Nieuws Mode
Rico Nieuwenhuijse met Rico Moda van lokale boetiek naar miljoenen-webshop
Rico Nieuwenhuijse (38) opende in 2006 de herenmodezaak Rico Moda in het Zeeuwse Goes. Het openen van een webshop in 2008 bleek een gouden zet. De afgelopen vier jaren groeide de omzet van de onderneming jaarlijks met 30 procent, met name dankzij online verkopen. In het eerste deel van de Zeeuwse editie van de eregalerij op deondernemer.nl vertelt Nieuwenhuijse hoe e-commerce, exclusiviteit en social media bij hebben gedragen aan de groei van zijn bedrijf.

Zes jaar lang werkt Nieuwenhuijse in een kledingwinkel in Roosendaal. Hij leert het bedrijf kennen als klant, wordt later stagiair tijdens zijn retailopleiding en komt uiteindelijk in dienst. Zijn mogelijke promotie tot vennoot blijkt na jaren hoop een wassen neus te zijn, waarna Nieuwenhuijse besluit om voor zichzelf te beginnen. “Ik was van jongs af aan al idolaat van merkkleding. Op mijn tiende wilde ik al bepaalde merken kleding hebben. Ze werden er thuis gek van”, zegt hij. “In het uienverwerkingsbedrijf dat we thuis hadden, heb ik meegekregen wat hard werken is. Mijn vader stimuleerde me om voor het ondernemerschap te kiezen.” Na ruim een jaar voorbereiding opent Nieuwenhuijse in 2006 de winkel met exclusieve merkkleding voor mannen.
Wat waren je verwachtingen toen je begon?
“Toen ik in 2006 begon met de boetiek had ik de intentie om na Goes uit te bouwen naar andere steden om zo op traditionele manier te groeien. Toen de crisis in 2008 goed voelbaar was nam ik mezelf voor om vast te houden aan de doelgroep en om niet in het assortiment te snijden. In die tijd ben ik begonnen met de webshop. Ik wilde kijken hoe het ontvangen zou worden.”
Lees ook: Chef-kok Ron Blaauw: 12 miljoen omzet met 220 medewerkers
En, het werd goed ontvangen?
“Ik was verrast door het succes. Ik had destijds niet verwacht dat mensen die ik niet kende 300 a 400 euro zouden neertellen voor een product dat ze nog niet in handen hadden gehad. Vanaf 2009 is het balletje echt gaan rollen. Toen ben ik begonnen met het aannemen van personeel en het investeren in de webshop. Alles in het teken van de professionalisering. ”
Hoe staat het er nu voor met de webshop?
“Het grootste deel van de omzet -70 procent- komt uit de verkopen in de webshop. Waar ik het eerst alleen deed heb ik nu 15 man personeel in dienst. We zijn verhuisd van een pand van 70 vierkante meter naar een pand van 900 vierkante meter, waarvan tweederde uit de webshopafdeling bestaat. Ik verwacht dat over twee jaar 90 procent van de omzet online wordt verdiend.”
Loont het dan niet om verder te gaan zonder winkel?
“De winkel gaat zeker niet verdwijnen. Het is superbelangrijk dat de klanten ook naar een fysieke winkel kunnen. Het geeft vertrouwen dat er een tastbare winkel op een a-locatie achter zit. Ik zie het echt als één geheel. We proberen ook zoveel mogelijk de huisstijl door te trekken in de winkel en de website. Ik denk dat we op termijn meer fysieke winkels buiten Zeeland zullen openen om de online groei te optimaliseren. Je ziet het namelijk ook bij andere bedrijven, dat zodra er een winkel in een stad opent de online omzet uit die regio toeneemt.”
Wat maakt Rico Moda exclusief? En hoe blijf je het?
“Met name de merken die we voeren zijn exclusief. Veel merken die wij verkopen kun je nergens anders in Zeeland vinden. De merken in het hoogsegment willen zelf ook niet op iedere hoek van de straat liggen. Zolang wij die merken goed uitdragen en voldoende omzetvolume hebben, is er voor hen geen reden om het ook op andere plekken te verkopen. Wat je wel vaak ziet, is dat als de verkoop van een merk stagneert, ze ook in andere winkels komen te liggen. Dit is voor ons meestal de reden om met een merk te stoppen omdat het dan niet meer exclusief is.”
Is het online moeilijker om exclusief te zijn?
“Steeds meer winkeliers beginnen een webshop naast hun winkel. Wij hebben in de afgelopen tien jaar veel bekendheid en een grote klantenkring opgebouwd. De kunst is om deze klanten te binden met hoge service en een groot assortiment. We hebben relatief een beperkt aantal merken, maar de merken die we voeren dragen we wel groot uit met een breed assortiment en een grote voorraad van alle maten. We proberen de pakketjes zoveel mogelijk te personaliseren en als een cadeautje te verpakken. Bovendien moet de website perfect aansluiten bij de behoeftes van de klant en is de klantenservice bereikbaar op alle kanalen waaronder WhatsApp, mail en social media.”
Hoe belangrijk is social media in jouw branche? Op Instagram heb je 6728 volgers...
“Dat lijkt veel, maar is nog veel te weinig. Ik vind het belangrijk dat de volgers die we hebben echte mensen zijn en geen gekochte volgers, zoals bij sommige andere profielen. Berichten op social media leveren absoluut klanten op. Je ziet een steeds duidelijkere relatie tussen posts met producten en de aankopen en bestellingen. Facebook wordt minder belangrijk voor onze doelgroep. Instagram wordt steeds belangrijker.”
Doe je ook al aan influencer marketing?
“Daar zijn we steeds meer mee bezig. Afgelopen weekend namen we in samenwerking met Autoblog een video op waarin Wouter Karssen in mijn auto rijdt en mij autoadvies geeft. Ik ga hem op mijn beurt restylen. Zo proberen we wat nieuwe dingen uit. Ook nieuw is de televisiereclame rondom Temptation Island. Om maar in autotermen te blijven, kost het mede mogelijk maken van zo'n programma een mooie nieuwe Volkswagen Polo. Het is nog te vroeg om te zeggen of ik de investering eruit ga halen. Het levert in ieder geval bekendheid op voor Rico Moda.”
Zijn er naast de winkel(s) en de webshop nog dingen die je wil bereiken?
“Het lijkt me leuk om ooit een eigen kledinglijn op de markt te brengen. Het is niet zo dat ik dat binnen nu en een jaar ga realiseren, maar het zal altijd in mijn achterhoofd spelen om daar iets mee te doen. We hebben nu al steeds meer eigen producten waaronder parfums, accessoires en giveaways. Ik vind wel dat als je een kledinglijn begint, dat er dan vernieuwing in de collectie moet zitten en dat je het elk seizoen opvolging moet kunnen geven.”
Feiten & cijfers:
- Startjaar: 2006
- Jaaromzet: Ruim 3 miljoen euro
- Doel 2020: 5 miljoen euro
- Doel 2022: 10 miljoen euro
- Groei: afgelopen 4 jaar 30% per jaar
- Personeel: 10 fte
- Instagram volgers: 6727
- Facebook Likes: 11.817
De kunst is om deze klanten te binden met hoge service en een groot assortiment