Nieuws Actueel

Mogelijk machtsmisbruik van alleenheerser Apple onderzocht

Onderzoeker Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt meerdere signalen van app-aanbieders te hebben ontvangen over machtsmisbruik Apple, schrijft Trouw.

Elisa Hermanides | Foto: ANP 12 april 2019

Apple 23

Een iPhone zonder App Store is als een dorp zonder winkelcentrum: er is weinig te beleven. Het is dankzij deze app der apps dat de iPhone een succes werd. Niet voor niets volgde Google snel daarna met de Play Store, ook een appwinkel waarmee andere apps aangeschaft kunnen worden.

Onduidelijkheid en hoge kosten

Maar de App Store ligt onder vuur. Het aanschaffen van apps buiten de App Store om is op de iPhone niet mogelijk, waardoor app-aanbieders zijn overgeleverd aan de voorwaarden die Apple stelt. Die voorwaarden zorgen voor onduidelijkheid en hoge kosten. Nederlandse mediabedrijven hebben daarom geklaagd bij de ACM. De mededingingswaakhond heeft vervolgens een marktstudie gedaan en gaat naar aanleiding daarvan onderzoeken of Apple misbruik maakt van zijn machtspositie.

30 procent commissie

Wat app-aanbieders dwars zit, is dat zij gedwongen gebruik moeten maken van het betaalsysteem van Apple en dat zij 30 procent commissie moeten betalen over de aankopen die een consument via de app doet, zogeheten in-app-aankopen. "Deze commissie wordt alleen doorberekend aan aanbieders die de aankoop via de telefoon leveren, denk aan apps van kranten", zegt een woordvoerder van de ACM. Een bedrijf als Wehkamp of Thuisbezorgd.nl, waar de levering van de aankoop niet via de telefoon verloopt, hoeft deze commissies niet te betalen. "Dat vinden andere app-aanbieders oneerlijk", aldus de woordvoerder. Namen van de klagende app-aanbieders wil de ACM niet noemen.

Geen eerlijke kans

Ook hebben aanbieders het idee dat ze niet altijd een eerlijke kans krijgen om te concurreren met de eigen apps van Apple, zegt de woordvoerder. "Deze staan vaak al vooraf geïnstalleerd op de mobiele telefoon of ze krijgen extra aandacht in de App Store."

Problemen met goedkeuringsproces

Verder zijn er problemen met het goedkeuringsproces. Het is niet altijd duidelijk waarom Apple een app weigert. "Ook lukt het niet altijd om de app gebruik te laten maken van alle functionaliteiten van de telefoon", zegt de woordvoerder van de ACM. De communicatie met Apple over dit soort problemen verloopt vaak stroef.

Spotify beklaagde zich ook al

Het is niet voor het eerst dat er klachten zijn over de machtspositie van Apple met zijn App Store. Vorige maand trok Spotify al aan de bel bij de Europese Commissie. Ook Spotify beklaagt zich erover dat het 30 procent commissie moet betalen, bijvoorbeeld over upgrades van gratis Spotify naar de premium-dienst. Door deze kosten is het volgens Spotify-topman Daniël Ek lastiger om te concurreren met Apple Music. Het is afwachten wat de Europese Commissie gaat doen met de klacht van Spotify. Vooralsnog werkt de ACM bij het onderzoek naar Apple niet samen met de Europese Commissie. "We hebben natuurlijk wel contact met elkaar."

Oproep

De Autoriteit Consument en Markt roept app-aanbieders die ook negatieve ervaringen hebben met de App Store op zich te melden. "Als Apple inderdaad misbruik maakt van zijn machtspositie kan het bedrijf een waarschuwing krijgen, maar ook een voorwaardelijke boete behoort tot de mogelijkheden", zegt de woordvoerder. Hoe lang het onderzoek gaat duren, kan de ACM niet zeggen.

Soortgelijke problemen bij Google

Overigens spelen er bij de Play Store van Google soortgelijke problemen als bij Apple. De mededingingswaakhond richt de pijlen vooralsnog alleen op Apple en niet op Google, omdat over de App Store de meeste klachten zijn. Beide techbedrijven hebben aan de ACM laten weten dat zij voorwaarden stellen aan app-aanbieders om de integriteit, veiligheid en kwaliteit van hun app-winkels te bewaken.