Nieuws Actueel

Betekent 'platooning' voor wegtransport minder brandstof, uitstoot en files?

Gaat ‘platooning’ de wegtransport in 2019 veranderen? Trucks die in een 'platoon' vlak achter elkaar rijden en elektronisch met elkaar verbonden zijn, zouden zuiniger rijden en minder ruimte innemen. Dat stellen fabrikanten van deze technologie in ieder geval. Proefballon of luchtkasteel?

Iep van der Meer | Foto: ANP 12 januari 2019

Transporteurs brexit nachtmerrie britse douane file wachten

Als je als journalist meeloopt in het Europese bedrijfswagenwereldje dan kon je er niet omheen de laatste tijd: ‘platooning’. Ik ben altijd al bijzonder sceptisch geweest over dit onderwerp. Het draadloos elektronisch koppelen van voertuigen van verschillende merken, is namelijk een enorme uitdaging. We zijn op dit moment nog niet eens in staat om voertuigen met hun eigen aanhangwagens te laten communiceren zonder allerlei foutcodes. En dan te bedenken dat we daarvoor nog stekkers gebruiken!

Voordelen 'platooning'

Maar dat is slechts de technische kant van de zaak. ‘Platooning’ zou vooral brandstof moeten besparen en tegelijkertijd de uitstoot beperken. Doordat de trucks dichter op elkaar rijden hebben ze namelijk minder luchtweerstand te overwinnen. Dat klinkt prachtig en op een testbaan is dat wellicht meetbaar, maar op de openbare weg zie ik dat niet gebeuren. Bovendien, wie dagelijks langs de weg zit weet dat de afstand tussen vrachtwagens nu al minimaal is. Dat is hoogst illegaal, maar daar is dus geen lager verbruik haalbaar met een elektronische koppeling. Het zou wel de veiligheid kunnen verhogen door sneller in te grijpen als er geremd moet worden, maar dat is een andere discussie.

Van alle truckmerken loopt Daimler, de moeder van Mercedes-Benz, voorop als het gaat om innovatie. Uitgerekend dat merk heeft nu verkondigd ‘platooning’ niet langer als prioriteit te zien in de ontwikkeling. Het merk heeft uitvoerige testen gedaan en ziet domweg geen businesscase voor de digitale koppeling. Langdurige testen in de Verenigde Staten gaven geen bevredigende resultaten en het bleek erg lastig om de trucks bij elkaar te houden. Met invoegend verkeer, hellingen en bochten trok het peloton uit elkaar. Daarbij daalde het verbruik voordeel tot minder dan een procent, en dat onder Amerikaanse omstandigheden. Dat betekent dat de positieve effecten op onze A2 of A27 helemaal te verwaarlozen zijn.

Autonoom rijdende trucks

Daarmee prikt Daimler de ‘platooning’-proefballon door. Dat zal voor andere merken die nog wel geld steken in dit luchtkasteel een verrassing zijn. Daimler zet wél in op een verdere ontwikkeling van autonoom rijdende trucks. Daarbij zal er altijd een chauffeur aanwezig blijven in de cabine maar de bediening wordt steeds verder geautomatiseerd. Door de truck te laten communiceren met het overige verkeer, de infrastructuur en de klanten kan er efficiënter gewerkt worden. Dat zou beter zijn voor het verbruik en veiligheid en files tegengaan. Daimler heeft zich eerder al uitgesproken daar een voorstander van te zijn en onderschrijft daarmee mijn mening dat een voetuig zonder 'platooning'-technologie vele malen efficiënter, veiliger en duurzamer is.

Iep van der Meer schrijft al meer dan 25 jaar voor verschillende chauffeurs- en vakbladen in binnen- en buitenland. Hij maakt in Europa deel uit van de groep specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde ‘duizend punten-test’ uitvoert. In Nederland werkt hij onder meer voor de websites BigTruck, Trailertotaal.nl en TransportenMilieu.nl.