Nieuws Actueel

Moet dat pilsje wel zo duur zijn?

De kans is behoorlijk groot dat een pilsje dit jaar in Den Bosch en de regio duurder uitpakt. Dat verwacht Bernard Kuenen, voorzitter van de Bossche afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, schrijft het AD.

Marc Brink 11 januari 2017

Kuenen gaat ervan uit dat het pilsje een dubbeltje duurder wordt bij 'een substantieel aantal horeca-ondernemers in de Bossche binnenstad'. "Een aantal horeca-ondernemers handhaaft de prijzen omdat ze al worden versleten voor zakkenvullers. Maar er komt een keer een omslagpunt en dan is het verhogen van de prijs onvermijdelijk", zegt Kuenen die in 'zijn' grand café Silva Ducis 2,60 euro voor een 'fluitje' rekent. 'En dat zal ondanks de smalle marge dit jaar zo blijven'.

Kuenen doet zaken met InBev (onder meer Jupiler). Deze bierbrouwer kondigde vorige maand aan in 2017 de bierprijzen met één procent te verhogen. Uiteindelijk gaat het om ruim 3,5 procent wegens 'ambitieuze plannen om groei te realiseren'.

Een glas bier van 25 centiliter is de afgelopen zestien jaar in de horeca flink duurder geworden. Maar 'we' drinken er niet minder om. Jaarlijks gaat het om ruim 12 miljoen hectoliter. Veel bier wordt in de winkel gekocht waar je voor een kratje bier een tientje betaalt. "Dat grote verschil is steeds moeilijker uit te leggen", zegt branchevoorzitter Kuenen.

Redelijke prijs

InBev is niet het enige bedrijf dat de prijzen verhoogt. Heineken 'gooit' de prijzen ook omhoog. Ondernemers die Heineken, Amstel, Brand of Heineken schenken, moeten dit jaar rekenen met een verhoging van 3,6 procent. In 't Pumpke op de Bossche Parade kost een fluitje Heineken 2,50 euro. En het is de bedoeling dat dit zeker een jaar zo blijft.

Mede-eigenaar Peter van den Groenendaal: "We hebben vooral dankzij het Jeroen Bosch-jaar geweldig goed gedraaid. 2,50 voor een glas bier is een psychologische grens. Daar ga je niet zo snel overheen."

Niet ver bij de Parade vandaan rekent Arnold Vroomans in café 't Bosschenaartje 1,20 euro voor een Heineken-fluitje en dat blijft dit jaar zo. Maar Vroomans gaat ervan uit dat heel wat collega's in de binnenstad vanaf carnaval 0,20 eurocent meer laten betalen voor een fluitje. Vroomans: "Er wordt dan vaak gezegd dat bij de brouwerij met wurgcontract zitten en dat de hoge huren van een pand dat eigendom is van de brouwer, meespelen. Maar dat laat je zelf gebeuren. Ik kies liever voor een redelijke prijs voor een fluitje en voldoende omzet."

Rob Muller, eigenaar van 't Stadscafé in Zaltbommel, heeft van Bavaria een brief gekregen dat hij zo'n 4 procent meer moet betalen voor het bier. 'Het is zo'n standaardbrief dat de grondstoffen duurder zijn geworden'. De gasten die nu nog in 't Stadscafé 2,40 voor een fluitje betalen, zullen binnenkort een dubbeltje meer moeten afrekenen. "We kunnen er niet meer omheen. Vorig jaar hebben we de verhoging niet doorberekend. Maar nu kan het niet anders omdat ook de personeelslasten omhoog zijn gegaan."

Accepteren

Volgens Muller is het nieuwe bedrag 'iets meer' dan horecabezoekers in andere Bommelse bedrijven betalen. "De eerste dagen zal het onderwerp van gesprek zijn. Maar uiteindelijk denk ik dat iedereen het accepteert. Er zal geen pilsje minder worden verkocht. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met de verhoging van benzineprijzen. Een groot aantal mensen rijdt er niet echt minder door." Muller is sinds 21 jaar eigenaar van 't Stadscafé en heeft de bierprijs heel wat keren zien stijgen. "Ik weet nog dat ik er 1,70 gulden voor afrekende."

Korting

Voor een fluitje blijven gasten in het Bossche café De Graven van Leuven ook dit jaar 2,20 euro betalen. Dat is heel wat lager dan gemiddeld. "Het is een kwestie van een flinke korting bedingen bij de brouwerij en mijn huur is heel wat lager dan bij collega's aan de Parade", zegt eigenaar Roland van der Werken. Gertjan Bekkers, eigenaar van grand café Chopin in Vught, heeft geen contract met een horecabedrijf. Bekkers: "Ik heb bewust geen tap en koop flesjes bier. Voor een flesje Grolsch betaal je 2,60 euro. Dat kan omdat ik scherp onderhandel met de supermarkt. Dat hoort bij het ondernemen. Ik heb het idee dat veel horecaondernemers wat prijsbewuster moeten inkopen. Wat ze dan te duur kopen, wordt afgewenteld op de gast."