Nieuws Actueel

Nieuw zakenvliegtuig voor koning en ministers kost regering 89 miljoen

Nederland heeft een nieuw regeringsvliegtuig aangeschaft, schrijft het AD. Koning en kabinet gaan vliegen in een gloednieuwe Boeing 737 zakenjet. In de video zie je hoe dit toestel er van buiten én binnen uitziet.

Edwin van der Aa & Peter Groenendijk 5 april 2017

Boeing business jet

De totale kosten voor de deal bedragen 89 miljoen euro. In dat bedrag zit ook de verkoop verwerkt van het oude regeringstoestel, een Fokker 70, die in politieke kringen bekend staat als de 'KBX' (koningin Beatrix). Die kist is gesleten aan een onbekende. Het kabinet wil niet zeggen wat de KBX heeft opgebracht. Het toestel, waarmee na 2019 gaat worden gevlogen, krijgt de registratie PH-GOV (GOV staat voor regering).

Intensieve onderhandelingen

Naar verluidt is de prijs voor de nieuwe kist na 'zeer intensieve onderhandelingen' tot stand gekomen. Eerder ging het kabinet uit van 50 tot 90 miljoen euro. Boeing heeft het Nederlandse Fokker Technologies te Papendrecht ingeschakeld als onderaannemer voor het interieur van het vliegtuig.

Standaard interieur

Die binnenkant zal sober worden, belooft minister Melanie Schultz namens het kabinet. ,,Uit kostenefficiëntie is gekozen voor een standaard interieur. Dit interieur is functioneel om te kunnen werken en te rusten. De CO2 -uitstoot is circa 20 procent lager dan bij de KBX."

Overzeese gebieden

Het nieuwe regeringstoestel krijgt overigens dezelfde passagierscapaciteit als het huidige regeringstoestel, 24 personen. Daarnaast zal het toestel de overzeese Koninkrijksdelen zonder tussenstop kunnen bereiken. De oude kist lukte dat niet.

Oplevering in 2019

Het voorlopig koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is al getekend. Het moment van oplevering van de kist is begin 2019. Aangezien de KBX al op 1 juni 2017 uit dienst gaat, wordt voor een tijdje een ander toestel geregeld via een aanbesteding. Om het publiek de gelegenheid te bieden afscheid te nemen van de oude KBX, zal het vliegtuig op zaterdag 3 juni op vliegveld Woensdrecht ter bezichtiging staan.

Zoektocht

De Nederlandse regering is inmiddels al twee jaar bezig om een kist te selecteren die niet al te duur is - wellicht zelfs een tweedehandsje - en de goedkeuring van de koning heeft. Zo is in 2016 zelfs geprobeerd via een Indiase veiling een luxe privéjet op de kop te tikken tegen een zacht prijsje. Die poging strandde door financiële problemen bij de steenrijke eigenaar. Toen moest het kabinet op zoek naar een alternatief. Dat wordt dus Boeing.

Gedoe

Het valt te hopen dat het nieuwe regeringsvliegtuig minder gedoe gaat opleveren dan het vorige. Want met de KBX was altijd wat. Eigenlijk al vanaf dag één: de feestelijk bedoelde ontvangst van het toestel, op 15 augustus 1996 op Schiphol, viel stomtoevallig samen met het faillissement van Fokker. Terwijl vijfduizend mensen te horen kregen dat ze hun baan kwijtraakten, vond een paar honderd meter verderop de overdracht van de KBX plaats. 'Gezien de situatie is dit zonder enig feestelijk vertoon gebeurd', meldde de Rijksluchtvaartdienst destijds.

Kritiek

Nog geen jaar later had de belangrijkste gebruiker van het toestel, koningin Beatrix, al zware kritiek. De KBX mocht dan voorzien zijn van de meest moderne snufjes (een fax aan boord!), het was naar de smaak van sommige gebruikers veel te krap. Premier Kok stootte steevast zijn hoofd. En van de sombere kleuren was de vorstin naar verluidt ook al niet gecharmeerd.

Oplossingen

Een verbouwing van 2 miljoen gulden moest een eind maken aan de problemen. In 2008 was het alwéér raak. Voor een bedrag van 4,3 miljoen euro werd de KBX voorzien van onder meer internet, grotere ruimtes én spelcomputers.

Maar daarmee waren de problemen verre van opgelost. De actieradius van het toestel, een Fokker 70 met een beperkte brandstoftank, was beperkt: na elke 2000 kilometer was het tijd voor een tankbeurt. Menig bewindspersoon heeft zich gestoord aan die tussenstops.

Uit kostenefficiëntie is gekozen voor een standaard interieur.

Minister Melanie Schultz