Nieuws Actueel
H&M groeit onder elke weersomstandigheid

Terwijl V&D zijn slechte resultaten wijt aan de warme winter, weet kledingmultinational H&M onder dezelfde weersomstandigheden een recordwinst te boeken. En het einde is niet in zicht, schrijft de Volkskrant.Nederlandse retailers klagen steen en been over tegenvallende resultaten door het zachte weer afgelopen herfst. V&D zou er zelfs failliet door zijn gegaan. Bij het Zweedse H&M, 139 winkels in Nederland, gaat het anders. Dit bedrijf meldde donderdag een wereldwijde recordwinst in het gebroken boekjaar (tot 1 december 2015) van bijna 21 miljard kroon (2,3 miljard euro) op een omzet van ruim 200 miljard (22 miljard euro), ofwel een verkooptoename van bijna eenvijfde in een jaar tijd. Waar veel retailers hier in de put zitten en klagen over het weer, danst H&M momenteel van vreugde, ongeacht of buiten de zon schijnt, het miezert of keihard regent.De Zweden onderscheiden zich op een aantal punten van andere retailers. Deels floreren ze vanwege hun schaalgrootte. Met een kleine 4.000 winkels in 61 landen, zijn ze de op een na grootste kledingverkoper van de wereld. Net als het Spaanse Zara (de nummer 1) creëert H&M daarmee voor zichzelf een luxepositie. 'Het bedrijf kan risico's spreiden. Gaat het in het ene land slechter vanwege het weer, dan heffen de verkopen in het andere land dat wel weer op. Dit is zeker waar', zegt retailexpert Paul Moers.En wie de beste wil blijven, moet blijven groeien, realiseren de Zweden zich. Zo'n 400 nieuwe zaken kwamen er vorig jaar bij, waarvan vier in Nederland. Voor komend jaar staat opnieuw een groei van het winkelarsenaal in de planning van 10 tot 15 procent. Naast uitbreidingen in de Verenigde Staten en China, zullen koopjes jagers in Cyprus, Nieuw-Zeeland en Puerto Rico voor het eerst met de Zweedse bh's, jurkjes en truien kennismaken.