Nieuws Mode

Topmarketeer voor Girav: 'Ik word het merk waarvoor ik werk'

Stefan van den Berg is sinds 1 april CMO van Girav, een nieuwe functie gecreëerd om stappen in het groeiproces te maken. Het kledingmerk voor lange mannen wil verder internationaliseren en zijn leidende positie in deze nichemarkt versterken. De filosofie van de nieuwkomer: ,,Verplaats je in anderen, deel ervaringen en denk niet alleen vanuit jezelf.''

Robbert Daalder | Foto: Marco Bakker 8 april 2019

Stefan van den Berg

,,Zodra acteurs hun rol krijgen toebedeeld, gaan ze zich volledig inleven. Ik doe precies hetzelfde'', vertelt Stefan van den Berg. ,,Als ik voor een merk ga werken, dan word ik het merk zelf en verplaats ik me zo veel mogelijk in de doelgroep. Bij mij stopt het niet na kantoortijd. Als ik ervoor ga, zie ik overal kansen liggen voor het merk. Eerder had ik in Max&Luna een eigen online lifestyleplatform voor honden en katten. In het weekend zocht ik de plekken op waar die zakjes voor hondenpoep hangen om daar stickers van mijn merk op te plakken. Ik ging bij mezelf na waar mijn doelgroep zich bevond en waar ik ze kon verrassen. Zelf hou ik ook van verrassingen en dat heeft me veel ervaring opgeleverd. Ik ben niet het type dat iedere jaar dezelfde vakantiebestemming opzoekt, probeer altijd wat van de wereld te zien om continu verrast te worden. Op professioneel vlak is dat niet anders. Je zult mij nooit 20 jaar voor hetzelfde bedrijf zien werken. Ik ben snel verveeld.''

Internationaal netwerk

,,Meestal ben ik twee tot drie jaar aan een project verbonden. Ik ben een bouwer, wil iets neerzetten, snel schakelen en zodra er geen grotere groei meer mogelijk is ga ik verder. Dat heb ik overgehouden aan de manier waarop mijn studie in elkaar stak. Ik deed een co-op-opleiding: na je propedeuse ga je een half jaar werken, dan weer een half jaar studeren en daarna weer een half jaar werken. Mijn eerste periode was bij Yakult. Ik kwam bij een club van mensen die vanuit Japan een merk in Nederland gingen introduceren. Dat is het leukste wat er is. Twaalf jaar geleden kwam ik bij Meetic terecht, dat de database van Lexa had gekocht. Aan mij de taak om deze naam in de markt te zetten. Online dating was toen nog not done. Nu is dat compleet anders en ik heb die hele verandering meegemaakt. Inderdaad: bij andere werkgevers zat ik maximaal drie jaar, maar bij Meetic bleef ik negen jaar omdat het zo uitdagend was.''

,,Bij Meetic ligt de basis van mijn internationale netwerk, dat we met Girav gaan benutten. De vertegenwoordigers uit alle landen kwamen een paar keer per jaar bij elkaar om ervaringen te delen. Ik kwam tot de conclusie dat Europa eigenlijk gewoon een land is. Natuurlijk, er zijn veel verschillen, maar ook een hoop overeenkomsten. Wat Girav betreft zie je dat er ook een heleboel lange mannen zijn buiten Nederland. Daar ligt dus een markt. Girav is onderscheidend, heeft een hele specifieke doelgroep, speciale producten en is online only. Er zijn bijna geen merken met deze drie onderdelen kenmerken. Er is al veel vraag uit het buitenland. We ontvangen bestellingen uit 45 landen van over de hele wereld. Toch speelt de branche waarin je zit verder geen rol. Het gaat echt om dat netwerk. Door elkaar te spreken en te kunnen adviseren achterhaal je waar kansen liggen, hoe je jouw merk in dat ene land het best kunt lanceren. In Duitsland zijn we al goed bezig, al willen we er nog groter worden. Mijn doelstelling is om dit jaar in een nieuw land voet aan de grond te krijgen.''

Kill your darlings

,,Een belangrijke les is dat je tijdens het bouwen niet vanuit jezelf gaat denken. Houd vast aan de ijkpersoon en/of doelgroep. Het is belangrijk om een focusgroep te creëren die als klankbord kan fungeren. Combineer dat met je onderbuikgevoel en maak dan pas beslissingen. Steeds de dingen doen die je leuk vindt kost veel tijd, je verliest je focus en uiteindelijk levert het niets op. Tijdens mijn studie werkte ik voor Arcade. Daar moest een radiostation aan de man worden gebracht en er ontstaan dan genoeg leuke ideeën voorstellen waar je het liefst allemaal mee aan de slag gaat. Dan komt het aan op kill your darlings. Dat was moeilijk om te leren, maar gaandeweg gaat dat steeds beter.''

,,Nogmaals: jezelf in je doelgroep verplaatsen is naar mijn idee het belangrijkst. Met Girav bevinden wij ons in het centrum van Amsterdam: qua internationale uitstraling en werkplek geweldig. Als marketeer moet je alleen wel verder kijken dan die plek, want die is niet representatief voor Nederland. De storytelling achter ons merk gaat straks een centrale rol spelen. We zijn er niet alleen voor alle lange mannen, maar voor iedereen die zich comfortabel wil voelen in zijn kleding. En dus moet je het land in om erachter te komen wat men precies van jou verwacht. Met het team van Lexa zijn we ooit naar de Huishoudbeurs geweest. Ze vonden het een cultuurschok, maar zagen wel dat ook dat Nederland is. Ik ben er daarom blij mee dat ik er vanuit mezelf graag op uit ga. Een hele nuttige eigenschap in dit vak.''

Zorg voor een focusgroep als klankbord en combineer dat met je onderbuikgevoel om beslissingen te maken

Stefan van den Berg, CMO van Girav