Nieuws Actueel

Miljoenen laserstralen uit drone

Hoe sneu het ongeluk met een binnenvaartschip bij het stuwcomplex in Grave ook was, voor Marko van Es en Ivanka Kösters uit Heinenoord was het dé unieke kans hun laserdrone te testen, meldt het AD.

Bas Boerma | Foto: Victor van Breukelen 23 januari 2017

Sky Vision1

Rijkswaterstaat is dolblij met hun filmpjes. Hun superdrone, die 20.000 euro waard is, zou wel eens een regelrechte wereldhit kunnen worden. Tientallen proefvluchten en oefenscans maakten ze op hun eigen 'luchtbasis' in de polder, maar nooit vlogen ze voor 'het echie' met hun geavanceerde laserdrone. Maar toen het ongeluk bij Grave dagelijks op televisie voorbij kwam, stootte Van Es zijn partner aan: hier moeten we naartoe. ,,Het ongeluk bij Grave was voor ons dé unieke gelegenheid onze drone te testen op een ontzettend complex object'', zegt Kösters.

Nieuw en uniek

Van Es en Kösters begonnen zes jaar geleden hun bedrijf Skyvision, een luchtvaartbedrijf met handen vol drones en fotocamera's waarmee ze opnames maken voor overheidsinstanties als het waterschap of Rijkswaterstaat. Hun vliegende laserscanner is nieuw, en uniek in Nederland. ,,De scanner schiet miljoenen laserstralen richting het object dat we in kaart willen brengen. De een komt sneller terug dan de ander en aan de hand van die gegevens maakt de camera, die ook onder de drone hangt, een 3D-beeld'', zegt Van Es. ,,Daar is elk krasje in het metaal op te zien.''

Precies dat deden ze in Grave. Op eigen initiatief stuurden ze hun wagen vol apparatuur naar de rand van Noord-Brabant, waar op 29 december een met benzeen geladen binnenvaartschip in de dichte mist tegen de stuw in de Maas botste. De miljoenenschade werd in de dagen daarna door inspecteurs handmatig gemeten, tot afgrijzen van deze ondernemers. Van Es: ,,Wij hadden in vijftien minuten de hele stuw in beeld gebracht.''

(Tekst gaat verder na foto)

Woonboten

Rijkswaterstaat was meteen enthousiast over de nieuwe meetmethode en vroeg Skyvision direct om de randschade in kaart te brengen. Dus trokken de drone-ondernemers naar Heijen, een dorp dat ruim 20 kilometer verderop aan de rivier ligt en waar tientallen woonboten door de kapotte stuw meters lager in het water lagen. ,,Door de aanvaring werkt het stuwcomplex niet meer en is het water in de Maas meters gezakt'', zegt Van Es. ,,De woonboten waren op de kade gevaren en lagen scheef tegen het talud. Wij zijn daar overheen gevlogen en hebben alles gedocumenteerd. Die beelden zijn naslagwerk voor Rijkswaterstaat, dat daarmee de aangerichte schade precies kan bepalen.''

Nu de eerste test geslaagd is, ligt de wereld aan de voeten van het Heinenoordse bedrijf. Letterlijk. Want Van Es heeft plannen een vestiging in Japan te openen om daar het nodige meetwerk vanuit de lucht te verrichten. Maar ook in Nederland valt nog een wereld te winnen, zegt Van Es, die ook met thermische camera's experimenteert. ,,Dit systeem kan niet alleen bij calamiteiten van waarde zijn, maar ook bij reguliere controles van sluizen, gemalen of bruggen. De laserscanner ziet het als er ergens een lik verf ontbreekt. Maar ook in de haven. Als je een foto maakt als er net een berg ijzererts is geleverd en je vliegt er later nog eens over heen, dan weet je in een paar minuten hoeveel kuub er nog ligt.''

Gesjoemel

Volgens Kösters wordt de wereld een stuk eerlijker van meet- en rekenwerk met een drone vol technische snufjes. Met een door de laserscanner gemaakt hoogtebeeld voordat met het werk wordt begonnen en een foto als de aannemer zijn zand heeft gestort is gesjoemel verleden tijd. ,,Als hij een factuur stuurt voor honderd vrachtwagens vol zand, kun je dat heel eenvoudig narekenen.''

Gerelateerde artikelenNokia gaat drones testen in Twente Varende drones bewaken haven Het nieuwe ondernemen: dronevliegers als hoogvliegers