fabriek in het Zeeuwse Breskens. Naast deze merken, qua afzet ongeveer de helft, maakt de fabrikant snoep voor 'de grote supermarktketens'. Die verkopen het als huismerk. In totaal maakt Pervasco zo'n honderd soorten snoep.

Terug naar het paradepaardje, het Napoleon-zuurtje. Een Belgische bakker bedenkt het balletje in 1912. Het snoepje vernoemt hij naar de Franse keizer nadat een bevriende chocolatier pochte over zijn nieuwste praline, Caesar. Het Napoleon-snoep - kenmerkend door de harde buitenkant en poederige kern - wordt snel beroemd. Beke: ,,De bokaal met zure bollekes bij bomma is nog altijd nostalgie.''

Napoleon groeit te groot en dreigt een eeuw later failliet te gaan. Pervasco, in 1978 opgericht als distributeur en later fabrikant van keelsnoep Anta Flu, besluit het merk in 2002 over te kopen. Beke noemt dat 'logisch'. ,,Napoleon was voor ons zó belangrijk geworden dat het bijna een noodzakelijke overname was.''

NostalgieOnder Rotterdamse vleugels groeit Napoleon verder. Pervasco bedenkt extra smaken, zo'n veertig. Vooral de zwart-witbol - 'ook al nostalgie' - doet het volgens Beke goed. De fabrikant maakt smaken voor specifieke groepen. Zo krijgt België deze zomer een EK-variant, sabbelen Spanjaarden op een variant die naar watermeloen smaakt. Kansen liggen er in het Midden-Oosten. ,,Daar houden ze van extreem zuur. Nou, dat kunnen we. Een zure buitenkant met een zure explosie binnenin, doen we hier al jaren.''

Anta Flu noemt Beke zijn 'vergeten pareltje'. Het frisse snoepje verkoopt hij even vaak als Napoleon, al is dat laatste merk aanzienlijk bekender. Anta Flu heeft vooral de naam van een keelsnoepje. Beke: ,,Maar het is bovenal een fris snoepje. Daar gaan we nu ook op inzetten. Die eeuwige pepermuntjes bij restaurant mogen nou wel eens verdwijnen. Maar de klant denkt bij Anta Flu nog altijd aan keelpijn alleen, net als dat stamppot iets voor de winter zou zijn. Waarom? Geen idee. Maar je moet het wél zien te doorbreken.''

Uitgekiende marketing is belangrijk, snoep blijft tenslotte een impulsaankoop. Beke: ,,Niemand heeft op zijn boodschappenlijstje staan: Katja-drop of Napoleon-ballen. Wat wel: snoep. En dus moet je bij het schap door de verpakkingen overtuigd worden.'' Veel aandacht is er daarom voor de zakjes. In Nederland zijn die bijvoorbeeld mat, in België doorzichtig.

SuikerBeke beseft wel: hoe populair 'zijn' Napoleon nu ook is, een garantie voor de toekomst is er allerminst. Neem het maatschappelijk debat over suiker, gesprekken die de Rotterdammer nauwgezet volgt. Suikervrij maken is geen optie, weet hij. De vervangende stoffen werken te laxerend. Wat misschien wel kan werken: een zachte variant. ,,Uit marktonderzoek blijkt dat mensen zachte, Haribo-achtige snoepjes minder als suikerbommen zien, hoewel de ingrediënten nauwelijks verschillen. We werken nu aan een zachte Napoleon-bal.''

Zo'n zachte bal heeft nog een ander voordeel: ze eten makkelijker weg. ,,Veel Napoleon-ballen achter elkaar is een aanslag op je gehemelte. De zachte Napoleon moet een dooreetsnoepje worden, zodat de zak sneller leeg kan.'' Aantasting van de Napoleon-nostalgie zal dat niet zijn. ,,Uit marktonderzoek blijkt dat de consument van Napoleon verwacht dat het rond is en een vulling heeft, de hardheid maakt niet uit.''

Met aanpassingen als deze hoopt Pervasco, dat ook eigen chocoladerepen en fudge op de markt gaat brengen, de aandacht van de consument vast te houden. Dát is de uitdaging. Want snoepen, dat doen de mensen toch wel. ,,Snoepen is als drinken en roken, het zijn geaccepteerde zonden. Die verdwijnen niet zo snel. Gelukkig maar."

Feiten en cijfersBedrijf: Pervasco.Opgericht: 1978.Aantal werknemers: 70.Omzet: 30 miljoen euro.Actief in: wereldwijd.Adres: Delftweg 104a, 3043 NA Rotterdam.Website: pervasco.com