Nieuws Actueel

Nooit meer een schip klem

De dood van een schipper die zichzelf had klem gevaren onder een brug was de druppel voor Michel van den Herik. ,,Het is toch van de gekke dat kapiteins anno 2016 op het oog inschatten of hun binnenvaartschip past!'' Jaarlijks gaat het vaak fout. Het eerste schip met een lasercamera is nu in de vaart, meldt het AD.

Leon van Heel 4 maart 2016

ANP 31503042 copy

Voorbeelden te over van binnenvaartschepen die containers verloren of waarvan het stuurhuis werd weggeslagen doordat de brug lager bleek dan geschat. ,,Tientallen keren per jaar. In Duitsland telden ze ruim zeventig brugbotsingen. Ook met binnenvaartcruiseschepen,'' foetert Papendrechter Van den Herik.

Hoofdschuddend verhaalt hij hoe schippers turend uit het dakraam beoordelen of ze passen. ,,Het is zó'n traditionele sector. Terwijl schepen een remweg hebben van al gauw 200 meter. Als het fout gaat, gaat het goed fout.'' De variërende waterstand bemoeilijkt het inschatten van de doorvaarthoogtes, somt hij op. Tegemoetkomende schepen kunnen het water in een kanaal opstuwen en het schip zelf steigert op het water, legt hij uit. ,,Zwaarbeladen schepen gaan 20 tot 30 centimeter op en neer.''

Hoog tijd voor technische hulpmiddelen. Zijn idee is simpel: monteer een lasercamera op het stuurhuis die de hoogte meet van een brug 300 meter verderop. Is het schip te hoog, dan gaat het alarm af en kleurt het scherm naast het roer rood. De schipper heeft nog tijd om af te remmen en het stuurhuis te laten zakken. De meeste binnenvaartschepen hebben namelijk een in hoogte verstelbaar stuurhuis, zodat de stuurman altijd over de lading heen kan kijken. Past het schip onder de brug, dan geeft het beeldscherm een blauw schijnsel.

Het kostte nog 5 jaar sleutelen voordat Van den Herik met het Brabantse bedrijf Sensor Partners een goed werkend apparaat had. ,,Die allereerste 'Bridgescout' zag alles: bomen, tegemoetkomende schepen. Daardoor ging het alarm voortdurend af.''

Het afstellen vergde tijd, maar het ware ei van Columbus bleek het koppelen van het meetsysteem aan een routekaart. Zo weet de gepatenteerde Bridgescout precies wanneer hij moet meten. Op één schip is de lasercamera inmiddels gemonteerd. Daarnaast lopen er offertes en is de testcamera voortdurend onderweg met geïnteresseerde schippers. ,,Die camera is ondertussen alweer zevenduizend bruggen gepasseerd tussen Rotterdam en Boedapest. Steeds deed-ie het perfect.''

De aanschafprijs van 23.000 euro is even slikken, erkent Van den Herik. ,,Maar de schade van een aanvaring is vele malen hoger. De waarde van de lading bedraagt al snel een miljoen euro.''

Directeur Hans Giezenburg van camerabouwer Sensor Partners hoopt dat verzekeraars de schippers korting geven. Hij verwacht vooral veel Bridgescouts te verkopen bij nieuw te bouwen schepen. Ondertussen kijkt hij verder. ,,Op vrachtwagens kunnen deze camera's ook gemonteerd worden om te voorkomen dat die zich vastrijden in tunnels.''