Actueel

Nieuwjaarsevenement MVO beleeft jubileumeditie

beeld deondernemer
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Anno 2016 is het niet meer de vraag waarom bedrijven duurzamer moeten worden, want dat is voor iedereen wel duidelijk. IJskappen smelten, er drijft een enorme plasticsoep in de Grote Oceaan en er zijn extreme droogtes in de wereld. Veel relevanter is dus: wat kunnen we eraan doen en hoe doen we dat?

Tijdens het MVO Nieuwjaarsevent staan deze vragen centraal. MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven van allerlei soorten en maten, branche verenigingen en coöperaties worden op 19 januari praktische handvatten aangereikt om of te beginnen met duurzaam ondernemen of de volgende stap te zetten in het verduurzamen.

Thema

Lees verder onder de advertentie

,,Het centrale thema is: investeren in duurzame winst”, zegt Maria van der Heijden (56), directeur van MVO Nederland. ,,We zien winst in de breedste zin van het woord. Het gaat vanzelfsprekend niet alleen om het geld, maar ook om winst voor de planeet. Wanneer je als bedrijf tijd investeert in duurzame winst, ben je klaar voor de toekomst. Met elkaar moeten we ervoor zorgen dat we onze planeet anders gaan behandelen. Dit is de laatste jaren steeds meer doorgedrongen tot ondernemend Nederland.”

Sprekers

Het event, dat plaatsvindt in het vernieuwde TivoliVredenburg in Utrecht, heeft een aantal interessante sprekers. Onder hen: Kitty van der Heijden, ontwikkelingseconoom en directeur van het World Resources Institute, en vertegenwoordigers van Tony’s Chocolonely, de gemeente Utrecht en Vodafone. Rens de Jong, bekend van BNR Nieuwsradio, is de dagvoorzitter. Tijdens het gezamenlijke gedeelte is er ook een MVO Verkiezingsdebat met kopstukken uit de landelijke politiek en wordt het nieuwe MVO Trendrapport gepresenteerd.

Lees verder onder de advertentie

2020

,,Ons tiende Nieuwjaarsevent wordt een bijeenkomst vol inspiratie”, zegt Maria trots. De uit Dinteloord afkomstige directeur-bestuurder is sinds 1 juli werkzaam in haar huidige functie. Daarvoor was ze als oprichter van Women on Wings partner van MVO Nederland en daarom kent ze de organisatie goed. ,,Ik heb drie keer meegedaan aan het event. In die jaren heb ik het zien uitgroeien van een evenement met een paar honderd deelnemers naar duizend mensen nu. Als het gaat om duurzaamheid is het gewoon de place to be.”

Circulaire economie

Lees verder onder de advertentie

Een van de hoogtepunten van de afgelopen edities was de lancering van de 2020- ambities in 2014 door koning Willem-Alexander. Daarin werd de ambitie van het bedrijfsleven uitgesproken dat Nederland in 2020 een wereldvoorbeeld is op het gebied van een circulaire en inclusieve economie. Volgens Maria is Nederland goed op weg om dat doel te behalen, maar er is nog wel werk aan de winkel. ,,Uit een CBS-rapport dat in november gepubliceerd werd blijkt dat we relatief goed scoren op werkgelegenheid, recht en veiligheid. Maar op het gebied van hernieuwbare energie, klimaat en inkomensverdeling tussen man en vrouw scoren we minder. Hoe we dat willen rechttrekken, bespreken we ook op het event.”

Bedrijven

Van de 2.300 bedrijven en partners van MVO Nederland worden ongeveer 1.000 bezoekers verwacht tijdens het event. Elk bedrijf wordt vertegenwoordigd door één persoon, maar grotere bedrijven zoals KLM, Philips, NS en Rabobank, komen met meerdere mensen. Ook zijn nieuwe leden welkom. ,,We zijn een netwerkorganisatie, dus de behoefte van de partner bepaalt wat wij doen. Sommige leden hebben veel behoefte aan bijeenkomsten en netwerkactiviteiten die we organiseren. Daar komen basale, maar belangrijke vragen ter sprake: hoe zorg ik dat mijn toeleveranciers meer mvo-bewust worden? Hoe snijd ik het duurzaamheidsthema aan bij mijn klanten?

