Actueel

Moederbedrijf Facebook doet goede zaken met digitale advertenties

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft afgelopen kwartaal meer inkomsten in de boeken gezet en voorziet voor het lopende kwartaal een flinke verdere groei. Daarmee lijkt het Amerikaanse concern een herstel van zijn positie op de markt voor digitale advertenties aan te kondigen.

Lees verder onder de advertentie

De kwartaalopbrengsten stegen met 3 procent op jaarbasis tot 28,6 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal voorziet Meta zelfs een verdere verbetering naar mogelijk 32 miljard dollar. Beide cijfers zijn veel sterker dan kenners alom voor mogelijk hielden en het aandeel Meta ging woensdag in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street wel 11 procent vooruit.

Analisten vreesden juist tegenvallende cijfers. Meta meldde in maart namelijk nog eens 10.000 extra banen te schrappen om kosten te besparen. In november had het bedrijf al gezegd dat er 11.000 arbeidsplaatsen gingen verdwijnen. Vaak zijn snel op elkaar volgende grote ontslagrondes een teken dat het niet zo goed gaat met een bedrijf.

Meta lijkt er nu echter van te profiteren dat de digitale advertentiemarkt in deze economisch onzekere tijden juist verschuift naar beproefde platforms zoals Facebook en Instagram. Veel bedrijven steken hun advertentiebudgetten liever in reclames via Facebook en Instagram dan dat ze op een andere manier iets nieuws uitproberen.

Lees verder onder de advertentie