Nieuws Mode
Ondernemende broers Roël (22) en Daud (26) hebben verkoophit met vintagekleding
Voor ‘vintage-broers’ Daud en Roël IJsselstein was het een lekker jaartje waarin ze hun enorm populaire vintagekleding, die ze in grote hoeveelheden wereldwijd inkopen, aan de man en vrouw konden brengen. Ze openden een nieuwe winkel in Rotterdam en zetten hun grote pop-up-evenementen nu ook in België op.

De ‘Vintage-broers’ Daud en Roël IJsselstein. Foto: Jeffrey Groeneweg
Meer en meer mensen houden van vintagekleding. En let wel: dan gaat het niet om een oude trui van vorig jaar, maar om kleding van minimaal vijftien jaar oud. De Goudse broers Daud (26) en Roël (22) IJsselstein houden ook van vintagekleding en kopen het in enorme hoeveelheden op. Hun bedrijf groeide in de afgelopen jaren enorm snel.
Ze halen de kleding uit Amerika en Europa en bewaren het in hun loods in Waddinxveen om het daar uit te zoeken en via pop-upevenementen per kilo in Nederland en tegenwoordig ook in België te verkopen, schrijft het AD. Kosten per kilo: 17,50 euro.
''Er zijn in Rotterdam natuurlijk veel meer studenten en het heeft heel goed uitgepakt. We zien het als een bevestiging van ons concept''
Bedrijfsnaam Square Eight is ontleend aan de straat waar broers werkten
Voor de broers is en blijft Gouda uiteraard hun basis, alwaar ze hun allereerste winkel openden en van waaruit ze lange tijd werkten. Hun bedrijfsnaam Square Eight is ontleend aan de straat waar ze werkten. Maar omdat de kledingopslag steeds groter moest zijn, zitten ze inmiddels in Waddinxveen.
De vorig jaar juli geopende winkel aan de Oude Binnenweg in Rotterdam draait goed en daar is Roël IJsselstein erg blij mee, want het was ook een gok, stelt hij. ,,Rotterdam is vergeleken met Gouda een grotere stad met een andere dynamiek. De gok was groot en spannend, maar we hadden er echt vertrouwen in én in onze doelgroep. Er zijn in Rotterdam natuurlijk veel meer studenten en het heeft heel goed uitgepakt. We zien het als een bevestiging van ons concept’’, klinkt het tevreden.
Lees ook: Kringloopwinkel steeds hipper dankzij TikTokkers en influencers
Populariteit van vintagekleding neemt een vlucht
Voor de groeiende markt voor vintagekleding zorgden de broers IJsselstein voor lichte en ruime winkels. ,,Het moet voelen alsof je in een winkel als H&M loopt of een Zara. Door een winkel in vintagekleding te benaderen als een ‘normale winkel’, wordt het toegankelijker. De grotere ‘standaard’ vintagewinkels staan vaak overvol, donker en het is vooral heel veel. Wij proberen het anders te doen.’’
De broers merken dat de populariteit van vintagekleding een vlucht neemt en zien meer en meer concurrentie ontstaan. Ze voelen zich er niet door bedreigd, maar zien andere verkopers als medestanders. ,,Het laat zien dat er een grotere doelgroep is ontstaan, meer mensen zetten de stap naar tweedehandskleding en het is fijn dat er meer aanbieders van vintagekleding zijn, zodat we samen de strijd aan kunnen gaan met fast-fashion.’’
Het aanbod van vintagekleding is niet uitputtend. ,,De stijl en de leeftijd is niet oneindig, waardoor we creatievere manieren moeten verzinnen om kleding te blijven vinden. Dat lukt door goed op de huidige mode te letten. Waar is vraag naar en waar kunnen we het krijgen’’, vertelt Roël IJsselstein.
''In onze winkel kost een broek zo’n drie tientjes. De kwaliteit van zo’n vintagespijkerbroek is zoveel beter dan een nieuwe broek van – om maar wat te zeggen – de H&M''
Vintagekleding voor 17,50 euro per kilo in pop-upstores
Maar wat voor kleding er allemaal zit in de grote partijen die de broers wereldwijd opkopen? Het blijft toch wel een verrassing. ,,Als we een grote levering kleding binnenkrijgen, is het vaak een raadsel wat erin zit. Dat komt door onze onconventionele manier van inkopen, maar het werkt voor ons.’’
Inmiddels zoeken de broers de kleding niet meer zelf uit, maar ze laten nog heel wat vintagekleding door hun handen gaan om alles te controleren. ,,Ik sta inderdaad niet meer te sorteren nee. Maar ik doe nog wel de kwaliteitscontrole en ben altijd benieuwd naar wat er in de levering zit.’’
De grote evenementen, waarbij de broers vintagekleding voor 17,50 euro per kilo aanbieden in pop-upstores, gaan goed. En ondanks dat ze zich ook richten op het openen van meer winkels in Nederland, blijven de broers de pop-upevenementen organiseren, nu dus ook bij de zuiderburen.
Lees ook: Deze drie ondernemers maken vintage kleding weer populair: 'Mensen zijn verrast door de frisse geur'
Tegenwoordig is het kopen en dragen van vintagekleding meer mainstream
De broers hebben hun publiek in de afgelopen paar jaar in rap tempo zien veranderen. ,,Toen we in 2017 begonnen met de evenementen kwam er meer een soort ‘alternatieve’ doelgroep. Maar tegenwoordig is het kopen en dragen van vintagekleding veel meer mainstream geworden en vinden veel meer mensen het fijn om een broek van bijvoorbeeld de Zara te combineren met een vintage trui.’’
Bij de broers is een gemiddelde vintagespijkerbroek tijdens een groots evenement, waarbij de kleding per kilo gaat, zo’n 9 euro. In de winkels ligt de stuksprijs iets hoger. ,,In onze winkel kost een broek zo’n drie tientjes. De kwaliteit van zo’n vintagespijkerbroek is zoveel beter dan een nieuwe broek van – om maar wat te zeggen – de H&M.’’
Lees ook: Branche is aan zet: kleding móet een tweede leven krijgen