Nieuws Actueel

Het messcherpe succes van Boldking: topondernemer Rochdi Darrazi

Met enkel online verkrijgbare scheermesjes en andere badkamerbenodigdheden excelleren op een markt die sinds decennia wordt overheerst door slechts enkele grote spelers. De Amsterdamse ondernemer Rochdi Darrazi flikt het. Hij is de man achter Boldking, het bedrijf dat de beste vriend van de man in de badkamer wil zijn.

Bart Remmers/Beeld: Anjali Ramnandanlall 10 juli 2019

Rochdi Darrazi Boldking scheermesjes

Ondernemen zat jong in het bloed van Rochdi Darrazi. De in Amsterdam-West geboren en getogen dertiger was als knaap al zeer actief. ,,Ik was 10 en al bezig met handelen. Dingen kopen en verkopen. Toen ik 14, 15 was startte ik met mijn eigen bedrijfje, een evenementenbureau. Aanleiding was het feit dat ik altijd dj had willen worden. Maar ik werd niet geboekt omdat ik onbekend was. Ik bedacht: waarom begin ik zelf niet met een eigen evenementenbedrijf? Zo weet je zeker dat je wél kunt draaien. En leeftijdgenoten die niet worden toegelaten in de bekende clubs hebben zo een fijne avond. Met het bedrijfje creëerde ik ook ruimte om andere dj’s te boeken. En voor wat, hoort wat: als jij hen boekte, boekte zij jou weer voor andere feestjes.’’

Najib Amhali en Erick E

Darrazi zijn evenementenbedrijf was een behoorlijk succes. De Amsterdammer ging er tijdens zijn studie mee door en maakte naam met events waar lekker eten, stand-up comedy en een afsluitend feest met dj’s samenkwamen. Grootheden als comedian Najib Amhali en dj’s als Erick E en Isis deden er regelmatig hun ding. Toch werd het tijd voor een nieuwe uitdaging en ging Darrazi aan de slag als adviseur bij het wereldwijd actieve organisatieadviesbureau McKinsey. ,,Daar leerde ik hoe je grote, complexe problemen binnen een groot bedrijf kunt oplossen. Dat doe je gestructureerd. Ik heb er enorm veel van geleerd en doe vandaag de dag nog steeds veel met de kennis die ik bij McKinsey heb opgedaan.’’

Een gat in de scheermarkt

De gouden combinatie van het oplossen van problemen en het creëren van iets dat er nog niet is: Darrazi had de smaak te pakken. Dat hij de sprong in het diepe waagde en in 2013 Boldking opstartte mag geen verrassing heten. De pitch? Hoogstaande scheermesjes met het grootste comfort die voor een aanzienlijk lager bedrag dan de grote concurrentie exclusief online te koop zijn. Met regelmaat bij de gebruiker in de brievenbus, zo duurzaam mogelijk.

De aanleiding? De praktijk. ,,Ik verloor rond 2007 mijn haar en startte met het scheren van mijn hoofd. Dat is niet eenvoudig omdat je hoofd ronder dan je gezicht is. Dat vereist een andere manier van scheren. De mesjes waren destijds niet goed genoeg voor het juiste, pijnloze resultaat. Ook liep ik tijdens de aankoop tegen allerlei vervelende zaken aan. De prijs was veel te hoog en de mesjes lagen in onhandig plastic verpakkingsmateriaal achter de toonbank. Ik wist zeker dat ik niet de enige ben die zich aan al die facetten stoort. Het was kortom een gat in de markt.’’

Extreem complex

De ondernemer had het bij het rechte eind, zo bleek. Snel na de start van Boldking bleken de online scheermesjes een schot in de roos. ,,Het produceren van scheermesjes gaat extreem complex. We kunnen mensen naar de maan sturen, maar een echt goed mesje maken is moeilijker. De meeste mesjes zijn rechthoekig. De mens is dat niet. Daarnaast scheert de man van vandaag zich minder vaak dan de man van tien jaar terug. Langer haar en baardjes zijn vandaag de dag normaal, ook bij corporates. Het betekent dat het mesje minder vaak wordt gebruikt. Iets waar we ook rekening mee houden bij het produceren.’’

Rochdi Boldking scheermesjes1

Niet bang voor de concurrentie

Gedurende zes jaar Boldking is gebleken dat de onafhankelijke scheermesjesproducent steeds meer een merk is om rekening mee te houden. Niet alleen voor de scherende consument, ook voor de grote merken. ,,Zeker! Ze kopen onze producten schaamteloos met de emailadressen van hun eigen bedrijf. Dus we kunnen het precies zien. Ik zie dat als een mooi compliment. Op het moment dat de concurrent zich bezighoudt met jouw product, weet je dat je goed bezig bent. En weet je, ik ben er om het leven van de scherende man gemakkelijker te maken. Dat staat bij mij bovenaan.''

