Actueel

Na verwoestende brand is dit bedrijf helemaal terug: ‘De tranen sprongen in mijn ogen’

De brand bij ASSET Rail in augustus vorig jaar. Inzetje: algemeen directeur Jorn Pruntel. foto Heitink/inzet Gerard Burgers
foto Heitink/inzet Gerard Burgers
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Gelukkig was de brandweer snel ter plaatse, net als veel personeel dat in Bemmel en directe omgeving woont. ,,Zij hebben geprobeerd te redden wat er te redden viel”, vertelt hij in het AD. Toch waren de zorgen bij de algemeen directeur groot: hoe nu verder met het voor heel Nederland belangrijke spoorbedrijf?

Mede dankzij goede buren kon ASSET Rail zijn monteurs afgelopen zomer na de brand vanuit Bemmel blijven aansturen voor het verhelpen van storingen op het spoor. Inmiddels is het bedrijfspand zelfs weer helemaal in gebruik.

De reizigers hebben er niets van gemerkt dat onze voorraad onderdelen inclusief de reserveonderdelen compleet was verbrand

,,De reizigers hebben er niets van gemerkt dat onze voorraad onderdelen inclusief de reserveonderdelen compleet was verbrand. Van alle kanten kregen wij hulp. Zo verhuisde de landelijke storingsdienst van Bemmel naar ons kantoor in Nieuwegein en daar kregen wij materieel te leen van BAM Infra Rail. Ondertussen startten onze werknemers de computers thuis op om de dag-en-nachtbeschikbaarheid te kunnen blijven garanderen”, zegt algemeen directeur Jorn Pruntel.

Lees verder onder de advertentie

Vijftien jaar geleden

Sinds dinsdag 16 april zijn alle medewerkers van het hoofdkantoor teruggekeerd naar Bemmel. Ook bevindt het operationeel centrum zich weer in het dorp waar ASSET Rail ongeveer vijftien jaar geleden begon.

De brand in augustus vorig jaar verwoestte de loods die vol lag met onderdelen, computers en tweeënhalve kilometer aan koper. Ook ging een heel bijzondere vrachtwagen, waarmee monteurs op het spoor konden komen om bovenleidingen te repareren, verloren.

Lees ook: Na vernietigende brand weet Arnaud bedrijf te herstarten: ‘Die brand is toch ergens goed voor geweest’

Lees verder onder de advertentie

Van het aangrenzende kantoor stonden alleen de muren nog overeind. De loods is volledig afgebroken en daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen. Het kantoorpand is van binnen volledig gestript, schoongemaakt en opnieuw opgebouwd en ingericht. Het wordt in juni officieel geopend door burgemeester Nelly Kalfs.

Vijf bouwketen

Op de dag van de brand stond het kantoorpand leeg. Een verbouwing en modernisering zou enkele dagen later beginnen. ASSET Rail had al vijf bouwketen op de parkeerplaats neergezet als tijdelijk onderkomen. Daar kwamen nu enkele containers bij voor de opslag van materialen en nieuwe onderdelen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Lees verder onder de advertentie
Medewerkers van ASSET Rail aan het werk op het spoor bij Nijmegen. Paul Rapp
Paul Rapp

Directeur Pruntel: ,,Die hebben we meteen besteld zonder op de verzekering te wachten. Gelukkig mochten we ook containers op de grond van onze buren aan de Houtakker zetten en hier ook vrachtwagens stallen. Wij proberen altijd goed voor anderen te zijn en als je dan zelf hulp nodig hebt, krijg je die ook aangereikt. Ook de gemeente Lingewaard heeft goed meegewerkt, waardoor we meteen verder konden werken en heel snel met de opruim- en renovatiewerkzaamheden konden beginnen.”

Wij proberen altijd goed voor anderen te zijn en als je dan zelf hulp nodig hebt, krijg je die ook aangereikt

Vanuit het pand op bedrijventerrein Houtakker in Bemmel zorgt ASSET Rail ervoor dat het spoor in een groot deel van Nederland er goed bij ligt. Het bedrijf werd opgericht om in opdracht van ProRail, dat in 2005 beheerder werd van het spoorwegnetwerk, het spoor te onderhouden.

Lees verder onder de advertentie

Het is een van de grootste bedrijven in Nederland die verantwoordelijk zijn voor de wissels, de bovenleidingen en de energievoorziening. Met VolkerRail heeft het een marktaandeel van 70 à 80 procent op het gebied van spooronderhoud.

Betuweroute

,,Voordat wij de klus kregen, moest er eerst worden geoefend. Dat kon op de Betuweroute, die door Bemmel komt. Die lag er al, maar werd nog niet gebruikt. En zo streek ASSET Rail neer in Bemmel”, zegt Pruntel. Toen hij acht jaar geleden begon, telde het bedrijf 100 personeelsleden. Nu zijn dat er 370. ASSET Rail telt behalve het hoofdkantoor nog zeven andere kantoren in andere regio’s van Nederland.

Lees ook: Ondernemer Cor kijkt weer vooruit na vernietigende brand: ‘We doen er alles aan om terug te keren’

Lees verder onder de advertentie

,,Onze 200 storingmonteurs wonen verspreid door het land. Zij hebben allen een bus thuis met alle benodigde apparatuur om storingen te verhelpen. Ons streven is binnen 30 minuten ter plekke te zijn als bijvoorbeeld een sein- of wisselstoring wordt ontdekt. En elke monteur heeft tot 40 diploma’s, zodat hij elke storing of breuk ter plekke kan verhelpen. Is er groter materiaal nodig, dan wordt de storing ’s nachts verholpen."

Topprestatie

Volgens Pruntel leveren zijn werknemers elke dag opnieuw een topprestatie om het spoornetwerk up to date te houden. Toch ervaren de reizigers hinder van de grote hoeveelheid storingen, die leiden tot vertragingen. Pruntel: ,,Een van onze problemen is dat de treinen maar blijven rijden. Wij hebben amper tijd om het broodnodige preventieve onderhoud uit te kunnen voeren om te voorkomen dat storingen ontstaan.”

Algemeen directeur Jorn Pruntel in de fonkelnieuwe ruimte van de landelijke storingsdienst in het kantoor in Bemmel. Rechts de loods die volledig was afgebrand. Gerard Burgers
Gerard Burgers
Lees verder onder de advertentie