Nieuws Actueel

NFGD grote speler in de audiovisuele markt

De NFDG begon 70 jaar geleden als de Nationale Film en Geluidsdienst. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler in de audiovisuele markt. Vergaderzalen voor ministeries, webcasting, videoconferenties. Het gebeurt dagelijks vanuit Zoetermeer, meldt het AD.

HANS HEMMES | FOTO PETER FRANKEN 4 juli 2017

PF 29062017 23

Het is een onopvallend bedrijfspand op een hoek langs de Oostweg in Zoetermeer. Duizenden mensen rijden er dagelijks voorbij, zonder te weten dat hier een van de oudste audiovisuele bedrijven van Nederland is gevestigd.

Centrum mediawereld

Op het gebouw wapperen vlaggen met het logo NFGD Audiovisual en het onderschrift Your story better told. In en rond het pand heerst volop activiteit. Grote kisten, flightcases, op wielen die een bestelwagen in worden gereden, stellages met lampen en masten. Het is het centrum van een dynamische mediawereld in Zoetermeer. CEO/eigenaar François Hobma kent die omgeving erg goed. Hij studeerde Elektronica en in de VS Communication, Arts en Journalism. Als regisseur bij Endemol werkte hij aan vele producties mee. Vanaf een foto aan de wand in zijn kantoor kijkt de bekende kok Herman den Blijker toe. Hobma was als 'media-entrepreneur' de man achter het bedrijf Online Media en kocht in 2015 de NFGD. ,,Ik ben gefascineerd door techniek en wat je ermee kunt bereiken", verklaart hij de overstap.

Padvinderij

De historie van het bedrijf kent hij door de oude foto's en verhalen van mensen zoals Bernard Mokveld, die er al 38 jaar werkt. De NFGD staat voor Nationale Film en Geluids Dienst en is in 1947 begonnen in Den Haag. Oprichter was Kees van Bemmel, een man die filmde bij de padvinderij van de Katholieke Verkenners en mensen wilde inwijden in die magische wereld van het beeld. ,,Het was een man van de oude stempel. De centen van de stoep oprapen en van niks iets groots maken", weet Mokveld nog.

Ontwikkelingen

In de loop der jaren kwamen er meer diensten bij als het bouwen van complete installaties voor conferenties met cabines voor de tolken. De NFGD maakte de voorloper van de videowall: een aantal tv's op elkaar gestapeld. Mokveld zag de enorme ontwikkelingen in de apparatuur van nabij: de dikke tv-buis van vroeger werd een led-scherm, internet kwam en verbindingen werden draadloos. ,,Wij hebben nog kilometers kabel aangelegd. Dat was sjouwen."

Neus in de boter

Het bedrijf zit nu al zo'n 30 jaar in Zoetermeer, er werken nu 45 mensen. Burgemeester Aptroot kwam onlangs op bezoek en vond de technische mogelijkheden machtig interessant. Net als veel Zoetermeerders wist hij niet wat de NFGD in huis heeft. Hobma is blij met het bezoek. Hij vertelt hoe hij als eigenaar al meteen met zijn neus in de boter viel. ,,Mijn eerste grote klus hier was een live tv-uitzending van Sail Amsterdam. Voor de vergadering over de fusie van Ahold en Delhaize leverden we een 360-graden led-scherm, we verzorgden alle techniek bij de MH17-herdenking, filmden Festival Classique in het Kurhaus en praten nu weer over het brengen van een kerstsfeer in de winterfair van Zoetermeer."

Projecten

Hij toont een paar projecten die nog opgeleverd moeten worden. Een enorme conferentiezaal in het nieuwe ministerie van Buitenlandse Zaken en de nieuwbouw van het Europese Hof van Justitie. ,,Dat is een bijzondere installatie voor veel tolken en ruimte voor videoconferenties, waarbij alle rechters met elkaar verbonden zijn." Voor Holland Casino verzorgt de NFGD het programma dat op de beeldschermen te volgen is. Het bedrijf levert ook apparatuur aan de AIVD in Zoetermeer. Maar meer dan dat mag Hobma er niet over vertellen. Dat is geheim.

Rillingen

Voor een bijzonder museum ontwierp de NFGD uitstallingen waar bezoekers koude rillingen van kregen. Het museum over ontdekkingsreiziger Robert Ripley stelde mensen telkens de vraag of iets echt was gebeurd of niet. In een griezelkamer zag je een beeldschone vrouw op een beeldscherm langzaam sterven. Het glas van een ander scherm dreigde te springen, omdat er een witte haai tegen ramde. Het beest zou door Amsterdam zwemmen dat onder water was gelopen.

Meer dan hardware

Dit voorbeeld geeft aan dat de missie van de NFGD inmiddels verder gaat dan camera's, geluidsinstallaties, schermen of lichtmasten die bedrijven of particulieren kunnen huren. De kern is het verhaal, de boodschap. 'Your story better told', zoals op de vlaggen staat. Eigenlijk is het heel simpel. ,,Een klant wil een verhaal vertellen en wij hebben daarvoor alles in huis", zegt Hobma. En dat begon dus allemaal in 1947 met een visionaire padvinder in Den Haag. Het zou een film kunnen zijn.