Voor die andere merken is Darrazi niet bang. ,,Een goed merk is een optelsom van verschillende factoren. Het mesje is de basis. Daar bovenop komt het gebruiksvriendelijke platform en een prima klantenservice. De magie van jouw product moet bestaan uit meerdere heel goede elementen. Kopieert een concurrent één van de elementen, dan is dat jammer. Maar het is slechts een deel van jouw succes.’’

Ochtendritueel in de badkamer

Opvallend aan het aanbod van Boldking (voor 10 euro per maand ben je voorzien van een set mesjes) is dat je online niet alleen terecht kunt voor scheermesjes en aanverwante producten als scheerschuim en gezichtscrème. De klant kan zelfs een boxershort aanschaffen. ,,We hebben onze klanten gevraagd hoe hun ochtendritueel in de badkamer er uitziet. De meest voorkomende volgorde? Men kleedt zich uit, stapt de douche in en na het wassen en afdrogen trekt men een shirt en boxershort aan en start het scheren. Daarna gaat de man de badkamer uit om zich aan te kleden in een droge slaapkamer’’, legt Darrazi uit.

,,Wij dachten: kunnen wij niet een comfortabel zittende boxershort van biokatoen maken? Puur om de 20 minuten die een man gemiddeld in een badkamer doorbrengt nog aangenamer te maken. De boxershorts zijn een succes, dus we zaten goed. We gaan overigens geen sokken en jeans aanbieden. Alles draait om de 20 minuten badkamertijd. Dat is onze core business.’’

Veeleisend en fair

Terug naar Darrazi de ondernemer en in dit geval ook de werkgever. Het gehele Boldking-kantoor bevindt zich op 5 hoog op een bedrijventerrein in de hoofdstad en het team bestaat uit jonge mensen. Hoe informeel is de sfeer? ,,We zijn met ons allen zeer gefocust op het doel dat we voor ogen hebben: het leven van al die mannen in de badkamer mooier en eenvoudiger maken. De cultuur op kantoor is ondernemend. Heb je een goed idee? Dan ben ik enorm geïnteresseerd en geef ik jou de verantwoordelijkheid om je idee uit te voeren.''

,,We werken hier met een structuur, maar die is niet hiërarchisch. Er lopen 26 ontzettend slimme mensen rond en met zijn allen weten ze veel meer dan één enkel persoon. Daar ben ik trots op. Mijn taak is om de boel bij elkaar te houden en Boldking de goede kant op te leiden. Wat het team van mij als baas vindt? Fair. Veeleisend. Ik leg de lat voor mijzelf hoog. Dus ook de lat voor het gehele team. Hard werken, maar inspirerend. Mensen die hier net werken vertellen me regelmatig dat het een hechte familie is. Hoe mooi is dat?’’

Grote zak met geld

Toch brandt een vraag nog op de lippen. Stel, morgen staat de grote concurrent met een gigantische zak geld voor de deur. Wat doet Darrazi op dat moment? ,,Mijn ambitie is om zoveel mogelijk mannen in Europa te bereiken. Mijn ambitie is niet om mijn bedrijf te verkopen. Kijk naar de jongens van Rituals. Die hebben een legacy opgebouwd. Ik ben als Nederlander hartstikke trots wanneer ik waar ook ter wereld op een vliegveld loop en ik zie producen van Rituals liggen.''

,,Dat wil ik ook met Boldking. Hoe? Het kan op een miljoen manieren. Het kan als onderdeel van een groot bedrijf om de groei zo te versnellen. Maar dat is niet mijn doel. Ik wil met Boldking 10 of 20 miljoen badkamers binnenkomen. Hoe dat gaat lukken, dat ben ik nu aan het uitvogelen.

Terugkomend op die zak met geld: het is niet fair om te roepen dat ik de zak nooit aan zal nemen. Uiteindelijk ben je ondernemer en denk je ook daar over na. Maar in deze fase van Boldking heb ik een andere droom en ambitie. Europa en wellicht een groter deel van de wereld veroveren.’’

Mijn ambitie is om zoveel mogelijk mannen in Europa te bereiken. Mijn ambitie is niet om mijn bedrijf te verkopen

Rochdi Darrazi, Boldking