Nieuws Mode
Nikkie Tutorials als uithangbord? Jonge ondernemers maken van badjas sexy modeaccessoire
Een vrouw die met krulspelden, een sigaretje nonchalant in haar mondhoek, in een slobberige badjas en afgetrapte slippers door haar huis loopt. Het is een beeld dat geen recht doet aan de badjas, vinden Kim Mast en Cherique Kranendonk. Een badjas is sexy,feel good en een modeaccessoire tegelijk, vinden ze. En wat zouden ze graag Fred van Leer en Nikkie Tutorials in hun creaties zien.

Kim Mast (links) en Cherique Kranendonk bij hun kleurrijke badjassen. Foto: Jeffrey Groeneweg
Daar zaten ze dan: flink doorgezakt de avond ervoor, maar net nog geen kater. Snel even in een badjas geschoten om op de laagste stand de dag te beginnen. ,,En dan zaten we in onze badjassen en vroegen we ons af waarom ze zo foeilelijk waren’’, zegt Kranendonk (30) tegen het Brabants Dagblad. ,,Je hebt badjassen bij Hunkemöller van twee tientjes, maar ook designbadjassen van 300 euro of meer. Wij kwamen eigenlijk gezamenlijk op het idee om een collectie op de markt te brengen die daar tussenin zit.’’
Lees ook: Van voetballer tot badjaskoning: ondernemer Niels Kokmeijer
En dus richtten de ondernemers uit de Hoeksche Waard onlangs INN - The Label op. ,,Dat staat voor imnotnaked. We zijn heel blij met die naam. Het tovert vaak een ondeugend lachje op iemands gezicht. Het is een speelse naam met een serieuze knipoog. De tijd dat je niet heel flatteus in een badjas moet rondlopen, is echt voorbij. Je hebt écht wat aan nu. Dat gevoel geeft onze collectie ook.’’
'In onze badjassen kun je met een trots gevoel de hond uitlaten'
Kranendonk en Mast (31), inmiddels wonend in Rotterdam, hebben naar eigen zeggen de badjassenbranche ‘opgefleurd’. ,,Onze badjassen zijn kleurrijk en hebben een urban design’’, vindt Mast. ,,Ze zijn allemaal handgeverfd en ook allemaal uniek. Niet één is hetzelfde. Voor ons is een badjas een volwaardig kledingstuk. Iets waar je je niet voor hoeft te schamen en alleen maar even snel naar buiten mee gaat om de krant uit de brievenbus te pakken. In onze badjassen kun je met een trots gevoel de hond uitlaten.’’
''De ervaring is wel dat mensen die iets kopen zich met terugwerkende kracht schamen voor hun oude badjas''
Sinds de lanceringsbrunch van hun collectie, begin september, zijn er al behoorlijk wat badjassen aan de man gebracht. In hun onderkomen in Strijen wachten nog meer badjassen op verzending. ,,De meeste zijn via mond-tot-mondreclame verkocht’’, aldus Kranendonk. ,,De meeste bestellingen komen uit de regio Rotterdam. En dat eigenlijk zonder noemenswaardige marketing en promotie. Maar de ervaring is wel dat mensen die iets kopen zich met terugwerkende kracht schamen voor hun oude badjas.’’
Fred van Leer en Nikkie de Jager als rolmodellen voor sexy badjassen
Wanneer hun businessplan zou voorzien in een onuitputtelijke geldstroom, dan zouden de twee het wel weten wie ze als rolmodel voor hun badjassencollectie zouden willen strikken. ,,Dat zou zeker Fred van Leer zijn’’, zegt Mast. ,,Ik zie hem op de televisie vaak rommelen en in de weer thuis, maar ik zie hem nooit in een badjas. En wat een vrouw betreft, dan zou ik gaan voor een vrouw die grappig is en volledig zichzelf durft te zijn. Nikkie de Jager dus. En ook nog eens bevriend met Fred van Leer, dus helemaal goed dan.’’
Lees ook: De van kleur veranderende zwembroeken van Sea’sons veroveren de wereld
Verwacht niet dat we hier te maken krijgen met de nieuwe Viktor & Rolf
Met de geverfde badjassen afkomstig uit Turkije en de belabeling uitbesteed aan een bedrijf in Dordrecht kunnen Kranendonk en Mast zich volledig richten op hun designcarrière. Maar verwacht niet dat we hier te maken krijgen met de nieuwe Viktor & Rolf. ,,Wij moeten vooral dicht bij onszelf blijven’’, zegt Kranendonk. ,,Wij maken een bruggetje tussen interieur en fashion, en daar zijn we goed in, en worden we nog steeds beter in. Onze droom is dat we over een paar jaar een volledige textielcollectie hebben, dus met bijpassende handdoeken, badmatten en wie weet wat nog meer...’’