Nieuws Actueel

Mini-bedrijf wil niet wijken voor maritieme kolossen

De ambitieuze plannen voor de Schiedamse havens stuiten op een curieuze sta-inde-weg, schrijft het AD. Een villa, midden tussen de bedrijven.

Leon van Heel | Foto: Paul Martens 25 mei 2016

Paulmartens20160519 1592

Mammoet, Huisman, Damen, GustoMSC, Jumbo en ook SBM Offshore. De bedrijven in het Schiedamse havengebied vormen een imponerend lijstje. Ingeklemd tussen de Nieuwe Maas, de A4 en de woonwijk Schiedam-West is het dringen voor deze maritieme wereldspelers. Wie wil uitbreiden, lijkt geen kant meer op te kunnen. Lijkt, want verstopt tussen al dit economisch geweld ligt nog flinke lap werkloze grond met als enige bebouwing een monumentale villa en daar hebben de maritieme zwaargewichten hun ogen op laten vallen. De gemeente Schiedam ziet het zitten, want ook die heeft plannen het ontoegankelijke terrein om te toveren tot een gebied vol bedrijvigheid en recreatie. De eerste tientallen miljoenen euro’s zijn toegezegd. Ondernemers in het havengebied hebben hun handtekening onder de schuif- en verhuisoperatie gezet en ook het Havenbedrijf Rotterdam.RoetMaar helaas voor hen, de eigenaar van de grond gooit vooralsnog roet in het eten. "Verhuizen is niet aan de orde", laat directeur Marieke van Groenigen van het bedrijfje weten. "We hebben nog geen concreet plan uitgewerkt gezien." Bij het bedrijfje werken slechts drie mensen. Ooit waren het er vele duizenden. Schepen worden er allang niet meer gebouwd, maar het bedrijf werkt nog altijd onder de roemruchte naam Dok- en Werf-MaatschappijWilton-Fijenoord. Het bedrijf zit er al sinds 1921. De vroegere maritieme trots bouwde in de vorige eeuw schepen van de Holland-Amerika Lijn en de marine. De directeur, de destijds beroemde Bart Wilton, woonde de statige villa waar nu de laatste werknemers kantoor houden. Het terrein bij de villa beslaat ruim 6 hectare, zo’n 13 voetbalvelden en is strategisch gelegen aan het water. FaillissementKlap op de vuurpijl: het bedrijfje verkeert al jaren in staat van faillissement. Het is meegesleurd in de val van de beroemde zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen. De ‘bedrijvendokter’ die de Nederlandse scheepswerven met de bouw van wapentuig nieuw leven wilde inblazen, lijfde Dok- en Werf-MaatschappijWilton-Fijenoord in 1998 in bij zijn defensieconcern. Een jaar later stortte het conglomeraat als een kaartenhuis ineen, inclusief Wilton-Fijenoord. Ondanks het failliet draait het nu piepkleine Wilton-Fijenoord rustig door sinds de curator heeft geconstateerd dat deze voormalige Van den Nieuwenhuyzen-loot jaarlijks netjes winst maakt.Alleenrecht Geld verdienen de drie werknemers met kantoorwerk, namelijk het verzorgen van de levering van reserveonderdelen van Taiwanese onderzeeërs. Via licenties heeft het daar alleenrecht op. Golfbaan De villa staat er piekfijn bij. De rest van het bedrijfsterrein bestaat uit enorme plas water. Dat was ooit een golfbaan naast de villa, maar nu een slibdepot. In de tijd dat de Dok- en Werf-Maatschappij Wilton-Fijenoord nog een echte werf was, is er door Van den Nieuwenhuyzen zwaar vervuilde bagger uit de Wiltonhaven in gestort. Volgens de plankaart van de gemeente Schiedam wordt die gedempt voor de nieuwe drijventerreinen. HaalbaarheidEr is nog geen contact geweest met Wilton-Fijenoord, zegt projectleider Bart Heinz van de gemeente Schiedam. "We willen eerst de haalbaarheid van onze ambities berekenen. Vooral het saneren van het zeer zwaar verontreinigde slibdepot maken deze plannen duur. In december weten we of onze plannen haalbaar zijn. Zetten we ze door, dan gaan we dan met het bedrijfrond de tafel." Dat de gemeente en bedrijven het terrein op papier al hebben ingepikt, doet daar niets aan af. "We opereren open. We maken geen geheim van onze ambities. Ik denk niet dat we Wilton-Fijenoord verrassen, als we bij ze aankloppen."