Voor de vijfde keer voerde overnamespecialist Marktlink het onderzoek uit onder tweehonderd MKB-bedrijven met tien tot tweehonderd werknemers.
In 2016 schoot het percentage ondernemers dat het bedrijf binnen twee jaar wilde verkopen nog omhoog tot 20 procent, maar in 2017 was dit al gedaald tot 13 procent en dit jaar nog nets iets verder gezakt: nu wil slechts één op de tien ondernemer binnen twee jaar de zaak van de hand doen. Volgens Tom Beltman van Marktlink is de aantrekkende economie van invloed op die daling: “Vorig jaar trokken de resultaten aan, maar was het vertrouwen nog broos. Meer ondernemers waren moe en toe aan verkoop. Nu het MKB op stoom ligt is de verkoopbereidheid weer genormaliseerd en hebben ondernemers vertrouwen in de toekomst. Als resultaat daarvan stellen zij verkoop uit.”
Lees ook: Facturen weer (iets) sneller uitbetaald door Nederlandse bedrijven
Goede timing
Hoewel veel ondernemers de verkoop dus nog even willen uitstellen, is de verkopersmarkt volgens Beltman nu erg gunstig. “In ons twintigjarig bestaan is het nog nooit zo’n verkopersmarkt geweest als nu. Voor elk bedrijf zijn er minimaal 25 geïnteresseerden en ook de koopsommen nemen dit jaar fors toe. Als gevolg van enkele factoren wordt er 10 tot 20 procent meer betaald voor bedrijven dan een jaar geleden. Factoren zijn onder andere de hoeveelheid kapitaal in de markt bij investeerders, strategische partijen met liquiditeitsoverschotten, banken die weer meer financieren en toenemende concurrentie.”
Een meerderheid van de ondernemers (58 procent, vorig jaar 65 procent) ziet ook wel in dat de timing nu goed is om te verkopen. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat slechts 32 procent van de ondernemers mentaal klaar is om het bedrijf aan iemand anders over te dragen. Beltman: “Dat zien wij ook in de praktijk. Transacties sneuvelen doorgaans niet op basis van de cijfers, maar veelal op emoties en de vraag of de ondernemer er wel echt klaar voor is.”
Lees ook: Dit moet je weten als je je bedrijf wilt verkopen
Een ander opvallend resultaat heeft betrekking op de waarde van bedrijven; meer dan de helft van de ondernemers (54%) weet niet wat de waarde van hun bedrijf bepaalt. Ondernemers wijzen vaak op hun personeelsbestand, klantenbestand, reputatie en winst als belangrijkste factoren, terwijl kopers volgens Marktlink juist letten op geldstromen, groei en het aanwezige management.
Pre-exit overname
Verder blijkt uit de cijfers van Marktlink dat een specifieke vorm van overname populairder wordt: de zogenaamde pre-exit overname. Bij zo’n overname kunnen ondernemers het vermogen van de onderneming veilig stellen en tegelijkertijd het afscheid een tijd lang uitstellen. Beltman: “Bij een pre-exit richten de verkoper van een bedrijf en een investeerder een holding op, waarin zij beiden deelnemen. De holding wordt dan volledig eigenaar van het bedrijf en de verkoper blijft de onderneming leiden om het bedrijf door te laten groeien. Na vijf tot zeven jaar neemt hij definitief afscheid.” Meer dan de helft van de aan het onderzoek deelnemende ondernemers vindt dit een interessante optie, waar dat in 2016 nog 40 procent was. Ook onder familiebedrijven is pre-exit een populaire optie.
Generatieverschillen
Bij het onderzoek is ook gekeken naar generatieverschillen tussen ondernemers. Daaruit bleek dat er weinig verschillen zijn tussen de verkoopbereidheid van jongere ‘moderne ondernemers’ (60 procent van de ondervraagden) en ‘klassieke ondernemers’, die doorgaans boven de 55 jaar oud zijn. Beltman: “Dat zowel de moderne als de klassieke ondernemer gelijke verkoopintenties heeft, zien wij dagelijks. De gemiddelde leeftijd van onze klanten is ongeveer 50 jaar en loopt uiteen van dertigers tot zeventigers. De verkoopreden is bijna nooit leeftijd, maar meer gedreven door emotie.”