Nieuws Actueel
Miljoenen besparen door compensatie
Het kleinste briesje kan oliemaatschappijen miljoenen kosten. Wind betekent immers golven en golven zorgen voor gevaar bij het laden en lossen op volle zee. Volgens Martijn Koppert (43), oprichter van Barge Master, kunnen schepen van olieraffinaderijen doorgaans tussen de 150 en 170 dagen per jaar hun werk doen. Dat houdt in: zonder gevaar hijskranen op het dek gebruiken en spullen van een boorplatform naar het schip tillen. Op andere dagen is de wind te hard en zijn de golven te hoog. Geen werk, wel kosten.

Martijn bedacht een manier om de schommelingen te compenseren. Het gaat om een 'tussenstuk' dat tussen schip en kraan wordt geplaatst en bewegingen neutraliseert door mee te buigen. ,,Dat betekent 330 dagen per jaar veilig werken: een verdubbeling en daarmee een halvering van de kosten.''
RevolutionairDe Capellenaar, die jarenlang actief was in de offshore-industrie en zich erover verbaasde hoe vaak het werk stil kwam te liggen door het weer, bracht zijn uitvinding in 2013 op de markt. Een revolutionair product dat miljoenen kost, maar een veelvoud kan opleveren.
Maar de weg naar succes bleek een lange. Martijn verkoopt een nicheproduct en moet het daarom hebben van de export - de markt in Nederland is simpelweg te klein. Buitenlandse bedrijven staan echter niet direct te springen om de uitvinding. ,,In het begin was het: eerst zien dan geloven. Bedrijven zagen de voordelen wel, maar het duurde even voordat ze de stap tot aanschaf durfden te maken.'' Het nadeel van innovatie, weet Martijn. ,,Innovatieve producten worden vaak geassocieerd met hoge risico's. Mensen zijn argwanend. In de beginfase hebben we veel demonstraties gegeven.''
Na de oprichting van zijn bedrijf zocht Martijn Nederlandse klanten via zijn eigen netwerk. ,,Bedrijven kennen je en vertrouwen je daarom eerder. Die bedrijven werken vaak internationaal, waardoor je mee kunt in hun slipstream. Dat levert klandizie op.''
OliereusVan groot belang was het contract dat Barge Master vorig jaar sloot met Shell. Via via kwam Martijn bij de oliereus aan tafel. ,,Shell was op zoek naar een gecompenseerde kraan. Wij waren op dat moment het enige bedrijf dat zo'n kraan kon leveren.'' ,,De animo voor ons product nam direct toe, het 'technisch overtuigen' werd minder belangrijk. Bedrijven zagen in dat we die horde al hadden genomen.''
De huidige lage olieprijs biedt zowel problemen als kansen tegelijk. ,,Enerzijds liggen de investeringen heel laag, anderzijds dwingt crisis tot innovatie. We gaan zien hoe het loopt.''
In maart won Barge Master de Spotlight Award 2016 Small Business.
Tips van de exporteurWie: Martijn Koppert (43)Wat: bewegingscompensatiesystemenVan: Barge MasterOver: de hele wereld
Waak ervoor dat je niet achterop raakt. Blijf gefocust en vernieuw.
1. Zakendoen is zakendoenInternationale bedrijven werken over het algemeen volgens dezelfde mores en codes. Natuurlijk hebben landen en culturen hun eigenaardigheden en zijn er bijvoorbeeld verschillende belastingsystemen om rekening mee te houden, maar internationaal zakendoen is wezenlijk niet anders dan met Nederlanders.
2. Binnen de grenzenVoor Barge Master is de Nederlandse markt te klein, maar dat geldt lang niet voor alle bedrijven. Als je het hier naar je zin hebt en goede zaken kunt doen, blijf dan lekker hier. Exporteren is niet uitermate ingewikkeld, maar het maakt alles wel wat complexer.
3. Zorg dat je voorop blijftBarge Master heeft bestaansrecht vanwege innovatie: wij maakten iets wat nog niet bestond. Dat betekent niet we nu achterover kunnen leunen. De concurrentie komt immers ook dichterbij. Als je zelf niks nieuws bedenkt, ben je zo ingehaald.