Nieuws Mode

Corona was genadeklap: Suittruck failliet

Na zes jaar is het einde Suittruck, het bedrijf dat in Nederland en België met trucks door het land reed om kleding op maat aan te meten en te verkopen. Suittruck is failliet verklaard.

Van onze redactie 12 april 2022

Suittruck

Suittruck zag in 2016 het licht, ontving in 2018 al de Franchise Starter Award en in 2019 de prijs voor Beste Retail Innovatie aan toen. In dat jaar breidde Vlaming de service voor maatpakken uit naar dames. Dit deed hij door middel van het nieuwe merk W.Oak. Het damesmerk werd ook gerund vanuit de vrachtwagens van Suittruck. Precies drie jaar geleden vertelde ondernemer Rutger Vlaming op onze website dat jaar 'een omzet van 200.000 tot 300.000 euro te realiseren, en volgend jaar in de zwarte cijfers te komen'.

Ultieme droom: tien Suittrucks in New York

Zelf formuleerde hij toen de doelstellingen liever in het aantal te verkopen pakken. ,,Praten in tonnen zegt niks over wat je feitelijk moet doen. Ik heb nu al een kleine honderd pakken verkocht en wil dit jaar op 500 pakken uitkomen”. De ambities van Vlaming hielden niet op bij de binnenlandse doelstellingen. Meerdere Europese landen en ook Amerika actief stonden op zijn lijstje. ,,Mijn ultieme droom is om tien trucks in New York te hebben rijden.” Het liep anders.

Terug in de tijd, naar 2018: Ondernemer Rutger Vlaming loopt binnen met maatpakken aan huis

De coronacrisis gaf zijn bedrijf de genadeklap, zegt Rutger Vlaming tegen RTL Nieuws. ,,Daardoor trok onze investeerder zich terug, en hadden we niet meer de beschikking over de lange adem die nodig was. Ik kan daar niet veel over zeggen, maar van een 2-0 voorspong kwamen we zo op een enorme achterstand." Bovendien was er door het thuiswerken minder vraag naar zakelijke kleding.

Faillissement, trucks verkocht

Vlaming geeft ook aan dat de Nederlandse consument vaak eerst de kat uit de boom kijkt bij innovaties. ,,Mensen zijn best bang om iets anders te doen of om te kiezen voor luxe.” Ook verschoof de markt tijdens de pandemie naar smart casual in plaats van de gehele pakken die Suittruck aanbood. Daar bovenop kwam nog het feit dat relaties zoals PwC en ABN Amro hun externe contacten staakten. Eerder was er namelijk de afspraak dat die bedrijven intern bekend maakten als Suittruck buiten stond, waardoor hun medewerkers een bezoek konden brengen als ze dat wilden.

De diverse trucks die het bedrijf had, zijn nu via de veiling verkocht.

Lees ook: MKB-Nederland na KVK-onderzoek: 'Tot 400.000 ondernemers twijfelen over doorgaan met bedrijf'

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws