Nieuws Actueel

Nederlanders kopen vaker bij buitenlandse webshops

Nederlanders zijn steeds minder bang om bij een buitenlandse webwinkel te kopen, meldt het AD. Het aantal online aankopen over de grens groeide vorig jaar tot ruim 513 miljoen euro, een toename van liefst 31 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van internetwinkels.

David Bremmer 6 april 2016

Distribution center 1136510 1920

Sinds 2013 zijn de bestedingen bij buitenlandse webshops ruim verdrievoudigd: toen kochten we nog slechts 150 miljoen online buiten eigen land. "We zien vooral sinds vorig jaar een enorme stroomversnelling", zegt directeur van Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen. "Consumenten hebben nog steeds enige schroom voor een buitenlandse aankoop, maar verliezen die angst snel." De groei van buitenlandse online aankopen verloopt al met al dubbel zo hard als de omzetstijging bij gewone webshops. Met name Chinese webwinkels zijn in trek, liefst 23 procent van de buitenlandse online aankopen gaat naar sites als Alibaba. "Denk aan kleine elektronica, gadgets, telefoonhoesjes", aldus Jongen. Heel dure spullen durven we nog niet in China te kopen. "Het blijven voordelige artikelen. Als het mis gaat, is de schade beperkt." Dure spullen Na China volgen Duitsland (16 procent), Groot-Brittannië (15 procent), de VS (12 procent) en België (6 procent) als populairste landen. Hier durven Nederlanders wel dure spullen in het online winkelmandje te stoppen. Volgens Thuiswinkel.org is webwinkelen in het buitenland door de bank genomen veilig. "Maar het is verstandig alert te blijven. Als je in China een product van een bekend merk voor een zeer lage prijs ziet, klopt dat vaak niet." De branchevereniging verwacht dat de onlinebestedingen in het buitenland komende jaren spectaculair zullen blijven stijgen. Directeur Jongen: "Over enkele jaren kan de jaarlijkse omzet in de miljarden lopen." Bang dat de eigen webwinkels onder de groeiende populariteit van internationale webshops lijden, is Thuiswinkel.org niet. Afgezet tegen de totale online aankopen in Nederland (ruim 16 miljard euro in 2015) blijven de buitenlandse online bestedingen voorlopig bescheiden. De sector als geheel blijft bovendien doorgroeien, zij het minder hard. "Onze leden zijn prima gepositioneerd en maken zich geen zorgen. We zijn blij dat Nederlanders zo graag online aankopen doen - zowel nationaal als internationaal."