Nieuws Actueel

MSG onderneemt maatschappelijk betrokken én rendabel

Een bedrijf met dagelijks veel logistieke lijntjes en milieuvriendelijk ondernemen: dit lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig. Toch hoeft dat niet zo te zijn en kan dit hand in hand gaan. Deel 21 uit de serie Twente Duurzaam.

Van onze redactie 14 december 2016

Msg2

MSG Post & Koeriers werd vijfentwintig jaar geleden opgericht als koeriersbedrijf met landelijke dekking. In 2001 is Gert-Jan te Lindert ingestapt; zijn vader was een van de oprichters. Arjan Kleizen kwam er in 2012 bij, hij was eerder werkzaam als commercieel manager bij de DCW, de sociale werkvoorziening in Enschede. Toen daar taken werden afgestoten, was de synergie tussen de regionale DCW post- en koerierstak en het landelijke MSG al snel gevonden.

Nieuw bedrijf

“Wij hebben eigenlijk een nieuw bedrijf opgericht door disciplines samen te voegen,” vertelt Te Lindert. “Er moest een hele nieuwe organisatie worden opgetuigd. Er kwamen opeens vijfenzestig werknemers bij, allen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het eerste jaar was zwaar, vult Kleizen aan. “De kosten waren te hoog ten opzichte van de opbrengsten, mede omdat we de werknemers op een verantwoorde en duurzame wijze wilden onderbrengen in de nieuwe organisatie. Er moest weer rust komen. Na dat eerste jaar merkten we de verandering; in de basis stond MSG en de werknemers waren er trots op bij MSG in dienst te zijn en niet langer het ‘stempel’ sociale werkplaats te hebben. We hebben er commercieel hard aan getrokken en van een verliespost een rendabele onderneming gemaakt. Als je het goed organiseert, kun je maatschappelijk betrokken én rendabel ondernemen. Je moet er alleen goed over nadenken en je visie niet uit het oog verliezen.”

Post zo groen mogelijk bezorgen

“Wat dienstverlening betreft is MSG divers. Onze ene poot bestaat uit het bezorgen van post, pakketten en het rijden van regionale koeriersritten. Ondanks de krimp in de landelijke postmarkt komt er meer werk onze kant op en zijn er juist veel kansen voor ons. Maar het bedrijf verliest zijn maatschappelijke blik niet. De bezorgingen en ritten worden zoveel mogelijk uitgevoerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het wagenpark bestaat uit een aantal groengas- en elektrische voertuigen. Daarmee zetten we de groene trend ook door. Op lokaal niveau rijden er dagelijks fietskoeriers, de meest groene manier van vervoeren. Het zit ’m uiteindelijk in de details,” zegt Te Lindert. “Onze bedrijfskleding wordt geleverd door een lokale Fair Trade kledingleverancier en ons schoeisel wordt gemaakt door medewerkers van een SW-bedrijf. Zo proberen wij ook ons steentje bij te dragen.”

“We kijken naar de toekomst en blijven ons ontwikkelen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de postactiviteiten van het SW-bedrijf in Stadskanaal overgenomen. De Twentse succesformule en het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaan we daar ook toepassen.”

Groene app

De andere poot van MSG is het landelijke (spoed)koeriersnetwerk. “Dit netwerk bestaat uit driehonderd koeriers, waarmee we altijd binnen 45 minuten bij de klant kunnen zijn. Als je voor een spoedopdracht van Amsterdam naar Groningen rijdt voor één pakket en leeg terug rijdt, heb je veel ‘lege’ kilometers. Dat is zonde én vervuilend. Je wilt zoveel mogelijk optimaliseren en dus ritten combineren.” aldus Te Lindert. “De huidige werkwijze is als volgt: men heeft een pakket dat vervoerd moet worden en belt onze planning. Onze planners kijken welke koerier het dichtst bij zit; die pikt het pakket op en brengt het naar de bestemming. We clusteren waar we kunnen om het vervoer logistiek efficiënt en milieuvriendelijk te maken.”

Maar het kan nog innovatiever en milieubewuster. “We zijn bezig een speciale app te ontwikkelen,” vertelt Kleizen. “Deze app is een volledig logistieke ICT-oplossing, die de ‘lege’ kilometers van de (spoed)koeriers drastisch beperkt. Een geavanceerd systeem berekent real time de meest optimale route en waarmee die gecombineerd kan worden. De klant betaalt een enkel kilometertarief, de koerier heeft meer continuïteit in zijn ritten en het milieu wordt minder belast. Het vergt een flinke investering, maar wij zien hier toekomst in. We willen ondernemen vanuit een maatschappelijk verantwoord oogpunt.”

Maatschappelijke betrokkenheid

Arjan Kleizen: “Maatschappelijke betrokkenheid zit bij ons in de genen. Ik heb bij de DCW gezien hoe graag mensen aan het werk willen, maar ook dat ze daar soms hulp bij nodig hebben.” Gert-Jan te Lindert: “Het zit van nature in mijn DNA, maar door de overname van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en hun geweldige motivatie heb ik nog duidelijker gezien wat dat betekent.”

Twentse Duurzame Bedrijven

Tijdens het Business Festival op 20 april 2017 maakt De Ondernemer bekend welk bedrijf zich het meest duurzame bedrijf van Twente mag noemen.

> Lees meer over het Business Festival

In de serie Twente Duurzaam verscheen eerder:

> Ter Steege: minder slopen oude gebouwen, meer kwaliteit> Mulder vastgoedonderhoud: app voor duurzaam beheer> btc architecten ontwerpt een fabriek vol dromen en ambities> BTL geeft met daktuinen veel terug aan de omgeving