Lees verder onder de advertentie

,,Veel zit bij het lidmaatschap inbegrepen, maar er zijn ook diensten waar extra voor betaald wordt. Een expeditie van mvo-managers op Nyenrode bijvoorbeeld berekenen we apart van het lidmaatschap. Met die inkomsten betalen we onze medewerkers en financieren we activiteiten. Overigens zijn er ook partners die geen tijd of behoefte hebben om actief deel te nemen, maar lid zijn, omdat ze het belangrijk vinden dat MVO Nederland bestaat.”

Bewustwording

Partners van MVO Nederland leveren ook een actieve bijdrage tijdens het event. In het hart van TivoliVredenburg staat op 19 januari de SDG Marktplaats die bruist van de innovatieve, enthousiaste en deskundige bedrijven en organisaties. Ze presenteren zich aan de hand van de zeventien iconen van de Sustainable Development Goals (SDG’s), zoals de uitbanning van armoede, bevordering van vrede en gelijkheid, stimulering van exclusieve groei en bescherming van het milieu. Voor elke branche, of het nu gaat om toerisme, de maritieme sector of de bouw, is specifieke kennis over duurzaamheid beschikbaar.

Lees verder onder de advertentie

Verduurzaming

Maar de prangende vraag blijft: wat kan een gewone zzp’er of mkb’er nu doen om zijn bedrijf te verduurzamen? Volgens de MVO-directeur begint het voor elk bedrijf met bewustwording en daaraan gekoppeld het afwegen van alternatieven. ,,Als je gewend bent op een bepaalde manier in te kopen, begin dan eens met vragen stellen. Waar en waarvan worden deze producten gemaakt? Zijn er alternatieven die beter zijn voor het milieu?”

Disruptive innovators

Lees verder onder de advertentie

Maria ziet genoeg kleinere bedrijven die grotere ondernemingen uitdagen om duurzamer te werken. ,,Ik geloof heel sterk in disruptive innovators, in de regel kleinere bedrijven die een heel landschap op zijn kop kunnen zetten, ook wat duurzaamheid betreft. Denk aan energieleverancier Vandebron of de producenten van de Fairphone, waarbij je bijna alle onderdelen van je telefoon kunt vervangen. Grote leveranciers kijken daar ook naar.”

Praktijk

Maria hoopt dat het tiende Nieuwjaars - event tot veel nieuwe inzichten en veel inspiratie leidt. Leuk en aardig, zo’n congres, maar er moet daarna wel wat gebeuren in de praktijk. ,,De relevantie is ontzettend groot en met brancheverenigingen en koepelorganisaties werken we heel hard om duurzaamheid op de agenda te zetten. In deze generatie moeten we het verschil maken en zorgen voor een afvalloze en klimaatneutrale planeet, zodat de volgende generatie niet opgezadeld zit met wat wij achterlaten. De technieken zijn er, dus dat kan gewoon. Wij regelen de handvatten, zodat bedrijven ook steeds beter zelf zien hoe ze kunnen veranderen.”

Lees verder onder de advertentie

De cijfers

10Het MVO Nieuwjaarsevent, op 19 januari 2017 van 14.00 tot 18.00 uur, wordt voor de tiende keer gehouden.

1.000bezoekers worden tijdens het evenement verwacht. De deelnemers, allemaal partners en relaties van MVO Nederland, hebben gratis toegang tot het event.

Lees verder onder de advertentie

2.300partners telt MVO Nederland. Van eenmanszaken tot bedrijven met meer dan 500 medewerkers. Het grootste percentage van de partners komt uit de groep met 2 tot 10 medewerkers.

10.000MVO Nederland is lid van CSR Europe, de snelst groeiende Europese koepel, die ruim 10.000 bedrijven vertegenwoordigt.

100%klimaatneutraal en gelijke rechten voor iedereen, dat wil MVO Nederland. Ons land moet voorbeeld worden op het gebied van inclusieve en circulaire economie.

Lees verder onder de advertentie