Nieuws Mode

Ex-straatdealers aan de slag met kledingstart-up Hedone

Hoe zorg je ervoor dat jongeren niet in de drugscriminaliteit belanden? Een mogelijke oplossing: laat ze dealen in kleding in plaats van drugs. Dat idee ontstond bij politieagent Marco den Dunnen, een van de oprichters van koffiezaak Heilige Boontjes. Met het nieuwe streetwearlabel Hedone wil hij dealende jongeren een kans bieden én mensen bewustmaken van de normalisering van drugsgebruik.

Lex Bezemer/Foto: Frank de Roo 4 november 2019

Hedone straatwerkers Rotterdam kleding

Marco den Dunnen is ook een van de mensen achter de succesvolle Rotterdamse koffiezaak Heilige Boontjes.

Als het aan Den Dunnen ligt, wordt de start-up Hedone een hip modemerk a la Carhartt, Clan de Banlieue of Daily Paper. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt de agent samen met Ward Nicolaas van Friends for Brands, ondernemer Jip Pulles en mode-expert Niem Tewarie. Het belangrijkste verschil? De kleding wordt - voordat het merk écht in de winkels ligt - via een soort ‘drugsnetwerk’ aan de man gebracht. En dat gebeurt bewust.

,,We willen mensen erop wijzen dat de normalisering van drugsgebruik veel verborgen criminaliteit in stand houdt’’, zegt Den Dunnen in het AD. ,,Mensen reageren geschokt op schietpartijen en geweld op straat, maar diezelfde mensen hebben soms ook het nummer van een jonge drugsdealer in hun telefoon staan. Dat is krom.’’

Van drugsdealer tot kledingdealer

Op de Dutch Design Week in Eindhoven werd het merk op een originele wijze gepresenteerd: alsof het om drugsverkoop op straat ging. Bezoekers konden bellen naar een ‘dealertelefoon’ om de hippe kleding te bestellen. Vervolgens maakten ze een afspraak met de ‘dealer’ om de kleding te kopen, waarbij ze een plek bepaalden om de transactie af te sluiten.

,,Mensen bestellen een zakje cocaïne op precies dezelfde manier. Daarmee houden ze een milieu in stand, waarbij soms kansarme jongeren in de criminaliteit blijven’’, vertelt de politieagent. Jongeren met een verhoogd risico om in de drugscriminaliteit te komen, krijgen een kans om in eerste instantie als fashiondealer aan de slag te gaan. Later kunnen ze producent, ontwerper en uiteindelijk fashionondernemer worden. De kleding van Hedone zal uiteindelijk wel op een reguliere wijze in winkels worden verkocht.

''We willen mensen erop wijzen dat de normalisering van drugsgebruik veel verborgen criminaliteit in stand houdt''

Marco den Dunnen, Hedone

Rotterdams feestje

,,Veel van deze jongeren denken dat ze alleen via de drugswereld een succesvol bestaan kunnen opbouwen. Dat is natuurlijk een verkeerde perceptie’’, vertelt Den Dunnen. ,,Ze komen zo vaak uiteindelijk aan een strafblad. Die vicieuze cirkel willen we doorbreken. We zien al hoe goed dat gaat met jongeren die bij Heilige Boontjes werken, ze kúnnen gewoon meedoen zonder in de criminaliteit te belanden.’’

Op 24 januari 2020 wordt Hedone feestelijk gelanceerd. Daarbij kan de kleding weer via de dealer besteld worden. ,,Het feestje houden we natuurlijk in Rotterdam’’, laat Den Dunnen weten.