Nieuws Actueel

Ontwikkelaar van tool voor webshops groeide met 5463 procent

De toekomst van het bedrijfsleven ligt in handen van startups. Maar negen van de tien nieuwkomers krijgen hun onderneming niet aan de praat. Wat doen winnaars beter dan afhakers? Het AD zocht het uit.

Navin Bhagwat 4 december 2017

Bloomon Patrick Hurenkamp

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een succesformule om te slagen als startup en door te groeien naar scale-up, een succesvolle doorgroeier, is er niet, zegt professor Justin Jansen van de Rotterdam School of Management. Maar er zijn wel een paar succesfactoren.

Bij 'beginnelingen' die uiteindelijk uitgroeiden tot miljoenenbedrijven zijn vier succesfactoren te herkennen, aldus de hoogleraar: ,,Wat we steeds zien is dat groeibedrijven goed inspelen op de opkomst van nieuwe technologieën. Ze durven nieuwe uitdagingen aan te gaan en staan open voor vraagstukken van klanten. Vervolgens gebruiken ze die informatie weer bij het lanceren van hun plannen.

Productontwikkeling

Daarnaast ontwikkelen ze hun product constant door, en blijven ze experimenteren met prototypes en nieuwe varianten. Denk bijvoorbeeld aan cloud computing: het op internet opslaan en delen van computerbestanden. Dat is een succes geworden doordat startups de technologie beschikbaar maakten voor bedrijven en vervolgens als dienst gingen aanleveren.'' In 2016 slaagden uiteindelijk 331 startups erin om de volgende stap te maken. Dat lijkt niet zo veel, aan de andere kant: in 2014 waren dit er nog maar 98, blijkt uit de ScaleUp Dashboard, een jaarlijks onderzoek naar snelgroeiende bedrijven in Nederland uitgevoerd door de Rotterdam School of Management.

Begeleiding

Jansen verklaart de groei van het aantal scale-ups uit de hernieuwde aandacht voor startups. De hoogleraar ondernemerschap wijst nadrukkelijk naar de Start-Up Delta, een organisatie ter verbetering van het vestigingsklimaat voor starters in Nederland. ,,Deze organisaties begeleiden startende bedrijven van een goed idee naar een marktwaardig product. Startups hadden een aantal jaar geleden nog grote problemen met het binnenhalen van financiering. Dat is nu voor een groot deel opgelost.''

5.463 procent

De oprichters van SendCloud beamen dit. SendCloud is één van de snelst groeiende techstartups van Nederland. De ontwikkelaar van een verzendtool voor webshops kende sinds de oprichting in 2012 een omzetgroei van maar liefst 5.463(!) procent. ,,Wij blijven innovatief en denken altijd na over wat er beter, anders of slimmer kan. Ook houden we onszelf scherp door ons vaak af te vragen of het huidige verdienmodel nog wel haalbaar is in de komende jaren'', zegt woordvoerder Tom van den Heuvel.

Wat zeer zeker ook helpt om groter te groeien, is dat startups andere snelgroeiende bedrijven in hun bestand hebben. ,,Ze groeien dus met hen mee'', zegt Jansen. ,,In het geval van SendCloud regelden zij de orders van webshops die het door hun populariteit niet meer zelf konden afhandelen. Hierdoor voegde het bedrijf dus meer succesverhalen toe aan hun portefeuille en werd het makkelijker om nieuwe financiers binnen te halen.''

Send Cloud oprichters

Opschudden

Jansen vindt bloomon een ander perfect voorbeeld van de florerende startupmarkt. Het bedrijf dat zich specialiseert in abonnementen op bossen bloemen wist binnen een jaar na hun oprichting in 2014 al 3,5 miljoen euro op te halen aan groeifinanciering. Dat gebeurt in een markt die het de afgelopen jaren moeilijk had en waar de afgelopen decennia niet veel aan veranderd was.

Oprichter Patrick Hurenkamp wilde de bloemenmarkt opschudden nadat hij de frustraties van zijn zwager aanhoorde. ,,Op verjaardagen raakte ik vaak in gesprek met hem over zijn werk als bloemenkweker. Hij was duidelijk gefrustreerd over het feit dat hij geen invloed had op waar zijn bloemen terechtkwamen en hoe ze werden gepresenteerd. Wij besloten hem te helpen door in dat gat te springen en boeketten te maken van bloemen die direct van de kwekers zijn gekocht.''

Hurenkamp en zijn kompanen begonnen met een pilot van vijftig vrienden en kennissen en bezorgden zelf in een busje de boeketten. Het bedrijf begon in het voorjaar van 2015 met het zoeken naar investeerders om uit te breiden. ,,Dat kostte ons relatief veel tijd. Grote partijen doen niet graag een grote investering in een ontzettend jong bedrijf, hebben we gemerkt.''

Bloomon Koen Bart Patrick1

Kennis

Terugkijkend op de afgelopen drie jaar denkt Hurenkamp dat hij het succes van bloomon vooral te danken heeft aan zijn kennis van de markt: ,,Ik denk dat het voor elk bedrijf het belangrijkst is dat je de klant door en door kent. Wij doen dat door een hechte band met onze klanten te onderhouden. We gaan bijvoorbeeld bij ze langs en reageren op hen op sociale media.''

Maar ook het belang van diversiteit in een team mag volgens Hurenkamp niet worden onderschat. ,,Ik geloof heel erg in diversiteit binnen een team, zowel cultureel als qua specialiteit. We zetten creatievelingen naast onze dataspecialisten. Wij zijn heel duidelijk niet de traditionele bloemist bij je om de hoek.''

Jansen beaamt het belang van een goed samengesteld team. ,,De leiding van een startup bestaat meestal uit jonge honden met een frisse blik op de wereld. Ze zijn niet bang om samen te werken met de oude garde: grote bedrijven die zelf moeilijk een stap in de digitale wereld durven te zetten'', aldus Jansen.

Vast in routine

Die traditioneel ingerichte bedrijven zijn dan ook de organisaties waar Jansen zich zorgen over maakt. Bijna 85 procent van de Nederlandse mkb-bedrijven groeit niet meer of krimpt. ,,Ze zitten vast in hun routine, maar iets wat in het verleden werkte, hoeft tegenwoordig niet per se nog winstgevend te zijn. Ze zien niet wat er verandert aan de wens van hun klant en de manier waarop je daarop kan inspelen met digitale oplossingen.''

Ondernemerscoach Jip Rietbergen van Lifecoach Rotterdam herkent dit probleem vanuit zijn praktijk. ,,Dat is precies de reden dat ze naar een coach stappen. Heel veel ondernemers die ik spreek zijn niet ondernemer pur sang, maar gewone gepassioneerde mensen die voor zichzelf beginnen.'' Jansen raadt de 'oude' mkb'ers nadrukkelijk aan om contact te zoeken met de jonge, lokale startups. ,,Ga eens langs bij zo'n lokale netwerkbijeenkomst van een organisatie die startups ondersteunt en maak eens een praatje met een van hen. De kans is groot dat zij je goed op weg kunnen helpen met hun innovatieve ideeën.''

Grote partijen doen niet graag een grote investering in een ontzettend jong bedrijf

Patrick Hurenkamp, bloomon