Op 24-jarige leeftijd begint De Mol als zelfstandig tv-producent. Samen met Joop van den Ende richt hij in 1994 Endemol Entertainment op, dat onder zijn leiding uitgroeide tot een internationale onderneming met vestigingen in 24 landen. De Mol is het brein achter diverse tv-hits, zoals het wereldwijd bekende Big Brother (1999) en The Voice (2010). In 2005 begint de succesvolle ondernemer opnieuw voor zichzelf met de oprichting van Talpa Media.
Talpa Network richt De Mol op in 2017, om daar zijn belangen in televisie (SBS Nederland), radio (onder meer 538 en Sky), sociale media en e-commerce (Vakantieveilingen.nl) samen te brengen. Talpa Network is hiermee de moedermaatschappij waarbinnen John de Mol al zijn media-activiteiten heeft ondergebracht.
Lees ook: John de Mol: ‘Bij mij is een glas altijd half leeg’
Telegraaf Media Groep
Voor de zomer van 2017 richt De Mol zijn pijlen op Telegraaf Media Groep (TMG). Een succesvolle overname lijkt er echter niet in te zitten. In augustus wordt bekend dat De Mol de handdoek in de ring gooit, ondanks zijn bod van €6,50 per aandeel (neerkomend op zo’n €300 miljoen euro). Vijftig cent meer per aandeel dan het tegenbod van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis.
Doordat het Mediahuis en het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek het merendeel van de aandelen in handen heeft en daar niet vanaf willen, wordt snel duidelijk dat Talpa geen kans maakt. Wel houdt het mediabedrijf van de miljardair een ‘strategisch belang’ van 29,16 procent in het moederbedrijf van De Telegraaf aan.
ANP
Een paar weken geleden wordt duidelijk dat Talpa Network persbureau ANP overneemt. Talpa neemt hiermee alle aandelen over van Vereniging Veronica, dat sinds 2010 de eigenaar van het ANP is. Talpa Network wil De Mol laten uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt.
,,Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij me”, aldus De Mol. Het ANP moet een vooraanstaande en speciale plek krijgen binnen Talpa Network.
Voetbal Inside
Het Voetbal Inside trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen vertrekt deze zomer bij RTL. Ze verbinden zich voor vier jaar aan Talpa TV. Voetbal Inside zal vanaf komend seizoen op dezelfde dagen en tijdstippen te zien zijn bij Veronica, maar dan hoogstwaarschijnlijk onder een andere naam.
Met het vertrek van de drie verliest RTL één van zijn grootste kijkcijferkanonnen. Op RTL7 trekt Voetbal Inside op maandag gemiddeld tussen de 700.000 en 800.000 kijkers, op vrijdag zijn dat er vaak een half miljoen. Programmadirecteur Marco Louwerens van RTL7 vertrekt eveneens naar Talpa. Hij was verantwoordelijk voor het blussen van de publicitaire brandjes die door het VI-team werden veroorzaakt.
Gerard Ekdom
Financiële motieven lijken de voornaamste drijfveer voor Gerard Ekdom om in september over te stappen van NPO Radio 2 naar Talpa's Radio 10. Hij moet straks een fors deel van zijn huidige salaris van rond de drie ton inleveren vanwege de Balkenendenorm (187.000 euro).
Gerard Ekdom presenteert sinds oktober 2015 de ochtendshow van NPO Radio 2. Hij zou zijn huidige plek als de mooiste in het radioland beschouwen. Toch lijkt geld het hoofdmotief, zeggen radiokenners en ingewijden. Volgens Jeroen van Inkel, tegenwoordig Omroep MAX-presentator op NPO Radio 5, sorteert Talpa voor op het vertrek van 538's Edwin Evers in de ochtend, eind dit jaar. Die zender is ook van Talpa en het programma van Evers maakte het mede de best beluisterde zender na Radio 2.