Nieuws Actueel

Ochtend- en avondspits kost bedrijfsleven miljarden: extra asfalt lost files niet op

De groeiende files kosten de maatschappij tot 3,7 miljard euro per jaar. Ondanks extra asfalt zullen de files alleen maar langer worden en de kosten verder toenemen. Dat schrijft AD.

Edwin van der Aa, De Ondernemer | Foto: ANP 23 oktober 2017

Files knooppunt spits avondspits ochtendspits file top 10

Door de aantrekkende economie neemt het wegverkeer dit en volgend jaar naar verwachting met 1,7 procent toe. De jaren daarna is de groei iets bescheidener: 1,2 procent. Dat betekent een nog langere reistijd door verkeersdrukte en dus extra kosten voor de maatschappij. Dat heeft het kennisinstituut van het ministerie van Infrastructuur berekend.

Tijd is geld

,,Bij vertraging geldt: tijd is geld", zegt Arjen 't Hoen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) . ,,Dat hebben we niet alleen voor bedrijven berekend, maar ook voor personen." De kosten worden veroorzaakt doordat forensen en vrachtverkeer langer in de file staan, moeten omrijden om files te vermijden of eerder vertrekken uit angst in de file terecht te komen.

Files

Als belangrijke oorzaak van de verkeersopstopping noemt 't Hoen dat Nederlanders verder reizen. En doordat weer meer mensen werken en er meer vrachtverkeer op de weg zit, staan we langer in de file.

Extra reistijd

Tot en met 2022 kan de extra reistijd toenemen met 28 procent in vergelijking met afgelopen jaar, staat in het Mobiliteitsbeeld 2017 dat het KiM vandaag publiceert. De organisatie denkt dat een uitbreiding van de wegcapaciteit slechts deels verlichting kan bieden.

Extra asfalt

Het kabinet-Rutte III heeft tot en met 2031 minstens 1.000 kilometer extra asfalt in de pijplijn zitten, zoals de ring bij Utrecht, de Blankenburgverbinding, de A13/A16 bij Rotterdam en de doorgetrokken A15. Afgelopen jaren is er al ruim 700 kilometer aan rijstroken aangelegd.

Extra asfalt zet voorlopig nog geen rem op aantal files

De investeringen in extra asfalt verzachten het fileleed voorlopig niet of nauwelijks. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Asfaltproject

Het duurt jaren voordat grote asfaltprojecten klaar zijn. Tot en met 2022 komen er op het hoofdwegennet relatief minder kilometers aan extra rijstroken bij dan in de afgelopen jaren. Dus blijven de files en kosten voorlopig toenemen, is de sombere conclusie in het KiM-rapport Mobiliteitsbeeld 2017, dat vandaag verschijnt. Pas ontwikkelingen als zelfrijdend vervoer kunnen daar volgens experts in de verdere toekomst echt verandering in brengen.

Reizigerskilometers

In Nederland werd volgens het KiM afgelopen jaar ongeveer 60 procent van alle reizigerskilometers per auto afgelegd. Ook werd bijna de helft van de vrijetijdsritten met de wagen gemaakt. De trein nam 13 procent van alle reizigerskilometers voor zijn rekening en de fiets 8 procent.

Elektrische fiets

Opvallend is nog dat de elektrisch fiets steeds populairder wordt bij jongeren. In 2013 namen mensen tussen de 12 en 49 jaar nog 16 procent van alle op een elektrische fiets afgelegde kilometers voor hun rekening en in 2016 lag hun aandeel al op 19 procent. Met de elektrische fiets worden vooral toertochten gemaakt, maar de afgelopen jaren werd het snelle rijwiel ook steeds vaker gebruikt voor werkritten.

Oplossing fileprobleem

Mobiliteitsexperts en de branchevereniging voor de auto- en fietsindustrie RAI verwachten dat de elektrische fiets een grote bijdrage gaat leveren aan het oplossen van het fileprobleem, lieten zij eerder in deze krant weten. Maar voordat het zover is, moeten er extra voorzieningen komen, zoals comfortabele fietspaden. Volgens RAI is de elektrische fiets een prima alternatief voor mensen die tot 15 kilometer van hun werk wonen.

ANWB file top 10 2016

Overall

1 A4 Den Haag richting Amsterdam tussen Leidschendam - Zoeterwoude
2 A1 Amsterdam richting Amersfoort tussen knooppunt Eemnes - knooppunt Hoevelaken
3 A20 Hoek van Holland richting Gouda tussen knooppunt Kleinpolderplein - Moordrecht
4 A27 Utrecht richting Breda tussen Lexmond - Gorinchem
5 A4 Amsterdam richting Den Haag tussen Hoogmade - Zoeterwoude
6 A15 Rotterdam richting Gorinchem tussen Hendrik Ido Ambacht - Sliedrecht
7 A58 Tilburg richting Eindhoven tussen Moergestel - Oirschot
8 A9 Amstelveen richting Alkmaar tussen Badhoevedorp - knooppunt Velsen
9 A1 Amersfoort richting Amsterdam tussen knooppunt Muiderberg
10 A325 Nijmegen richting Arnhem tussen Huissen - knooppunt Velperbroek

File top 10 - ochtendspits

1 A4 Den Haag richting Amsterdam tussen Leidschendam - Zoeterwoude
2 A6 Almere richting Muiden tussen Almere - knooppunt Muiderberg
3 A27 Almere richting Utrecht tussen Hilversum - Bilthoven
4 A4 Amsterdam richting Den Haag tussen Hoogmade - Zoeterwoude
5 A27 Breda richting Utrecht tussen Geertruidenberg - Gorinchem
6 A58 Tilburg richting Eindhoven tussen Moergestel - Oirschot
7 A9 Alkmaar richting Amstelveen tussen knooppunt Rottepolderplein - Badhoevedorp
8 A20 Hoek van Holland richting Gouda knooppunt tussen Terbregseplein - Moordrecht
9 A15 Nijmegen richting Rotterdam tussen Gorinchem - Papendrecht
10 A12 Utrecht - Duitse grens (beide richtingen) tussen knooppunt Grijsoord

File top 10 - avondspits

1 A27 Utrecht richting Breda tussen Lexmond - Gorinchem
2 A20 Hoek van Holland richting Gouda tussen knooppunt Kleinpolderplein - Moordrecht
3 A1 Amsterdam richting Amersfoort tussen knooppunt Eemnes - knooppunt Hoevelaken
4 A9 Amstelveen richting Alkmaar tussen Badhoevedorp - knooppunt Velsen
5 A4 Amsterdam richting Den Haag tussen Hoogmade - Zoeterwoude
6 A15 Rotterdam richting Gorinchem tussen Hendrik Ido Ambacht - Sliedrecht
7 A12 Arnhem richting Duitsland tussen knooppunt Velperbroek - Zevenaar
8 A2 Utrecht richting 's-Hertogenbosch tussen Culemborg - knooppunt Deil
9 A4 Den Haag richting Amsterdam tussen knooppunt Ypenburg - Leidschendam
10 A12 Utrecht richting Den Haag bij Utrecht

De kosten worden veroorzaakt doordat forensen en vrachtverkeer langer in de file staan, moeten omrijden om files te vermijden of eerder vertrekken uit angst in de file terecht te komen

Arjen 't Hoen